מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אני מאוד אוהב ומעריץ את סבתא שלי

סבתא דינה ואני היום
סבתא דינה בילדותה
סבתא דינה מספרת על ההתמודדויות בחייה

שמי מור שוורץ, אני משתתפת בתוכנית הקשר הרב דורי ותיעדתי את סיפורה של סבתא שלי דינה לוי.

סבתא דינה

סבתא דינה לוי, נולדה בשנת 1961 בעיר עפולה שבעמק, כבת זקונים למשפחה בת שבע נפשות. יש לה ארבעה אחים ואחיות. בילדותה גרה משפחתה בצריף.

אימא שלה, סבתא רבתא שלי, רוזה, הייתה עקרת בית ואביה, סבא רבא שלי, ויקטור, עבד בדואר ישראל. כשמלאה לה שנה עברה משפחתה לגור בתל אביב בשל עבודתו של אביה ומעבר לבית בנוי (שאינו צריף).

המצב הכלכלי היה קשה מאוד ואביה נאלץ לעבוד בעבודה נוספת, אמה החלה לעבוד גם היא בטיפול בילדים.

 סבתי בילדותה עם הבובה שלה

תמונה 1

כאשר היתה בת עשר, אביה נפטר כשהיה בן 42 בלבד והותיר את משפחתו חסרי כל.

בעקבות המצב הכלכלי הקשה, נאלצה המשפחה לעבור לדירה בעיר בת-ים, בשכנות לאחותה הגדולה, עליזה, שהיתה אז נשואה ואימא לילדים. סבתא דינה מספרת: "עברנו לבת ים, על מנת שאחותי הגדולה הנשואה תוכל לשמור עליי ולדאוג לי, כאשר אימא שלנו יצאה לעבוד מהבוקר עד הלילה, על מנת להביא אוכל הביתה".

משפחתה גרה בשכירות ובשל מצבה הכלכלי הקשה, נאלצו לעבור דירה כל שנה במשך שנות ילדותה ונעוריה. החיים היו קשים מאוד, עד שבקושי היה אוכל במקרר.

באותם ימים, לימוד בבית הספר התיכון היה עולה כסף, אמה לא יכלה לממן את הלימודים ולכן סבתא נאלצה לוותר על הלימודים בתיכון. רק בגיל מאוחר יותר חזרה לספסל הלימודים על מנת להשלים 12 שנות לימוד.

עם גיוסה לצבא, הכירה סבתא שלי בחור יפה בשם אבי (סבא שלי), הם החלו לצאת זה עם זו ולימים התחתנו. הם גרו בבת ים, נולדו להם שלושה ילדים: רוני, שלומית ונופר.

ובשנת 1990 הם עברו לגור בעיר ראשון לציון לבית חלומותיהם אותו בנו במו בידיהם. במרוץ השנים הם גידלו את ילדיהם באהבה גדולה. בשנת 2016 אובחן סבא אבי כחולה בדימנציה (אלצהיימר) והוא רק בן 56.

מצבו של סבא, היה יחסית יציב וקבוע עד שאסון נוסף פקד את משפחתנו ורוני בנם הבכור נפטר. רוני ז"ל היה אב לשלושה ילדים – בן 36 בלבד במותו.

בעקבות הטרגדיה הגדולה מצבו של סבא הדרדר באופן חד עד כדי איבוד אישיותו כליל.

היום, סבתא שלי, האמיצה והגיבורה מטפלת בו, בנוסף לעבודתה כמזכירה רפואית במוקד חירום בשעות הלילה. סבתא שלי מטפלת בסבא במסירות ואהבה. אני מאוד אוהב ומעריץ את סבתא שלי ולאחרונה עברנו לגור בצמוד אליה וזה משמח אותי מאוד!

הזוית האישית

מור: אני ובסבתא, עברנו חוויה נהדרת. יצאה לי להכיר את סבתא ולה יצאה להכיר אותי יותר לעמוק, היה ממש כיף ומרתק לעשות את עבודה זו.

מילון

דימנציה
מחלה הפוגעת בזיכרון ובכישורים הקוגניטיביים, בעיקר בגיל זקנה; שיטיון

ציטוטים

”אין חכם כבעל ניסיון“

הקשר הרב דורי