מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא מאיה

אני וסבתא כיום
סבתא בצעירותה
מאוקראינה לארץ ישראל

שמי מאיה קנצ'יק נולדתי ב- 6.12.1953 באוקראינה בעיירה יהודית בשם "ברשד"

עליתי לארץ ב1990, וכיום אני גרה בעפולה.

השם שלי מסמל את חודש אביב, בו הטבע מתעורר משינה. הייתה לי אחות אחת יותר קטנה ממני בחמש שנים, אחותי נפטרה בגיל ארבע עשרה.

היו לי תחביבים רבים כמו: ספורט (כדורעף) השתתפתי בחוג תיאטרון, והייתי שדרנית ברדיו בית ספרי. אהבתי לקרוא ספרים ולכתוב סיפורים לבד. התקופה השמחה בילדותי הייתה בחופש הגדול, בקייטנה שבכפר קטן. בכל יום כל הילדים הלכו ליער וקטפו פירות יער. המנהגים שהיו לנו במשפחתה הם: לאכול מצה בפסח, בחגים להתפלל בבית כנסת, כל משפחתה הגרעינית הלכה לצעדה לכבוד ראשון ה -1 במאי-היום בינלאומי לעובדים, וליום הניצחון לצבא הרוסי בתשיעי למאי.

יום הניצחון או יום הניצחון במלחמת המולדת הגדולה הוא היום שבו חגגו בברית המועצות, וממשיכים לחגוג במדינות ברית המועצות לשעבר את הניצחון של הצבא האדום על גרמניה הנאצית במהלך החזית המזרחית במלחמת העולם השנייה, שנקראת גם מלחמת המולדת הגדולה. היום נחגג ב-9 במאי. בישראל מצוין היום כיום הניצחון על גרמניה הנאצית המעוגן בחוק יום הניצחון על גרמניה הנאצית, התשע"ז–2017. מדי שנה נערכים במהלך החג מצעדים צבאיים שהמפורסם שבהם הוא המצעד הצבאי במוסקבה, משגרים זיקוקין די-נור, שמים זרי פרחים על קברי חיילים שנהרגו במהלך המלחמה ועומדים דקת דומייה לזכרם. בנוסף לאירועים אלה, היום מוכרז בכל המדינות כיום שבתון וערוצי הטלוויזיה משדרים בו תוכניות הקשורות למלחמת העולם ולאירועי יום הניצחון.

כאשר עליתי לארץ דברתי ביידיש, באנגלית ורוסית. והתחלתי ללמוד עברית עם מורה פרטי.

עידן: "סבתא עלתה לארץ בשנת 1999 בגיל שלושים ושבע, משום שהרגישה בליבה שהיא יהודיה, ורצתה לחיות בארץ ישראל- במדינת  היהודים. בחרתי לתאר מכתב שנכתב לסבתי בילדותה, המכתב נכתב בשפה הרוסית וסבתא תרגמה אותו לעברית. חברה של סבתא כתבה לה את המכתב אחרי שסבתי עברה ביה"ס, ואותה חברה נזכרה בה, והתגעגעה אליה"

הזווית האישית

עידן – היה לי מפגש מהנה עם סבתא, ואהבתי לדבר עם סבתא ולדעת על עברה.

מילון

יום הנצחון לצבא הרוסי
יום הניצחון או יום הניצחון במלחמת המולדת הגדולה הוא היום שבו חגגו בברית המועצות, וממשיכים לחגוג במדינות ברית המועצות לשעבר את הניצחון של הצבא האדום על גרמניה הנאצית במהלך החזית המזרחית במלחמת העולם השנייה, שנקראת גם מלחמת המולדת הגדולה. היום נחגג ב-9 במאי. ויקיפדיה

ציטוטים

”התקופה השמחה בילדותי הייתה בחופש הגדול, בקייטנה שבכפר קטן. בכל יום כל הילדים הלכו ליער וקטפו פירות יער.“

הקשר הרב דורי