מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה והאושר של סבתא יאנה טימוחין

אני טל טפר עם סבתא יאנה וסבא יורי, 2022
סבתא יאנה בת 3, יחד עם אמה נעמי ואביה יוסף
החלום של סבתא יאנה התגשם!

קוראים לי טל טפר ואני בחרתי לתעד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי  את סבתא שלי מצד אימא.

לסבתא שלי קוראים יאנינה טימוחין. שם המשפחה שלה לפני הנישואין היה גרינברג. להורים שלה קראו יוסף ונעמי. סבתא נולדה בקישניו, בירת מולדובה, בתאריך 19.12.1956. היא היתה בת יחידה במשפחה, אין לה אחים ואחיות. הורים של סבתא היו דוקטורים לכימיה וביולוגיה ועבדו כל החיים באוניברסיטה בקישיניו. סבתא היתה מאוד מחוברת להורים שלה.

לסבתא הייתה ילדות טובה. קישיניו עיר יפה, שקטה, חמה וירוקה. היו בה הרבה שווקי אוכל, מכרו ירקות ופירות טריים. סבתא אהבה לשחק בחצר ליד הבית או ללכת לפארקים עם אימא ואבא. היא היתה בחוג התעמלות אמנותית והשקיעה הרבה בשיעורי ההתעמלות.

סבתא יאנה בגיל 3, יחד עם אמה נעמי ואביה יוסף

תמונה 1

היה לסבתא חבר ילדות הכי טוב, הם שיחקו יחד כל הזמן. קראו לו שלמה. שניהם לא אהבו לאכול ותמיד נשארו אחרונים לסיים מהצלחת. לפני כמה שנים הם מצאו אחד את השנייה בפייסבוק והיה להם כיף לדבר ולהעלות זיכרונות מהילדות.

סבתא מאוד אהבה ללמוד בבית הספר. בעצם היא אוהבת ללמוד כל החיים. סבתא למדה בבית ספר עם תגבור מתמטי עד התיכון, ובתיכון היא למדה בבית ספר עם תגבור אנגלית. אלו המקצועות שהיא הכי אהבה בבית ספר ותמיד קיבלה בהם ציונים מצוינים. רוב המורים בבית הספר שלה היו יהודים והם היו בקשר הרבה שנים, אפילו אחרי סיום הלימודים.

סבתא נסעה לרוסיה למוסקבה ללמוד הנדסה באוניברסיטה. אחרי סיום הלימודים, היא נשארה לעבוד במוסקבה במרכז מדע לרכבות. שם היא הכירה את סבא שלי, הוא היה המנהל שלה. הם נישאו וסבתא עברה לעבוד באגף אחר. שנה אחרי זה נולדה אימא שלי ליזה. סבתא עבדה מספר שנים במרכז מדעי, אך היה לה קשה, לכן אחר כך היא העדיפה להיות עקרת בית ולגדל את הבנות שלה (את אימא שלי ואת אחותה).

אימא שלי עלתה לישראל לבד ממוסקבה בגיל 17. היא למדה באוניברסיטה העברית וכאן היא הכירה את אבא שלי שי. הם התחתנו בירושלים בשנת 2005. זה היה אירוע מאוד מיוחד בשביל סבתא. סבתא וסבא הגיעו ממוסקבה לחתונה. היא חלמה על זה שהבת שלה תתחתן בירושלים ותקים משפחה בישראל. טקס החופה היה מאוד מרגש. היא בכתה. הנכדים של סבתא נולדו בירושלים.

בשנת 2022 סבתא הייתה בת 66. לסבתא יש עכשיוחמישה נכדים (שני נכדים ושלוש נכדות), כולם גרים בישראל. סבא וסבתא עלו לישראל בינואר 2022, אחרי תקופת הקורונה. היה להם מאוד קשה בזמן הקורונה כי הם לא יכלו לבוא לבקר בישראל, כך שבמשך שנתיים לא ראו אותנו. אבל עכשיו כל המשפחה התאחדה בישראל. סבתא לומדת עברית ומטפלת בנכדים שלה ומבלה איתם הרבה. היא מאושרת!

סבתא אוהבת ספורט, לכן היא הולכת לרקוד זומבה פעם בשבוע והולכת לשיעורי עיצוב גוף פעמיים בשבוע. סבתא שלי מאוד ספורטיבית ואופטימית. היא גם משתדלת לאכול רק דברים בריאים כדי להיות בריאה וחזקה הרבה שנים.

סבתא מאחלת לי תמיד ללכת בדרך הישר, אף פעם לא לשקר. היא מאחלת לי חברים טובים ונאמנים. סבתא רוצה שאהיה טוב לב ואעזור לאחרים והיא מאמינה בפתגם שאם מאוד רוצים ומשתדלים ועובדים – אז בסוף מצליחים בהכל! בסוף הדברים מסתדרים וקורים. לדוגמא, סבתא תמיד חלמה לעלות לישראל, אבל היו כל מיני דברים בחיים שלא אפשרו את זה הרבה שנים. אבל בסוף היא וסבא עלו לישראל, החלום שלה התגשם!

הזוית האישית

טל הנכד המתעד: ההשתתפות יחד בתכנית הקשר הרב דורי ותיעוד חייה של סבתא במאגר המורשת של התכנית היה חוויה מיוחדת וחשובה מאוד עבור שנינו.

טל טפר עם סבתא יאנה וסבא יורי, 2022

תמונה 2

מילון

קישינב
קישינב (ברומנית: Chișinău (קישינאו); ברוסית: Кишинёв (קישיניוב); באוקראינית: Кишинів) היא בירת רפובליקת מולדובה והעיר הגדולה במדינה. בעבר הייתה עיר בחבל בסרביה שסופח לאימפריה הרוסית ב-1812. קישינב היא העיר המתועשת והמפותחת ביותר כלכלית במולדובה. ענפי התעשייה העיקריים בה הם ייצור של: ציוד אלקטרוני, חומרי בניין, טקסטיל, מכונות, משקאות אלכוהוליים ועוד. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אם מאוד רוצים ומשתדלים לעשות - אז בסוף מצליחים!“

הקשר הרב דורי