מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא שלי – ישוורק צהיי

זמן איכות עם סבתא
סבתא בצעירותה
החיים באתיופיה והעלייה במבצע שלמה

שמי מירון,  אני משתתפת השנה בתוכנית הקשר הרב דורי במסגרתה אני מתעדת את סבתא שלי, ישוורק צהיי. בחרו לקרוא לה בשם זה מכיוון שפרושו הוא זהב של המשפחה. סבתא שלי נולדה באתיופיה בעיר גונדר, בגונדר יש ישוב קטן שחיים בו כ-3,000 משפחות יהודיות ושם קראו להם "ביתי ישראל".

סבתא גדלה בסביבה מאוד ירוקה ונעימה, האזור בו סבתא גדלה היה מאוד נעים. בקיץ לא היה חם וגם בחורף לא היה קר. האזור מאוד מיוחד ונעים להתגורר בו. בשבת כל האחים רק אוכלים ושותים ביחד עם כל השכנים והמשפחות ביחד. כזכור, כל אלה שגרים בסביבה או כל השכנים הם יהודים. השכונה של סבתא היתה מגובשת, כולם עזרו אחד לשני ואפילו אם נולד תינוק אז התינוק הזה הוא של "כולנו", כולם מטפלים בתינוק וביולדת. כל המשפחה גרה בשכונה שיש בה רק יהודים. מקומות המפגש של היהודים היו בבית כנסת, כולם היו מגיעים לשם.

שמה של אימא של סבתא היה גססצ' יצחק אשרהשם ושמו של אביה של סבתא היה צהיי דסטה. שני ההורים עסקו בחקלאות כגון: מכירת חלב, בשר, תרנגולות וטף המיועד להכנת אינג'רה וכו..אימא ואבא של סבתא אהבו לעזור בגידול הנכדים וגם לעזור לאנשים שגרים בסביבה, הם היו תורמים כסף לבית כנסת ועוד.

השכונה היתה מאוד יפה, ירוקה ומלאת שמחה, כולם מכירים את כולם ואוהבים את כולם כמשפחה. לסבתא היה בית עם שלושה חדרים (הבית שלה היה מודרני ביחס לאזור שהיא התגוררה בו). באתיופיה המטבח והבית שמתגוררים בו לא נמצאים באותו מקום ביחד, המטבח בנפרד (מחוץ לבית). באתיופיה המקלחות היו ליד בית המגורים (מחוץ לבית). באתיופיה כבסו את בגדיהם בידיים בחצר הבית.

פעם נהגו לבלות בתוך בתים ולארח אנשים שחשובים להם. בזמנם הפנוי הם היו קוראים ספר וגם מבלים עם חברים. כשסבתא והחברים שלה רצו לבדר את עצמם, הם היו משתמשים בכל מיני בגדים או כובעים בשביל שהם יראו כמו דמות ויצליחו להצחיק אחד את השני.

העלייה מאתיופיה

אימא של סבתא שלי, הדודים של סבתא והאחים שלה עלו מאתיופיה לישראל דרך סודן. בדרך לסודן הרבה אנשים, נשים בהריון, אנשים מבוגרים, ילדים ותינוקות ניספו בדרך. לאחר שעברו יומיים מאז העלייה ברגל דרך סודן, סבתא התייאשה וכאבה לה הראש והבטן אז היא חזרה בחזרה לאתיופיה… כולם במשפחה של סבתא שרדו חוץ מאח של סבתא שלא שרד את העלייה. בשנת 1991 סבתא עלתה לארץ ב"מבצע שלמה".

הזוית האישית

היה לי חוויה מאוד כיפית כאן למדתי יותר על סבתא שלי וגיליתי צדדים נוספים היה מאוד שווה לקחת חלק בתוכנית הזאת

מילון

דסטה
אושר ושמחה (באמהרית)

ישוורק
זהב (באמהרית)

מבצע שלמה
מבצע "שלמה" (24-25 במאי 1991) או בשמו המקורי מבצע גשמי זעף היה מבצע רכבת אווירית לפינוי המלא של יהודי ביתא ישראל שהתרכזו בעיר אדיס אבבה. בתוך 36 שעות פונו לישראל 14,310 יהודים על ידי 18 מטוסי C-130 הרקולס, מטוסי בואינג 707 של חיל האוויר הישראלי. המבצע נקרא על שם שלמה המלך, אשר על פי המסופר בתנ"ך, פגש את מלכת שבא. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לחיות את החיים באושר ובשמחה, גם אם לא הלך לך טוב היום אז מחר יהיה יותר טוב, תמיד להיות שמחים“

”למרות כל הקשיים שעברת, תמיד נתחזק מהם“

הקשר הרב דורי