מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה הקשה מרוסיה והחיים אחרי

החתונה של קטרינה
קטרינה לפני עלייתה לארץ
סיפור עלייה קשה

קטרינה נולדה ברוסיה בעיר מחצקלה בשנת 1958. לקטרינה ארבעה אחים שאיתם עלתה לארץ. העלייה התרחשה בשנת 1975. הוריה נולדו ברוסיה. אביה, אוריאל נולד בעיר מאנגליס ואמא, לידיה נולדה בעיר מחצ’קלה. אביה רצה לעלות לארץ מאוד באותה תקופה כי רצה להיות בין הראשונים למרות שזה יעשה בעיות בהמשך ולא ויתר.

קטרינה מספרת שהמשחקים שהיו משחקים אלה היו קלאס מחבואים תופסת ועוד. קטרינה למדה בבית ספר עד כיתה ט' מכיוון שעזבה את ארץ מוצאה. היא עלתה לארץ בשנת 1975.

העלייה לארץ הייתה קשה מאוד יחסית לשאר העליות שהתרחשו בהמשך. אביה (אוריאל) רצה מאוד להגיע לארץ ישראל שעדיין לא ידע מה יקרה אם יעלה לארץ. ולאחר מכן משפחתה של קטרינה הבינו שהחוויה תהיה מאד קשה גם בארץ וגם תכנון העלייה. קטרינה לא קיבלה את העלייה, היא ניסתה לברוח לכל מקום אפשרי ובכל זאת מצאו אותה כי הוריה לא רצו להשאיר אותה לבד ברוסיה. חשוב להבין כי רוסיה באותה תקופה הייתה קשה מאד כלפי אזרחים, לא נתנה ליהודים לעלות לארץ מכיוון שמי שעלה באותה תקופה נחשב בוגד. ולמרות הכל אביה התעקש ועלה לארץ יחד עם משפחתו ועוד יהודים נוספים שעלו איתם לארץ ישראל.

סיפור אהבה

ברגע שקטרינה ומשפחתה הגיעו לארץ הם גרו בשכירות שהסוכנות נתנה להם. שנה ראשונה שלהם הייתה קשה מאוד כי לא הצליחו להסתדר מבחינה כספית שהיה מאוד קשה למצוא עבודה לעולים חדשים שבקושי ידעו עברית. קטרינה לא מצאה את בית הספר הנכון בשבילה ללמוד בו היא הייתה הולכת לבית ספר ובורחת עד שהייתה מוצאת עבודה בשביל לעזור להוריה מבחינה כספית וגם מבחינת השפה שהיה קשה להם לדבר עברית.

קטרינה בצעירותה

תמונה 1

אבל לאט לאט הכל התחיל להסתדר כשקטרינה הגיע לגיל 16 הוריה הבינו שהיא לא רוצה ללמוד אלה לעזור לפרנס את המשפחה. ואז בכיתה י' החליטה לפרוש בגלל שרצתה לעזור להוריה ובגלל השפה שלא הצליחה להתמודד איתה. לקח לה זמן ללמוד אותה ועד היום היא מתמודדת עם השפה.

לאחר שנתיים שהייתה קטרינה בארץ היא הכירה את בעלה דרך חברה טובה מאוד שהייתה איתה לאורך כל הדרך מרוסיה לארץ. בעצם הוא היה אח של החברה. אחרי חצי שנה החליטו שרוצים להתחתן והביאו את בנם הראשון אסף חיים שזה אבא שלי, ולאחר מכן הביאו עוד ארבעה ילדים נוספים: גלית, ששון, מרלן ושמואל. לאחר שקטרינה ילדה את בנה הראשון משפחתה חגגה שנה חדשה כמנהג רוסיה. כיום קטרינה ומשפחתה לא חוגגים כי החליטו לחזור בתשובה.

היום לקטרינה יש עסק בשם סילבר (סנוקר) בתקופת הקורונה לא הצליחו לעבוד כי היה קשה אף אחד לא הגיע כי פחדו מהוירוס. לתחזק את העסק באותה תקופה היה קשה מאוד עבור קטרינה, אבל בגלל שזה היה מין סוג של הגשמת חלום שלה שפתחו את העסק, בסופו של דבר הצליחו וחזרו לשגרה שהייתה לפני הקורונה.

לקטרינה היו עימותים קשים עם הוריה כי היה לה מין אגו שכל מה שהיא חושבת נכון, אך בסופו של דבר הוריה צדקו במה שניסו לומר לה. לדוגמא אביה אוריאל אמר לה ללכת ללמוד והסביר לה עד כמה זה חשוב ולמרות זאת לא רצתה ולא הקשיבה, אבא של קטרינה נפטר וקטרינה המשיכה בדרכה עד שכבר גדלה והיה מאוחר מידי ולא יכלה לחזור אחורה ללימודים וזה מה שקרה בסופו של דבר.

הזוית האישית

שיר: "היה לי ממש כיף לשמוע מסבתא את הסיפור שלה והדרך שעברה זה העלה לה הרבה זיכרונות מילדותה ונהנו מאד."

מילון

מחצקלה
עיר ברוסיה

ציטוטים

”בסופו של דבר הצליחו“

הקשר הרב דורי