מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא טניה יליאדי

סבתא טניה בגיל 16
סבתא טניה סורגת שמיכה לאחים שלה
סבתא טניה ונטלי בקשר הרב דורי

שמי נטלי, בחרתי להציג את סיפור חייה של סבתא מצד אימא, מפני שתמיד התעניינתי בשורשים שלי, אבל אף פעם לא שאלתי אותה. בנוסף לכך היא גרה בארץ אחרת ולא ביקרתי אותה מגיל שלוש. לסבתא שלי קוראים טניה אילאדי והיא נולדה ברוסיה בעיר צ'לבינסק. בגיל שש עברה לאוקראינה ובגיל עשרים ואחת עברה לרוסיה משום שמצאה שם אהבה. התחתנה ועברה לגור שם.

ילדות

סבתא טניה גרה בעיר צ'לבינסק ברוסיה. במשפחתה הילדים לא הלכו לגן, כל אח בוגר היה שומר על אחיו הצעיר כך שהחיים של סבתא שלי התנהלו עד גיל שש. בגיל שש עברה לאוקראינה מפני שההורים שלה רצו לגור קרוב יותר להורים שלהם אז היא היתה צריכה לעזוב את המקום בו התגוררה מאז שנולדה ואת החברים שהכירה באזור. שנה לאחר מכן בגיל שבע הלכה לבית הספר. היה להם בית ספר אחד לכל הגילאים (מיסודי עד תיכון).

מקצוע ועיסוק 

בתחילה סבתא רצתה לעבוד כגננת משום שהיא שאוהבת ילדים, אך המשכורת שנתנו לה לא הייתה גדולה מספיק. לכן, כשהייתה בת 25 החליטה להתחיל בלימודי הייטק. לאחר מכן עבדה כשנה בתחום. אחרי התפטרותה למדה פיננסים והלכה לעבוד כמנהלת חשבונות. כיום סבתא עובדת כמנהלת חשבונות בחברה שמנהלת פיננסים של חברות. סבתא בחרה בעבודה זו מפני שהיא אוהבת לעבוד עם מחשבים ולהרגיש מחוברת לדור החדש.

סיפור מסורת שעוברת מדור לדור 

כשסבתא הייתה קטנה אימא שלה הייתה סורגת שמיכות כדי לחמם אותה ואת האחים שלה במקום לקנות. בעקבות המלחמה שהייתה באזור היה להם קשיים כלכליים אז לא הייתה להם את האפשרות לקנות לעצמם שמיכות ובגדים. סבתא רצתה לעזור לאימא שלה לסרוג, מהצד זה היה נראה לה כיף.

יום אחד היא ביקשה מאימא שלה ללמד אותה. כשאימא שלה לימדה אותה סבתא גילתה עניין רב בתחום. כאשר גדלה היא המשיכה במלאכת הסריגה. כמה שנים לאחר מכן אימא שלי ראתה איך היא סורגת וגם רצתה ללמוד. סבתא אומרת שזה מנהג שעבר מדור לדור במשפחה.

סבתא טניה סורגת שמיכה לאחים שלה

תמונה 1

 

תקופת בית ספר ולימודים

בגיל שבע סבתא התחילה ללמוד בבית הספר. בבית הספר שלהם היו שני סוגים של מקצועות רגילים לדוגמא: מתמטיקה, גאוגרפיה ושפה ומקצועות מיוחדים אחרים כמו: ציור, שירה והגנה עצמית במקרה של מלחמה שלמדו בעקבות המצב הביטחוני המעורער שברוסיה. סבתא סיפרה שהיא הייתה תלמידה מצטיינת עם ממוצע של 90-100 למרות הקושי שהיה לה מפני שעברה לפני שנה בערך לארץ אחרת ולא התרגלה לשפה ולמנהגים.

הזוית האישית

נטלי: מאוד שמחתי לראיין את סבתא שלי טטיאנה, כי מגיל חמש לא ראיתי אותה וזה אירוע מאוד חשוב בשבילי. היה לי ממש כיף לראיין את סבתא, ללמוד על סיפור חייה ולבלות איתה יותר זמן משותף. לסבתא סיפור חיים לא פשוט והיא נמנעה לספר לי הרבה מהחוויות שעברה בחיים כי לא רצתה לגעת בכאב ולהזכר.

סבתא טטיאנה: היה לי משמח לדבר עם הנכדה שלי ולשמוע שהיא מתעניינת בעבר שלי.

מילון

סוסיזטוויצילניה
שם עצם

ציטוטים

”ברוסיה לומדים מקצועות שונים“

הקשר הרב דורי