מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פרדי, סבא שלי – תת אלוף נערץ!

סבא ואני במוזאון "אנו"
סבא פרדי בצעירותו
העליה לארץ והחיים במעברה

סבא שלי נולד בשנת 1946 בעיראק, להוריו פרח ויחזקאל, הוא בן בכור ויש לו שלושה אחים קטנים, עדי משה וששי.

המשפחה של סבי גרה בעיר בצרה בעיראק בבית טיפוסי ומפואר. הבית כלל חצר ענקית ובה באר מים, קומה ראשונה ששימשה לשמירת מזון, מחסנים וחדרי משרתים. בקומה השנייה גרו בני המשפחה וגם גג הבית היה מאפשר לשינה בלילה מאחר שבאזור היה חם. היה ניתן לעלות לגג ובגג היה איוורור' אך גם יתושים. אמו של סבי הייתה שמה כילה על המיטה. כילה זה רשת צפופה מבד כדי למנוע כניסת יתושים.

סבא פרדי בילדותו

תמונה 1

בשנת 1951 כשסבא שלי היה בן חמש וחצי, הוא ומשפחתו התחילו את תהליך העלייה לארץ. הם עלו על מטוס מסוג דקוטה שהוטס ע"י  טייסים בריטים, זה היה בעלייה הגדולה מעיראק שנקראה "מבצע עזרה ונחמיה". העלייה הייתה קשה והמשפחות שיצאו מעיראק היו צריכות להשאיר את כל רכושם שם ולעלות בלי כלום לארץ ישראל.

בגלל כמות העולים הרבה שהגיעה לארץ באותן השנים וחוסר במקומות דיור, הקימו יישובי אוהלים שנקראו מעברות. סבא שלי גר במעברה ליד חדרה באוהל ובתנאים קשים מאוד.

אחד מסיפורי המעברה שסבא סיפר, היה כאשר הם הגיעו לארץ בשנת 1951, הייתה זאת שנה גשומה וקרה מאוד המים חדרו לאוהל שממש נזל כולו ובני משפחתו של סבי נאלצו לשים דליים וסירים כדי לקלוט את המים הנוזלים. כל רצפת האוהל הייתה בוץ ומים. אנשי הצבא נחלצו לעזרתם וסייעו והקימו אוהל נוסף מעל האוהל שלהם וזה פתר את הבעיה.

סיפור נוסף מהמעברה היה שאח של סבא שלי, עדי, בגיל שנתיים, הלך לבדו ואבד. סבא שלי ומשפחתו התרוצצו בכל המחנה ולא מצאו אותו. זה היה יום מדאיג מאוד ולבסוף אישה אחת מצאה אותו והביאה אותו אליהם בחזרה.

סבא פרדי במעברה

תמונה 2

החיים בארץ

שנתיים לאחר המגורים במעברה סבא שלי ומשפחתו עברו לגור בשכונת מטלון שבפתח תקווה. הם גרו בבית בינוני בגודלו עם שלושה חדרים וסבא שלי והאחים שלו ישנו בחדר אחד. את הבית אבא של סבא שלי בנה בעצמו והם עברו לגור בו כשעוד לא היה מושלם, ללא ריצוף חלונות ודלתות. סבי זוכר שמשפחתו שמה ניילונים במקום דלתות וחלונות. ולאט לאט כך אבא של סבי המשיך לבנות את הבית עד שהיה מושלם.

סבי למד בבית ספר יסודי "מעלי הזיתים" שהיה אכן בתוך חורשת עצי זית. החיים בשכונה היו מעניינים מאוד, לסבי היו הרבה חברים ומדי יום היו נוהגים לשחק במשחקי רחוב כמו חמור ארוך, תופסת, מחבואים, גולות ועוד. בנוסף, סבי מאוד אהב לרכוב עם חבריו על אופניים ברחבי השכונה. לימים סבי סיים את לימודיו והתחיל ללמוד בבית ספר תיכון "אחד העם" בפתח תקווה.

