מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא שפא יעקובוב

תוכנית הקשר הרב דורי
תוכנית הקשר הרב דורי
סיפורה של של עולה חדשה לארץ

סבתא שפא יעקובוב נולדה ב-24.6 בשנת 1952 בבאקו שבאזרביג'אן.

באקוּ היא בירת אזרבייג'ן והגדולה שבעריה. העיר נמצאת על גדתו הדרומית של חצי האי אפשרון, בצדו המערבי של הים הכספי. אוכלוסיית העיר מונה 2,370,776 בני אדם, וכ-5.1 מיליון במטרופולין. ויקיפדיה

היא נולדה להוריה, אפרים (ושם סבתא רבתא לא ידוע), וגדלה במשפחה גדולה עם ארבע  אחיות ושלושה אחים, באזרביג'אן. הָרֶפּוּבְּלִיקָה שֶׁל אָזֶרְבַּיְיגָ'ן (באזרית: Azərbaycan Respublikası) היא מדינה באירואסיה, בעבר הקווקז הסמוכה לים הכספי. היא גובלת ברוסיה בצפון, בגאורגיה ובארמניה במערב, ובאיראן בדרום. הרפובליקה האוטונומית של נחיצ'יבאן היא מובלעת המצויה אף היא בשליטת אזרבייג'ן, ולה גבול עם ארמניה מצפון וממזרח, עם איראן מדרום וממערב, ורצועה קצרה של גבול עם טורקיה מצפון-מערב. לאזרבייג'ן ישנן 3 מובלעות נוספות (קארקי, בארחודארלי ויוחארי אסקיפארה) בתוך שטח ארמניה ואף מכילה בתוכה את מובלעת ארטסוואשן הארמנית. (ויקיפדיה)

בילדותה היא אהבה לשחק עם אחיה בחוץ, לצייר, לבשל ולתפור ובשנת 1958 תחילה ללמוד בבית הספר. היא סיפרה לי שהיה להם לבוש מיוחד, כמו תלבושת אחידה.

את סבא היא הכירה דרך שידוך והם התחתנו. ראשונה נולדה סבינה (דודה שלי) שהייתה הבכורה. סבינה הייתה חכמה מאוד ואהבה בעיקר את תחום המוזיקה. לאחריה נולדה אלבינה וכמה שנים לאחר מכן נולד אמיל – אבא שלי.

בשנת 1991 כשהייתה בת שלושים ותשע, עלתה לארץ עם בעלה וילדיה. בתחילה הם גרו בנהריה ואחרי כמה שנים עברו לגור במעלות. מַעֲלוֹת-תַרשִׁיחָא היא עיר במחוז הצפון בישראל, קילומטרים ספורים מגבול ישראל-לבנון, 20 קילומטרים מזרחית לנהריה, 20 קילומטרים מערבית לצפת, 15 קילומטרים צפונית לכרמיאל. העיר שוכנת בגליל העליון בגובה של כ-600 מטרים מעל פני הים. מעלות-תרשיחא הוכרזה כעיר בשנת 1995. ראש העירייה הנוכחי הוא ארקדי פומרנץ. (ויקיפדיה)

סבתא שלי עבדה במעלות כסייעת בגני ילדים. בשנת 2016 חלתה בסרטן והחלימה, ואחרי כמה שנים יצאה לפנסיה.

הזוית האישית

רויטל: היו לי שתי  חוויות עיקריות מהשתתפות בפרויקט: הראשונה יצירת קשר שונה עם סבתא, בירור פרטים על עברה של סבתא.

השנייה – הביקור במוזאון 'אנו'.

מילון

שידוך
שידוך הוא התהליך המקובל במגזר החרדי, כמו בחברות מסורתיות נוספות למציאת בן/בת זוג למטרת נישואין. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בשנת 1991 כשהייתה בת שלושים ותשע, עלתה לארץ עם בעלה וילדיה. בתחילה הם גרו בנהריה ואחרי כמה שנים עברו לגור במעלות“

הקשר הרב דורי