מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבי אליעזר ברון

בתמונה רואים אותי ואת סבי ביום הולדתי.
בתמונה ניתן לראות את סבי באירוע
נקודות ציון בחייו של סבי ואהבתו אל הים

שמי עדי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי במסגרתה אני מתעד את סבי אליעזר ברון.

סבא אליעזר נולד בגרמניה בשנת 1947 אך הוריו במקור מפולין. הם עלו לארץ בשנת 1940 באנייה מצרפת בשם "אוק גלילה" והתיישבו בתחילה בחיפה בשכונת שער העלייה (שכונה ליד הים בחיפה) ולאחר מכן נשלחו לעכו, שם גרו בעיר האוהלים.

אח של סבי, שעלה לפניהם לארץ והשתתף במלחמת השחרור, קיבל בית מהמדינה על יד תחנת הרכבת של עכו והם עברו לגור בביתו. הם גרו שם בערך כשלוש שנים ולאחר מכן עברו לשכונת בניינים חדשה מול גבעת נפוליאון.

בילדותם בחורף היו גוררים אדנים של מסילות רכבת, יושבים עליהם וגולשים במורד הגבעה. בילדותו סבא הלך מרחקים ארוכים לבית ספרו ובנוסף על כך שלא היו מספיק כיתות, בבית ספרו חילקו אותם לשתי משמרות אשר מתחלפות כל שבוע ובהן משמרת אחת לומדת מהבוקר עד לצהריים והשנייה מהצהריים עד לערב.

לאחר סיום בית הספר היסודי עבר לבית ספר קציני ים בעכו שם למד במגמת מכונות, היכן שמכשירים קציני ים עתידיים. בזמן החופש הגדול בין כיתה ט' לכיתה י' התאמנו עם נשק ועשו הכשרה (קדם טירונות). סבא מספר סיפור מצחיק: אחד מהשיעורים היה שיעור הסוואה ופעם אחת הוא התקיים בשדה דלועים, הכיתה התחלקה לשתי קבוצות – המתחבאים והמחפשים. אחד מחבריו אשר התחבא הוריד את מכנסיו וישבנו נראה כמו דלעת – לכן המחפשים לא זיהו אותו…

בבית הספר לקציני הים הם פירקו והרכיבו מנועים והפליגו במפרשיות. לפעמים בלילות הם הלכו לשחות בים ערומים ושחו לאי הנקרא "אי הזבובים" אשר בעכו. עד היום אנשי המחזור בקשר (כולל סבי) והם עושים מסיבות וטיולים בשבילי ישראל.

בשנת 1996 התגייס סבא לחיל הים ושירת בשייטת הנחתות. במשך הזמן התקדם בתפקידו ושירת כסמל והיה המכונאי הראשי של הספינה. יום לאחר שחרורו עלה לצי הסוחר והפליג במכלית כימיקלים. בחברה זו הפליג עשר שנים והגיע עד לתפקיד קצין מכונות ראשי אשר מקביל לרב חובל.

סבא השתתף במלחמת ששת הימים בנחתות בחוף עזה ולאחר המלחמה הם עברו לסיני לבסיס באבו-זנמה במפרץ ים סוף. לאחר מכן שוב הועברו לבסיס שארם א-שייח'. בשנת 1969השתחרר מהצבא. בזמן החופשות מהצבא הוא וסבתי אמילי החלו להיפגש ויצאו לבלות, לרוב במועדון קרלטון בנהריה. הוא החל להפליג בשנת 1969 ושנה לאחר מכן הם נישאו. לרוב הם שהו על האנייה וגרו שם יחד.

בשנת 1989 ירד מהים ועבר להיות מנהל אחזקה של מת"ם (מרכז תעשיות מדע), מנהל אחזקה של שטראוס עכו, מנהל אחזקה של המחלקה הימית בתחנת הכוח בחדרה ובשנת 1992 התחיל לעבוד בתור מנהל אחזקה של המחלקה הימית בנמל חיפה עד הפרישה.

סבי נישא לסבתי בשנת 1970 בחודש נובמבר, לחתונתם הם זכו לכבוד מיוחד מראש עיירת עכו שהסיע אותם במכוניתו לאולם החתונה באולמי מוצקין. לאחר הנישואין הצטרפה סבתא אליו להפלגתו ברחבי העולם. הם ביקרו, בין היתר. במדינות איטליה, פורטוגל, ניו אורלינס, קוראסאו, קנדה, מקסיקו ועוד…

אני זוכר כי כבר מגיל קטן נהגנו לבוא לנמל וסבא לקח אותנו לשיט על גבי סירות, כל פעם סירה מסוג שונה, פעם גוררת ופעם סירת פיקוד קטנה. אני זוכר איך הוא נתן לכל הנכדים לאחוז בגלגל ההגה ולהרגיש שהם משיטים ומנווטים את הספינה בעצמם.

כיום הוא בפנסיה אך מתנדב במשטרת ישראל בימי א' ומבלה איתנו זמן רב וגם מפתח תחביבים חדשים כמו שחיה, גאדג'טים קטנים, שעונים, מכשירים אלקטרונים, מחשב ולימודי השפה הספרדית.

הזוית האישית

עדי: נהניתי מאד לעשות את התיעוד משום שראיתי כמה סבא מתרגש להיזכר בילדותו ו"הזמנים הטובים".

מילון

מגדל הזבובים (אי הזבובים)
מגדל הזבובים, (ידוע גם בשמו הערבי "אל מנארה") הוא מבנה מבוצר השוכן על אי קטן במפרצה של העיר עכו. המגדל הממוקם סמוך אל הכניסה אל הנמל והמגדלור הנמצא סמוך למרינה של העיר עכו ניתבו על תנועתן של ספינות אשר הגיעו לנמל עכו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מגיל קטן נהגנו לבוא לנמל וסבא לקח אותנו לשיט על גבי סירות, כל פעם סירה מסוג שונה, פעם גוררת ופעם סירת פיקוד קטנה“

הקשר הרב דורי