הערך העליון של החיים בשכונה היה החברות, המשחקים והטיולים ביחד, הכנת השיעורים והסיוע ההדדי. כל אלה היו ערך עליון.

השכונה בה גרו הייתה מוקפת בעצי זית ופרדסים שלימים נכרתו ובמקומם בנו אזור תעשיה.

חיי צבא

סבא שלי היה הראשון בשכונה שהתנדב לצנחנים והיה גאה בשירותו ביחידה צבאית. הוא התגייס בשנת 1963 לצנחנים. הצנחנים היו יחידה קרבית מאוד, האימונים היו קשים והתפקיד העיקרי היה למנוע פעולות טרור. סבי סיים קורס קצינים בשנת 1964 והיה לקצין בצנחנים. אלו היו שנים מענינות מאוד, סבי התאהב בחיי הצבא וראה בהם שליחות חשובה להגנת המדינה ולכן חתם קבע והמשיך בחיי הצבא במשך 30 שנות קבע. סבי נלחם במלחמת ששת הימים בשנת 1967 והשתתף גם במלחמת יום הכיפורים בשנת 1973, במלחמה זו סבי איבד את אחיו הצעיר ששי, שנפל בקרב בסיני שבמצרים.

נפילת של האח ששי, הייתה אובדן קשה מאוד לסבי ולמשפחתו – אבדה קשה לכל בני המשפחה,שידעה הרבה כאב צער. ששי נפל בתאריך 7.10.1973, בקרב  הבלימה בגזרה הצפונית הסיני – יהי זכרו מבורך לעד!

סבי שאף ללמוד ולהתקדם, הוא יצא ללימודי תואר ראשון באוניברסיטת תל אביב, מטעם הצבא והתמחה בלימודי גיאוגרפיה ומזרח תיכון. לאחר מכן סיים תואר שני באוניברסיטת בר אילן בחוג למינהל ציבורי. עם סיום לימודיו ביקש סבי משלטונות הצבא לשרת ביחידת הממשל הצבאי כדי ליישם את מה שלמד. התפקיד הראשון במסגרת החדשה היה מושל ג'נין, תפקיד שמשלב את השמירה על הביטחון ומנהל אזרחי, בדיוק הדברים שסבי למד באוניברסטאות.

סבי התקדם במעלי הדרגות הצבאיות וקיבל דרגת סגן אלוף. בשנת 1979 סבא שלי מונה להיות מושל נפת חברון, במסגרת זו היה אחראי לבטחון וליישוב היהודי בחברון כולל אתרי המורשת כמו מערת המכפלה, מקום קבורת שלושת האבות. סבי המשיך את הקריירה הצבאית ומונה להיות ראש המנהל האזרחי ביהודה ושומרון, תפקיד הדומה לניהול ממשלה ביהודה ושומרון. סבא שלי המשיך להתקדם במסלול התפקידים והדרגות והשתחרר מהצבא בדרגת תת אלוף, שהיא שתי דרגות פחות מהרמטכ"ל.

חיי נישואין 

סבא וסבתא שלי גרו באותה שכונה בקריית מטלון. סבי היה גדול מסבתי בשנתיים והחברות ביניהם הייתה ידועה בשכונה. סבא שלי היה בצנחנים עם כובע אדום וסבתא הייתה ידועה ביופיה. החברות ביניהם הייתה טבעית. לאחר כשנתיים של חברות מאושרת החליטו לבוא בברית הנישואין בשנת 1969. המשפחות של סבי וסבתי היו מאושרות ששמעו את בשורת הנישואין. בדרך כלל נישואין של מוצא אשכנזי וספרדי לא היו שכיחות ומי שהיה אורח בחתונה שלהם לא שכח את החתונה הרבה זמן.

