מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבא אליהו חסון מלוב בגיל ארבע

אני וסבא אליהו בבר המצווה שלי
סבא אליהו בילדותו עם סבתו
הסיפור של סבא אליהו

שמי נריה דוד רונן, השתתפתי בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי, אליהו חסון. סבא אליהו נולד בשנת 1945 בלוב בעיר טריפולי. הוא עלה עם משפחתו לישראל בשנת 1949, שנה לאחר הכרזת העצמאות של מדינת ישראל כשהיה ילד בן ארבע.

הסיפור מתחיל בסבא אליהו כשהוא היה קטן. אליהו היה ילד שקט וממושמע, שלא עשה בעיות, תמיד עשה את מה שאמרו לו. הוא גדל בעיר טריפולי שבלוב ועלה לארץ בגיל ארבע. אין לו הרבה זיכרונות מהעלייה משום שהיה ילד קטן, ומה שהוא זוכר, זה ממה שסיפרו לו.

משנות ילדותו הבאות בישראל יש כבר זיכרונות. סבא סיפר שהוא היה ילד חברותי והוא מאוד אהב ללכת עם החברים שלו, הם היו נוהגים לטייל בשדות ובפרדסים ובמיוחד אהבו לקטוף ולאכול פירות מהעצים. הם היו מסתובבים יחד, ועושים מעשי קונדס וצחוקים. אלו היו בעיקר התחביבים שלו.

מימי ילדותו בלוב נשארה לו תמונה עם סבתא שלו, שהייתה שומרת עליו ומשחקת איתו. הוא סיפר שהיה יושב על הרצפה יחד איתה על שטיח שהיה עשוי מעור של פרה.

סבא אליהו בילדותו עם סבתו

תמונה 1

סבא סיים לימודיו והתחיל לעבוד. העבודה הראשונה שלו הייתה כרתך ברזל, אחרי זה הוא עבד כנהג משאית, זו הייתה משאית שהובילה מזון ירקות ופירות לחנויות שונות בעיר. אחרי זה הוא עבד כמלטש יהלומים המון זמן.

סבא אליהו גדל במשפחה דתית ושומרת מסורת ומצוות. סבא הוא אדם שמאוד מאמין בתורה, הוא הולך לבית הכנסת שלוש פעמים ביום. בכל יום הוא הולך לבית הכנסת להתפלל בשלושת התפילות: שחרית, מנחה, וערבית. וכמובן גם בימי שבת וחג.

בנוסף סבא אליהו מקדיש את זמנו לנכדים שלו, שהוא אוהב אותם מאוד ועושה הכל כדי שהם יהיו מאושרים ומרוצים ממנו. הוא גם מאוד אוהב לטייל עם סבתא ולרקוד איתה.

אני וסבא אליהו בבר המצווה שלי בבית הכנסת אומרים שמע ישראל

תמונה 2

הזוית האישית

נריה: הייתי רוצה לאחל לסבא שלי שימשיך להיות מי שהוא וימשיך לעשות מה שהוא אוהב עם סבתא ועם הנכדים ושימשיך לשמח אותנו.

סבא אליהו: היה לי עונג רב להשתתף עם נריה בתוכנית, נהניתי מאוד לעשות עמו את העבודה. אני רוצה לאחל לו שאני אמשיך להצחיק אותו ושנמשיך להיות ביחד.

מילון

קאטוסה
חתול

רתך
רתך הוא איש מקצוע שמתמחה בריתוך חומרים זה לזה. החומרים אותם הוא מרתך יכולים להיות מתכות (כגון פלדה, אלומיניום, ברזל וכדומה), וכן חומרים פלסטיים או פולימרים אחרים. רתכים צריכים להיות בעלי מיומנות, יכולת מוטורית עדינה ותשומת לב לפרטים, וכן בעלי ידע טכני מסוים על החומרים המרותכים ועל נוהלי העבודה המקובלים. (ויקיפדיה)

ליטוש יהלומים
המולה היא שולחן העבודה של הלוטש. על המולה מורכב האופן והלוטש מניח את הדופן אליו מודבק יהלום הגלם. עבודת הלוטש נמשכת מספר שעות ואפילו ימים - תלוי בגודל הגלם שעליו ללטוש. עבודת הליטוש היא עתיקת יומין ושיטת הליטוש לא השתנתה מהמאה ה-20. עם זאת, הטכנולוגיה של הליטוש התקדמה לאין שיעור. כיום, לפני התחלת עבודת הליטוש משתמשים בתוכנות מחשב הקוראות את הגלם ומראות את המודל האידיאלי אליו כדאי ללטוש את היהלום. בנוסף, יש היום שימוש במכונות אוטומטיות לליטוש של יהלומים לבנים קטנים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”למדתי ממנו שאם עושים טוב מקבלים טוב והכל בסוף חוזר אליך. סבא שלי נוהג להגיד את זה הרבה.“

הקשר הרב דורי