מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא תרצה מרציאנו

אני וסבתא שלי מבשלות
סבתא שלי בילדותה במרוקו
סיפור על אמונה ומנהיגות

סבתא שלי תרצה מרסיאנו נולדה בקזבלנקה שבמרוקו בשנת 1957.

קזבלנקה היא עיר על חופה האטלנטי של מרוקו. אוכלוסייתה מונה כ-4.4 מיליון נפש, והיא העיר הגדולה ביותר במרוקו, והנמל העיקרי של המדינה. העיר נחשבת למרכז הכלכלי של מרוקו, בעוד שבירת המדינה ומושב הממשלה הוא ברבאט. (ויקיפדיה)

סבתי תרצה גרה בשוהם והיא בת שישים וחמש. אני בת עשר, ולומדת בבית הספר שגיא בעמק יזרעאל. סבתא שלי אוהבת לצייר, ואנחנו מציירות ומבשלות ביחד.

זו סבתי בילדותה במרוקו

תמונה 1

 

שוהם היא מועצה מקומית במחוז המרכז בישראל שהוקמה בשנת 1993, המונה כ-21,000 תושבים. שוהם שוכנת באזור חבל מודיעין. היישוב תחום ממזרח בכביש 444, מדרום בנחל נבלט, מצפון במושב ברקת וממערב במושבים טירת יהודה ובית עריף. ממזרח ליישוב שוכנים אתרי הנופש והארכאולוגיה פארק יער שוהם, תל נבלט ותל חדיד, ובסמוך אליו עובר שביל ישראל. ויקיפדיה

דברנו על מנהיגות, וגילינו שמנהיגות היא יכולתו של אדם או קבוצת אנשים להוביל אנשים אחרים אל עבר מטרה משותפת במינימום סמכות. פעולה מנהיגותית, מתקשרת בצורה ישירה להשפעה וליצירת שינוי.

המנהיג האהוב ביותר על סבתא שלי היה מנחם בגין הוא שימש דוגמא לאנשים, הנהיג אותם, הראה להם דרך ארץ ומהם הערכים החשובים בחברה. בגין הביא את עם ישראל לחוף מבטחים, ושימש להם דוגמא אישית. בגין היה בעל עוצמה וכושר החלטה ולכן סבתא שלי העריכה אותו מאוד. היא לא הכירה אותו באופן אישי אך הקשיבה לנאומיו.

מנחם בגין היה ראש ממשלת ישראל השישי, יו"ר תנועת החרות והליכוד, שר בממשלות ישראל, מפקד האצ"ל בתקופת המאבק במנדט הבריטי, הוביל כראש הממשלה לחתימה על הסכם השלום בין ישראל למצרים וחתן פרס נובל לשלום לשנת 1978 ומי שהחיל את החוק הישראלי על רמת הגולן, והורה להשמיד את הכור הגרעיני העיראקי ב-1981.

מנחם בגין נולד בבריסק (ברסט-ליטובסק) בשנת תרע"ג, 1913. בילדותו ספג בבית הוריו חינוך יהודי וציוני. במהלך מלחמת העולם הראשונה נאלצה משפחתו להימלט מבריסק אליה שבה בתום המלחמה.

בילדותו היה בגין חניך בתנועת ה"השומר הצעיר", וב-1929 הצטרף לתנועת הנוער בית"ר, שהוקמה והונהגה על-ידי זאב ז'בוטינסקי. ב-1931 החל בגין ללמוד משפטים באוניברסיטה בוורשה, וב-1935 סיים את לימודיו והוסמך למשפטים. בשנים אלו החל לטפס בהיררכיה של הנהגת בית"ר.  ב-1933 נעשה חבר ההנהגה הארצית של בית"ר בפולין וראש מחלקת הארגון. ב-1937 נתמנה לנציב בית"ר בצ'כוסלובקיה, וב-1939 מינה אותו ז'בוטינסקי לנציב בית"ר בפולין, ארגון שמנה כ-70,000 בני נוער ועסק בהכשרתם למשימות הגנה, ובעלייה בלתי לגלית לארץ-ישראל.

ב-1977 זכה הליכוד בניצחון בבחירות לכנסת התשיעית ובגין הושבע לתפקיד ראש הממשלה. ב-1977 אירח בגין את נשיא מצרים אנואר סאדאת לביקור היסטורי בירושלים, וב-1979, לאחר מו"מ ממושך, חתם בוושינגטון על הסכם השלום עם מצרים. בדצמבר 1978 קיבל, בצוותא עם סאדאת, את פרס נובל לשלום.

הקשיים שהתגלו בלבנון, המחלוקת הציבורית סביב המלחמה ומות אשתו עליזה בנובמבר 1982, הקשו על בגין להמשיך בתפקידו, ובספטמבר 1983 התפטר מראשות הממשלה.  את שארית חייו בילה בגין בהסתגרות בביתו והופיע בציבור רק לעתים רחוקות. מנחם בגין נפטר במרס 1992 ונקבר בהר הזיתים בירושלים. השאיר אחריו בן, בנימין זאב ושתי בנות, חסיה ולאה.

אני יכולה להבין מדוע סבתא כל כך העריצה את מנחם בגין ואת הערכים שייצג.

הזווית האישית

מאיה: למדתי הרבה דברים מסבתא תרצה ואני מאוד אוהבת להקשיב לה ולעשות איתה דברים ביחד, לשמחתי, התוכנית חיזקה את הקשר בנינו.

מילון

חוף מבטחים
יצא ממצב של סכנה גדולה ניצל

ציטוטים

”המנהיג האהוב ביותר על סבתא שלי היה מנחם בגין הוא שימש דוגמא לאנשים, הנהיג אותם, הראה להם דרך ארץ ומהם הערכים החשובים בחברה“

הקשר הרב דורי