מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה וההצלחה

במפגשי תוכנית הקשר הרב דורי
ממשתתפי התוכנית ביזמ"ה
העלייה לישראל מרוסיה והחיים בישראל

שמי נעמי מראלי, אני משתתפת השנה בתוכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להשתתף בתוכנית יחד עם סבתי, חווה וממנה שמעתי את סיפוריה. סבתא חנה נולדה באודסה שהייתה אז בשטחה של בית המועצות. בשנת 1991, לאחר נפילת ברית המועצות, נעשתה העיר חלק מאוקראינה העצמאית.

סבתא חווה מספרת

אני חווה חייט, נולדתי ברוסיה בשנת  1945, למשפחה דתית, מרובת ילדים. רציתי להיות רופאה, אבל מכיוון שליהודים היה כמעט בלתי אפשרי להתקבל ללימודי רפואה, הלכתי ללמוד הנדסת חשמל ואלקטרוניקה בטכניון בעיר אודסה. סיימתי תואר ראשון ותואר שני – בשניהם הייתי האישה יחידה.

העלייה לישראל – 1971

עליתי לארץ, עם בעלי ובתי בת ה-3, בשנת 1971. השתקענו בירושלים. הגענו מרוסיה עם פסנתר וזהו, לא היה לנו כמעט כלום…

המקצוע שלי בשנות ה-70 בארץ, היה יוצא דופן ולא כולם קיבלו אותי כמהנדסת חשמל צעירה, ועוד, עולה חדשה מרוסיה, שבקושי יודעת עברית. בסופו של דבר, התקבלתי לעבודה כשכירה במשרד לתכנון מערכות חשמל.

לאט לאט התאקלמנו, התקדמנו, נולדו לנו עוד שני ילדים בישראל.

משרד עצמאי – תכנון מערכות חשמל

עם השנים, צברתי ידע, ניסיון מקצועי, שפה וביטחון עצמי ביכולות שלי והחלטתי שהגיע הזמן להתקדם גם אישית וגם מקצועית ופתחתי משרד משלי לתכנון מערכות חשמל. זה היה צעד מאוד יוצא דופן בשנות ה-80 לאישה בתחום הזה.

האמנתי בעצמי וההחלטה הזו הוכיחה את עצמה. המשרד גדל וגדל והפך לאחד הגדולים בירושלים, שכלל 13 עובדים, רובן נשים עולות חדשות מרוסיה – כך סגרתי מעגל.

היום, אני כבר גרה במודיעין וחיי טובים ויש לי הרבה נחת מהנכדים הרבים.

הזוית האישית

נעמי מראלי: סיפורה של סבתא חווה, סיפורה של אשה פורצת דרך….. אני גאה בה!

מילון

אודסה
אוֹדֵסָה היא עיר נמל אוקראינית לחוף הים השחור, ומרכז מחוז אודסה. אוכלוסייתהּ מונה כ-1,010,783 נפש (נכון ל-2017), ובכך היא העיר השלישית בגודלהּ (מבחינת האוכלוסייה) באוקראינה, אחרי קייב וחרקוב. יהודים מפורסמים רבים נולדו וחיו באודסה: זאב ז'בוטינסקי, מאיר דיזנגוף, שלום עליכם, שאול טשרניחובסקי, חיים נחמן ביאליק ורבים אחרים. בשנת 1995 הופיע בעיר רחוב יצחק רבין. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”זה היה צעד מאוד יוצא דופן בשנות ה-80 לאישה בתחום הזה.“

הקשר הרב דורי