מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה לארץ של סבא חיים

אני וסבא בבית הספר
סבי באירוע חתונה של חבר
עליתי לארץ מעירק, הקמתי משפחה והגשמתי את החלום שלי

שמי חיים רחל אמנו, נולדתי בעיראק בעיר בגדד בשנת 1941, עליתי לארץ ב1951, בגיל עשר. אני אב לרויטל, לימור, אסף, חן ולירון. סבא לשלושה עשר נכדים. נשוי למזל רחל אמנו ומתגורר במגדל העמק.

הצטרפתי לנכדה שלי בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספר שגיא בקיבוץ שריד. במהלך המפגשים שלנו סיפרתי לנכדתי על הילדות בעיראק והעליה לארץ.

שמלת הברית החפץ שבחרתי לספר עליו, הוא שמלת הברית שהיה נהוג ללבוש בברית המילה, החפץ היה שייך לסבתא רבתא של אשתי מזל במצריים. לפני המון שנים, היא תפרה את שמלת הברית לבן הבכור שנולד לה, וזה עבר מדור לדור. כל בן שנולד לבש את השמלה בברית המילה. החפץ נמצא ברשות המשפחה כבר כשמונים שנה במשך ארבעה דורות, ומגיע לכל בן זכר מהמשפחה בברית המילה שלו. החפץ קשור למנהג משפחתי, שצריך להלביש את התינוק בשמלה הלבנה. לפי אמונה תפלה שהאמינו בה בעבר, בן היה נחשב יותר מבת מכיוון שהיה יורש וממשיך השושלת של שם המשפחה. מכיוון שפחדו שיעשו לו עין הרע הלבישו אותו בשמלה כדי שיחשבו שהוא בת.

חופשה משפחתית משותפת החלום שלי היה לנסוע לחופשה משפחתית עם כל ילדי ונכדי, ובמשך הרבה זמן זה לא התאפשר, מכיוון שהיה קשה למצוא זמן שבו כולם יכולים לנסוע לחופשה כזו. לפני שנה נכדי הבכור רז, בחר להתחתן בסורנטו שבאיטליה, וכך יצא שכל המשפחה התארגנה לנסיעה משותפת, שהייתה מאד מרגשת וחווייתית. טיילנו בדרום איטליה, זכינו לראות נופים מקסימים, ולחוות חוויות משותפות כמשפחה שלמה.

תרופת הקסמים של סבתא תרופת הסבתא שלנו עוזרת לכאבי גרון. חותכים לימון לרבע ומוצצים אותו כאשר כואב הגרון. התרופה משמשת אותנו לפעמים גם היום, ולעתים היא מקלה ועוזרת.

הזווית האישית

שלי: היה לי מאוד כיף נהנתי ולמדתי המון על סבא ,על העלייה ,ועל החיים בעיראק.

סבא חיים: היה לי מאוד כיף עם נכדתי שלי, למדנו ביחד המון דברים חדשים, וסיפרתי לה על חיי .

מילון

בגדאד
בגדאד היא בירת עיראק ואחת הערים הגדולות במזרח התיכון. העיר בנויה על שני עברי נהר החידקל ומספר גשרים מחברים בין שני חלקיה. מקור שמה של העיר הוא בשפה איראנית קדומה, ופירושו "דבר הניתן על ידי האל" או "דבר הנברא על ידי האל". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"עליתי ארצה והחלום שלי היה להקים משפחה , וזה קרה אני הקמתי משפחה גדולה ץ“

הקשר הרב דורי