מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה בעקבות החטיפה

סבתא שלי עליזה ואני
סבתא שלי עם חברים שלה מהשכונה בה גרה
סיפור העלייה של סבתא עליזה

סבתא עליזה נולדה במרוקו בעיר קזבלנקה ולה עוד 5 אחים. סבתא שלי היתה יוצאת דופן ביופיה משאר אחיה. כולם היו, בעלי שער שחור ועיניים כהות ורק סבתי הייתה בהירה כשלג עם שיער בלונדיני ועיניים כחולות.

ההורים שלה מאוד דאגו לה מפני שתמיד היו מסתכלים בפליאה עד כמה היא שונה ממשפחתה. בתקופה ההיא במרוקו החמיר מצבם של יהודי מרוקו בשל התגברות הטרור במדינה והיחס העויין כלפי יהודים, מצד האוכלוסייה המקומית.

בגלל הקמת מדינת ישראל בשנת 1948, היה חשש מפני פרעות ביהודי מרוקו מצד האוכלוסייה המקומית, שזעמה על אובדן פלסטין וניצחון היהודים. החשש התגבר בין השנים 1954-1955.

ונחזור לסיפור של סבתא בהקשר ליופייה. סבתא כמו בכל יום רגיל הלכה לבית הספר, ובדרך ערבים חטפו אותה והיא נעלמה להוריה. לאחר זמן מה, הצליחו להגיע אליה, ובגלל מה שקרה הרצון הרב של הוריה של סבתי להגיע לארץ ישראל, התגבר מאוד. הוריה מאוד חששו מהמצב והחליטו  לפעול במהרה, בכל דרך, להגיע לארץ ישראל.

הסוכנות היהודית דאגה לעלייתם בשנת 1954 והם עשו דרכם ארצה בספינות. כשהדרך הייתה ארוכה ומייגעת, אבל הרצון להגיע לארץ ישראל ולהגשמת החלום להתיישב ולעזור בהקמתה היה חשוב מכל.

הזוית האישית

יערה: היה ממש כיף להכין את העבודה ואחותי עזרה לי. אני מאחלת לסבתא שלי שתהיה בריאה שתהיה אתנו עוד שנים ארוכות והיא באמת הסבתא הכי מתוקה וחמודה בעולם ואני אוהבת אותה המון המון.

מילון

שקר החן והבל היופי
מעשים טובים הרבה יותר חשובים מן היופי החיצוני

ציטוטים

”תלכי בראש מורם ואל תמעיטי בערכך“

הקשר הרב דורי