מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מתוניס של סבתא רחל ז"ל

אני וסבתא מצד אמי הילה בתוכנית
סבתא מצד אבי (המסופרת)
סיפור משפחתו של אבי

המשפחה שלי

שמי נועה, הוריי הם ילידי הארץ: רונן והילה חסון. אנחנו שש נפשות במשפחה ואני השלישית מביניהם. נולדתי וגדלתי בצפת עד גיל 5 ומשפחתי עברה לקיבוץ מחניים. עכשיו אבי עובד בשב"ס ואמי עובדת במשטרה. אנחנו משפחה מאוד כיפית, אוהבים לצחוק ולטייל, ליהנות, לצאת למקומות – בקיצור מאוד כיף ביחד. יש לי סבא וסבתא מצד אימא שקוראים להם שושי (אבל השם האמיתי שלה הוא שושנה) ולסבא שלי קוראים בני.

אכתוב דווקא על סבתא וסבא מצד אבא, משום שהם אינם אתנו עוד. לסבתא קוראים רחל ז"ל. היא נפטרה לפני שנתיים כשאני הייתי בכיתה ו' וסבא מערבי ז"ל. לא הספקתי להכיר או לראות את סבא וגם האחים שלי ואימא שלי  לא הספיקו, כי הוא נפטר כשאבי היה בן 17.

רחל חסן ז"ל (ריאיון של אבא): סבתא נולדה בתוניס בשנת 1944. סבתא רחל ז"ל מספרת: "כאשר עלינו לארץ ישראל בשנות ה-50 התמקמנו בצפת, בה חיינו במעברה שהמדינה הקצתה לנו. הכרנו סביבה ואנשים חדשים". סבתא הייתה האחרונה מבין חמישה אחים ואחיות. סבתא עלתה לארץ בגיל 12 והתגוררה בבית אביה. היא עבדה למחייתה. במועדה נישאה לסבי מערבי ז"ל, החתונה התקיימה בבית אחיו בעיר העתיקה צפת. הבית בתוניס היה גדול ורחב, בנוי בסגנון ערבי עם חצר פנימית. כשהגיעו לארץ, תחילה גרו במעברות ולאחר מכן קיבלו בתים צפופים מאוד. תחביביה של סבתא ז"ל היו  בישול (תבשילים עפ"י מנהגי העדה) ואפייה החל מגיל צעיר. כל אירוע או חג נחגג ביחד עם כל המשפחה המורחבת, מה שתרם לתחושת האחדות ולחוויה גדולה יותר. משחקי הילדות של סבתא ז"ל כללו אלתורים העשויים מחפצים שנלקחו מהטבע: ענפים, אבנים, גיר וכו'. כיום כבר לא משחקים במשחקים הללו. אירוע משמח שסבתא ז"ל ציינה הוא העלייה לארץ ישראל, ואירוע עצוב היה כשאחותה זהרה נפטרה. סבתא רחל התחתנה בשנות ה- 60. יש תמונות מהחתונה, כשנולד הילד הראשון הייתה בסביבות גיל 17. היא הייתה עקרת בית. כל ילדיה ונכדיה גרים בארץ ישראל, יש לה שלושה 3 בנים ו-שלוש בנות.

סבתי נפטרה בתאריך 22.8.2016 כאשר הייתה בת 72. היא השאירה אחריה שלושה בנים, שלוש בנות וששה עשר נכדים.

הזוית האישית

נועה חסון תיעדה במסגרת התכנית את סבתא מצד אביה, רחל ז"ל, ולוותה על ידי סבתה מצד אמה, הילה. התכנית נערכה בבית הספר מבוא הגליל באיילת השחר, התשע"ט.

מילון

שירות בתי הסוהר
שירות בתי הסוהר (בראשי תיבות: שַׁבָּ"ס) הוא רשות הכליאה הלאומית במדינת ישראל. השירות מפעיל 32 מתקני כליאה בישראל. מטה שירות בתי הסוהר שוכן ברמלה, בסמוך לכלא איילון. בראש שירות בתי הסוהר עומד נציב בתי הסוהר, קצין בדרגת רב-גונדר, הכפוף לשר לביטחון פנים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתי רחל השאירה אחריה שלושה בנים, שלוש בנות וששה עשר נכדים“

הקשר הרב דורי