מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ארצה של חנה מארק

נכדתי האהובה גאיה ואני
משפחתי ואני בדרכנו לארץ ישראל
מצריף קטן באשקלון להגשמת החלומות

שמי מארק חנה, נולדתי בעיר ששמה ספקס שבתוניסיה. עליתי לארץ בגיל 11, ישר לכיתה ה'. התאקלמתי מהר יחסית כי ידעתי אנגלית וחשבון והייתי טובה במקצועות האלה, זה נתן לי נקודות זכות. בשיעורי עברית הצמידו לי חונך שעזר לי עם השפה ובשאר המקצועות. היות והייתי ילדה יפה, כולם רצו להיות בחברתי.

אני בנקאית לשעבר וכעת פנסיונרית ובנוסף מנהלת כספים בעסק משפחתי. אני נשואה פלוס ארבעה ילדים, הרבה נכדים ובקרוב גם נינים.

את ההחלטה לעלות לארץ ישראל קיבלו הוריי בשנת 1962 כי רצו לגייס את אחי הגדול שהגיע לגיל 18 לצבא בתוניסיה. על מנת למנוע את גיוסו לצבא עלינו לארץ. בנוסף, היו כל הזמן מהומות נגד היהודים ומאוד פחדנו מהערבים. כל הזמן היו מפגינים נגד היהודים ותמיד חששנו שיפגעו בנו ולכן לא היו לי געגועים למדינה שעזבנו.

מאחר ואבי היה מאוד ציוני הוא התעקש לעלות לארץ ישראל ולא לצרפת, בדומה לשאר הדודים שלי שהיגרו לצרפת. השארנו הכל בבית, אבי היה חייט והייתה לו חנות שהשאיר אותה לעובד שלו. מצבנו הכלכלי היה טוב, לא היה חסר לנו מאומה. לאמי היו כמה עוזרות והיה לנו טוב מבחינה כלכלית.

כל אחד לקח מזוודה וככה עלינו לארץ, את הכל השארנו מאחור. בתוניס היו לנו חיים טובים אך כאשר הגענו לארץ היה לנו קשה מאוד. אבי עבד בחקלאות בעבודה יזומה של קרן קיימת לישראל כמה ימים בשבוע והמצב הכלכלי היה ממש קשה. היה ממש חוסר בבית.

משפחתי ואני במחנה העולים במרסי צרפת 

תמונה 1

התחלנו להרגיש ישראלים רק במלחמת ששת הימים, כאשר אחי התגייס לצבא ובהמשך אבי מצא עבודה במפעל לייצור ארגזים. הוא היה מתעורר בשעה 4 לפנות בוקר כדי לצאת לעבודה בשעה 5 לפנות בוקר עד השעה 16 ולאחר מכן היה ממשיך לעבוד אצל חייט שהעסיק אותו אחרי הצהרים עד שעות הערב המאוחרות, כדי להשלים הכנסה – וגם זה לא הספיק לכלכל את המשפחה. מצבנו השתפר כאשר אחי הגדול התחיל לעבוד ועזר לכלכלת הבית.

משפחתי המורחבת כיום

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא חנה: החוויה שלי מהתוכנית היא זמן האיכות שהיה רק לי ולגאיה וזה מאוד תרם לקשר שלנו ויש הרבה נושאים שגאיה לא הכירה מהילדות שלי ולמדה להכיר אותי טוב יותר. אני מאחלת לגאיה שתמשיך להיות ילדה שמחה חיובית חכמה וקשובה לסביבה . שתצליח בלימודים,בצבא, ושתמיד יהיה לה כיף בחיים.

גאיה: החוויה שלי מהתוכנית שהיה לי קשר שבועי עם סבתא רק שתינו ושמעתי סיפורי חיים של סבתא שלא הייתי מודעת אליהם. אני מאחלת לסבתא המון שמחה אהבה בריאות אושר ועושר ושתצליחי בהמשך הדרך, ושתמיד תהיה עם הנכדים והנינים שיהיו בקרוב. שתהייה מאושרת והכי חשוב שתהייה בריאה.

מילון

קרן קיימת לישראל
קרן קיימת לישראל (קק"ל) היא חברה לתועלת הציבור. נוסדה בקונגרס החמישי של ההסתדרות הציונית ב־1901 כמכשיר פיננסי לאומי לטובת גאולת העם והארץ - אמצעי לאיסוף כספים מיהודים לשם קניית קרקעות בארץ ישראל והכשרתן להתיישבות יהודית. לאחר הקמת מדינת ישראל התאגדה קק"ל כחברה ישראלית ובתזכיר התאגדותה משנת 1954 נוסחו מטרותיה ובהן קניה וחכירת קרקעות ליישוב יהודים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מאחר ואבי היה מאוד ציוני הוא התעקש לעלות לארץ ישראל ולא לצרפת“

הקשר הרב דורי