מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא יהודית לוי

מפגש רב דורי
הקשר הרב דורי מפגש משותף
החיים בקיבוץ מעברות

שמי נגה לוי, אני לומדת בבית ספר פסגות בכרמיאל בכיתה ז'-1

סבתי יהודית לוי נולדה ב1943 בחיפה. ילדותה של סבתי לא הייתה שגרתית ורגילה. סבתא התייתמה מאביה בגיל שש וגדלה בקיבוץ "מעברות" שנמצא בעמק חפר. מַעְבָּרוֹת הוא קיבוץ בעמק חפר על שפת נחל אלכסנדר, בתחומי מועצה אזורית עמק חפר. זהו אחד מארבעת הקיבוצים שייסדו את תנועת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר. (ויקיפדיה).

אספר לכם קצת על הוריה: צילה (סבתא רבא שלי) : נולדה בשנת 1911 בריגה , לטביה. היא הכירה את משה כשהוא בא מטעם הסוכנות לריגה, משם הכיר אותה והביא אותה לארץ ישראל. הם התחתנו ונולדו להם שלוש בנות.  צילה נפטרה בגיל מאה ושש.

משה (סבא רבא שלי) : נולד ברומניה בשנת 1908 הוא היה צורף ושען, ועלה לארץ בשנת 1934 בהעפלה. הוא התגייס לצבא ובשנת 1948 במלחמת השחרור נהרג על הגנת חיפה, והוא רק בן ארבעים. הוא הובא למנוחות בבית הקברות הצבאי בחיפה.

אחותה הגדולה של סבתא שמה דבורקה, דבורקה הייתה בקבוצה גיל בוגרת וסבתא הייתה בקבוצה אחרת של בני גילה. בקיבוץ מעברות, שם גדלה סבתא, הייתה לינה משותפת בבית הילדים. סבתי מספרת שהייתה בקיבוץ מפני שאמא שלה צילה (שהתאלמנה כה צעירה) עבדה פרנסתה ולא יכלה לגדל את בנותיה בבית. בראיון שקיימתי עם סבתי, אמרה לי כך: "אני מאוד שמחה שנפל בחלקי לגדול בקיבוץ מכיוון שאני חושבת שהערכים שהקנו לנו בקיבוץ הם נהדרים וחינכו אותנו לשיתוף פעולה ושיתוף בכלל "

למשפחה שאימצה את סבתי קוראים ציפורה ויחזקאל אייזנברג והיו להם שני בנים. יחזקאל היה אחראי על הפרדס והיה יוצא כל בוקר מוקדם כדי לתחזק את השטח. וציפורה עבדה במחסן בגדים.

קיבוץ מעברות הוא קיבוץ של השומר הצעיר וזו הייתה גם  תנועת הנוער. הגדוד שסבתא הייתה חלק ממנו בקבוצת הגיל שלה, נקרא "דרור".

סבתא סיפרה לי שבימי שבת ומידי פעם הם היו עושים ימי גיוס. הכוונה לעזור ולהתגייס בעזרה לקיבוץ כגון : ימי גיוס בפרדס, או בשדה תפוחי אדמה, או גזר, או בגידולי שדה אחרים.

תקופת הנעורים בקיבוץ

כשמלאו לסבתא שמונה עשרה, היא התגייסה לצבא ושירתה בחיל ההנדסה והיתה בתפקיד משמעותי. חברה הכירה בינה לבין סבא יהושוע . הם הכירו בחיפה והתחתנו ב 23.10.1962

הזווית האישית

נגה: היתה לי חוויה מאוד מהנה ומלמדת, לשמוע את סיפורי העבר של משפחתי ושל סבתא שלי.

מילון

יתום
מי שהוריו נפטרו.

ציטוטים

”ילדותה של סבתי לא הייתה שגרתית ורגילה. סבתא התייתמה מאביה בגיל שש וגדלה בקיבוץ "מעברות" שנמצא בעמק חפר.“

הקשר הרב דורי