מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה המאוחרת של סבא מרטין פישמן

עוז וסבא
פעילות קבוצתית במסגרת התכנית
כיצד פגש סבא מרטין את סבתא, וציוני דרך מרכזיים בחייו

שמי עוז, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד סיפור מחייו של סבא שלי, מרטין פישמן, ומעלה אותו אל מאגר המורשת של התכנית.

סבא שלי נולד בברוקלין, ניו יורק, בשנת 1948. ההורים שלו ניצולי שואה מהונגריה. היה קשה לו לגדול בארה"ב במשפחה של ניצולי שואה. ההורים שלו לפעמים דיברו בהונגרית. לא היה לסבא שלי מושג על מה הם דיברו כי הוא דיבר אנגלית וגם קצת יידיש. סבא שלי שמע סיפורים רבים על השואה וזה היה קשה לו, אבל בסוף הוא הסתדר.

כשסבא שלי התבגר, הוא רצה להתגייס לצבא האמריקאי בזמן מלחמת וייטנאם, אבל אבא שלו לא הסכים בגלל שהוא היה ניצול שואה והוא לא רצה "עוד בן משפחה שימות במלחמה".

סבא שלי למד בישיבה בברוקלין עד סיום תיכון. לאחר מכן הוא למד לתואר ראשון בכלכלה בברוקלין קולג'. הוא הכיר את סבתא שלי במסיבה בבאפלו, ניו יורק, כשהוא היה סטודנט שם לתואר שני. הסבתא שלי אז גרה בבאפלו. אחת מהסיבות שסבא רצה להתחתן איתה, היה בגלל שהוא אהב את החיוך שלה.

סבא שלי עבד ככלכלן בשירות הציבורי של העיר ניו יורק. נולדו להם שלושה ילדים, הבכור הוא האבא שלי.

סבא וסבתא שלי עלו לישראל בשנת 2019 כשהיו בני כ-70 שנה. בעלייה לארץ סבא שלי הסתדר עם השפה העברית, כי בגיל 18 הוא למד בישיבה בישראל ודיבר שם בעברית. לכן הוא יכול לדבר עם אנשים שלא יודעים אנגלית, אבל זה קצת קשה לו.

סבא שלי חושב שהשינוי הגדול שהוא זכה לראות בחיים הוא הטלפונים והמחשבים. סבא אמר: "כשאני גדלתי, לא היו מחשבים או פלאפונים, והיה מאוד מוזר ומפתיע כאשר ראיתי מחשב בפעם הראשונה. עד אז לא ראיתי דבר כזה בחיים!"

בזמן הפנוי שלו הוא שולח מכתבים לתלמידי חכמים ושואל אותם שאלות על התלמוד. סבא שלי אמר לי שכדאי לי להתמקד יותר בלימודים, ועכשיו אני אנסה להקשיב לו.

חלום של סבא רבא – "רוץ בני, רוץ!"

סבא שלי סיפר לי על חלום של האבא שלו (הסבא רבא שלי). החלום היה בזמן שסבא רבא היה ברכבת לאושוויץ בשואה. בחלום, האבא של הסבא רבא שלי נתן הוראה אחת לסבא רבא – "רוץ בני, רוץ!". כשסבא רבא הגיע לטור של ד"ר מנגלה הרשע הוא זכר את החלום, והתחיל לרוץ עד שמנגלה הרשע שלח אותו לצד של החיים ולא של המוות.

הזוית האישית

עוז הנכד המתעד: היה לי ממש ומעניין לראיין את סבא ולשמוע ממנו תשובות לשאלות שלי על עברו ועל עבר המשפחה.

סבא מרטין: מאוד נהניתי בתכנית, אני פנסיונר וכיום ממש נהנה מכך שיש לי זמן לבלות עם משפחה וחברים, ועם הנכד בתכנית הקשר הרב דורי.

מילון

באפלו
באפלו היא בירת מחוז אירי במדינת ניו יורק שבארצות הברית. באפלו היא העיר השנייה בגודלה במדינה זו . בעיר עצמה יש כ⁻260 אלף תושבים ובאזור המטרופליני שלה כ⁻1.1 מיליון איש. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא שלי חושב שהשינוי הגדול שהוא זכה לראות בחיים הוא הטלפונים והמחשבים“

הקשר הרב דורי