מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העזרה של סבא חיים קזז

שירה סבא במושבה הגרמנית בחיפה
סבא שלי בעבודתו בבנק הפועלים כמנהל
עזרה לזולת - גם בדברים הקטנים

שמי שירה קזז, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת סיפור מחייו של סבא שלי, חיים קזז. הסיפור אותו נספר עוסק בעזרה לזולת.

סבא חיים נולד בטבריה, ישראל, בשנת 1942.

כך סבא סיפר לי:  "כשהייתי תלמיד, בכיתות ה' – ו' בבית הספר היסודי, ברחוב בו גרנו חיה משפחה בצד השני של הכביש. הם היו זוג זקנים וילדיהם כבר לא גרו איתם. האישה הזקנה לא ידעה קרוא וכתוב. בכל פעם כשהייתה מקבלת מכתב בדואר מהבת שלה שגרה מחוץ לטבריה, היא נהגה לחכות לי בפתח שער ביתה, כשחזרתי מבית הספר. היא קראה לי על מנת שאקריא לה את תוכן המכתב. היא תמיד מאוד הודתה לי שעזרתי לה, לאישה הזקנה, ועשיתי זאת מדי פעם כאשר ביקשה. הרגשתי שאני עושה מעשה טוב."

ניתן להסיק מהסיפור מספר לקחים או מסרים בנוגע לחשיבותה של עזרה לזולת. בנוסף, יש לקחת בחשבון שלפעמים עזרה קטנה – שלא קשה לנו במיוחד לעשות (הרי סבא ידע לקרוא ולא היה קשה לו לעזור לשכנה המבוגרת) – יכולה לשנות את יומו ואפילו את חייו של האדם שעזרנו לו. לולא סבא חיים היה מקריא את המכתב של בתה של השכנה המבוגרת, היא לא הייתה יודעת מה שלום בתה ומה קורה איתה, או הייתה נאלצת לחפש עזרה מאדם אחר, מה שלא קל לעשות כשאתה אדם מבוגר.

חשוב תמיד להסתכל סביבנו, בסביבה הקרובה, האם מישהו צריך עזרה. הרבה פעמים זו עזרה "קטנה", עם איזשהו פרט בחיים שעבורינו הוא קל, אבל עבור השכן המבוגר הוא בלתי אפשרי. יום אחד, כולנו נהיה זקנים, ולכן עלינו להעביר את המסר הזה הלאה.

הזוית האישית

שירה הנכדה: היה מאוד מהנה לעשות התכנית יחד עם סבא, למדתי דברים שלא ידעתי עליו והוא למד עליי.

מילון

ואהבת לרעך כמוך
וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ היא מצוות עשה מהתורה, ולדעת התנא רבי עקיבא, הוא גם מושג יסוד בתורה. משמעות מצווה זו, היא שעל האדם לאהוב את רעהו כפי שהוא אוהב את עצמו. כאשר המשמעות המרכזית לכך היא: מה ששנוא עליך - אל תעשה לחברך. מכלל זה נגזרות דרכי התנהגות רבות, שבעטיין רבי עקיבא התייחס אליו כאל כלל מרכזי וחשוב בתורה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מה ששנוא עלייך אל תעשה לחברייך“

הקשר הרב דורי