מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא יוכבד

מפגש בתוכנית הקשר הרב דורי
נכדים מתעדים את הסיפור של סבא וסבתא
סבתא ילידת קבוצת כנרת

שמי יוכבד שטרן נולדתי בקבוצת כנרת, שבעמק הירדן השנת 1952.

הורי עלו מפולין כחלוצים הגיעו לקבוצת כנרת, והיו ממקימי הקיבוץ.

כמו כל הילדים, גרתי בבית הילדים עם עוד שבעה עשר בנים ובנות. גרנו כולם יחד, וישנו בלינה משותפת. "לינה משותפת" הייתה שיטת חינוך וגידול ילדים, שהייתה נהוגה ברוב הקיבוצים בארץ ישראל עד שנות ה-80. בלינה המשותפת, ילדי הקיבוץ היו לנים בלילות יחדיו במבנים ייעודיים, שנקראו בתי ילדים, במנותק מהוריהם. בתי הילדים היוו מעון קבע לילדים, בו גם אכלו, התרחצו ולמדו בשנות בית הספר היסודי. (ויקיפדיה)

היינו נפגשים עם ההורים רק אחר הצהריים בין השעות ארבע לשבע. בשבע היינו חוזרים לבית הילדים, אוכלים שם ארוחת ערב, ההורים היו משכיבים אותנו לישון, ואחר כך הולכים הביתה. לנו היתה שומרת לילה ששמרה עלינו. השומרת ישבה בחדר בו היה אינטרקום, שדרכו היתה השומרת שומעת אם ילד בוכה, ומדי שעה היתה עוברת לראות שהכל בסדר וכולם ישנים.

אני זוכרת שעל יד בית הילדים היתה חורשת אקליפטוסים, ולפעמים הייתה נושבת רוח והעצים נעו בחוזקה, ולנו כילדים זה היה מאוד מפחיד. מצד שני  היה לנו כייף להיות ביחד, הרבה חברים (כמו אחים), שאפשר להשתולל איתם. עד היום יש לי זיכרונות טובים מהילדות, וקשר עם חלק מהחברים שגדלתי איתם.

בצבא שירתי כפקידה בסיירת אגוז, בתקופה סוערת של מרדפים אחרי מפגעים. ב – 1964הוקמה סיירת "אגוז" מחדש. עיקר התמחותה היתה בסיורי גבול ובהפעלת אמצעים מיוחדים למארבי לילה. במלחמת ששת הימים לחמה הסיירת בשכם וברמת הגולן, והיא היתה הכח הישראלי הראשון שנכנס לקונייטרה. לאחר המלחמה הפכה הסיירת לגדוד. היא פעלה בעמק בית שאן ובצעה פשיטות בדרום לבנון ובאזור ה"פתחלנד". במסגרת תפקידי, הייתי יוצאת עם החיילים לאימונים, ומנסה להיטיב להם את הזמן בשטח. במלחמת יום כיפור, כבר הייתי במילואים ביחידת גיוס רכב.

הכרתי את אמנון, בעלי, בזכות בת דודתי שהיתה נשואה לבן דודו. נישאנו בשנת 1976 ונולדו לנו שלושה בנים.

בהמשך למדתי הוראה, ועבדתי בעיקר עם עולים מאתיופיה. אמנון הצטרף לחברה משפחתית לבניה, והיום הוא המנכ"ל של חברת שטרן.

קבוצת שטרן מורכבת ממספר חברות בת. כל חברה מתמחה בתחום ספציפי: יזמות נדל"ן, חברת ביצוע, חברת אחזקות, חברת השקעות וכד'. חלוקה זו מאפשרת לקבוצה להעניק שירותים תוך התמקדות מקצועית מעמיקה בכל תחום, למגוון רחב של לקוחות בישראל ומעבר לים. בניית מבני משרדים, מסחר, מלונאות, היי-טק מוסדי ומניב במרוצת ארבעים שנות קיומה, בנתה קבוצת שטרן פרויקטים רבים בהיקפים עצומים. בין היתר בנתה הקבוצה מאות אלפי מ"ר של שטחי משרדים, מבנים של מוסדות אקדמיים, מבנים לחברות היי-טק מובילות, מבני תעשיה, מתחמי מסחר ובילוי, בתי מלון, מבני מגורים מכלל הסוגים ובהם בנייה רוויה, מגדלים לצד צמודי קרקע, ועוד ועוד.

אמנון גדל בטבעון ובחרנו לגור בקרית חרושת, שהיא שכונה ירוקה ומשפחתית, בסמוך לטבעון. הילדים שלנו התניידו ממקום למקום באופניים, ואחר כך באופנועים, מכיוון שלא היתה תחבורה ציבורית בשכונה. אבא של נועם העביר לו את אהבת הרכיבה על אופנוע, והוא רוכב כבר מגיל שלוש.

הורי היו חלוצים ובמובן מסוים גם אני. כשבאתי לגור בקרית חרושת היא היתה כמעט נטושה וריקה מאנשים. הרגשנו שאנחנו יכולים לבנות משהו חדש ועשינו את זה.

הזווית האישית

הנכד נועם שטרן תעד את סיפורה של סבתו יוכבד שטרן, במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי שנערכה בבית ספר מרחבים בכפר יהושע בתשפ"ג – 2023.

מילון

קבוצת כינרת
קְבוּצַת כִּנֶּרֶת היא קיבוץ השוכן בחוף הדרום-מערבי של הכנרת, בין המושבה כנרת ובין דגניה המשתייך לתנועה הקיבוצית. הקבוצה הוקמה ב-ב' בחשוון תרע"ד, 2 בנובמבר 1913. שייכת למועצה אזורית עמק הירדן.

ציטוטים

”לכו בעקבות הלב ותיצרו מקום שבו נעים לכם לחיות.“

הקשר הרב דורי