מצבם הכלכלי של סבא וסבתא שלי לא היה טוב במיוחד ולכן החליטו להתחתן בצנעה באולם הרבנות בתל אביב על ידי רב צבאי.

זכור לסבי שביום הנישואין סבי לקח מהצבא טנדר צבאי ואיתו הגיעו לחתונה. בדרך סבתי הייתה רעבה וסבא וסבתא שלי עצרו במסעדה שנקראת "וימפי" שהייתה החנות היחידה והראשונה שמכרה המבורגר בישראל. סבא ירד עם החליפה והעניבה לקנות המבורגרים וסבתא נשארה במכונית. כולם התפלאו מה עושה איש עם חליפה במסעדת המבורגרים. לאחר שסבא סיפר להם שהם בדרך לחתונה ועצרו כי היו רעבים כולם מחאו לסבי כפיים.

לאחר טקס הנישואין סבי וסבתי יצאו לירח דבש באילת.

זו הייתה הפעם הראשונה שסבתא שלי טסה במטוס וכל הדרך פחדה והתרגשה עד שהגיעו לאילת. באותה תקופה אילת הייתה קטנה מאוד, היו בה רק שלושה בתי מלון והבילוי היה בעיקר מנוחה, הליכה לים, אוכל טוב וטיולים בסביבה. סבא וסבתא שלי טיילו במהלך ירח הדבש באתרים באזור: עמודי שלמה, הקניון האדום ובמקומות אחרים מעניינים. באותה תקופה היה ניתן לנסוע בחופשיות לסיני שהיתה בשליטה ישראלית. סבא וסבתא שלי ביקרו בשארם שיח, בעיר נואיבה ובהר סיני.

סבא וסבתא ביום חתונתם

תמונה 3

חיי משפחה

לאחר ירח הדבש של סבא וסבתא שלי עברו לגור ביחד בדירה קטנה בעיר פתח תקווה. בדירה זו נולדו להם הבן הראשון שי והבת השנייה ענבר. סבי היה רוב הזמן בחיים הצבאיים, סבתא טיפלה בילדים, בטיפול בבית וגם עבדה.

לאחר מספר שנים שבהם סבא וסבתא שלי חסכו כספים, הם עברו לדירה מרווחת יותר בכפר סבא. בדירה זו נולדו שני הבנים הנוספים מעיין, שהוא אבא שלי, וליאור. העיר כפר סבא הצטיינה בחינוך ובחיי התרבות והילדים נהנו מהטוב הזה. לימים סבא וסבתא עם ארבעת ילדיהם עברו לגור בכוכב יאיר בבית פרטי גדול ומרוווח עם גינה גדולה ומספר חדרים שאפשר חדר פרטי לכל ילד.

סבא אוהב מאוד את היישוב, את השקט, הכפריות והפרטיות במקום. בנוסף, לסבא וסבתא יש הרבה חברים במקום. הבן הבכור שי התחיל בשירותו הצבאי בשנת 1989 התגייס לצבע ושירת בחיל המודיעין בחרמון.

סבא שלי, מאחר שהיה איש צבא, מאוד גאה בילדיו, שכולם שירתו בצבא בחיל המודיעין ובתפקידים חשובים.

כיום 

סבא שלי פרש לגמלאות אחרי 32 שנות שירות צבאי וכיום הוא מנהל חברה לשירותי ייעוץ בתחום תשתיות מסחר ויחסים בין לאומיים. סבי  גאה במשפחתו הנהדרת המונה ארבעה ילדים מוצלחים ושישה נכדים מקסימים.

התחביבים העיקריים של סבי הם שייט בארץ ובעולם, מפגשים חברתיים רבים ובילוי עם המשפחה.

סבא פרדי היום

תמונה 4

הזוית האישית

סבא פרדי: נהנתי מאוד משיתוף הפעולה בתוכנית ועם הקשר הישיר שהיה לי עם נכדתי המקסימה שיר. יש חשיבות רבה שהדור הנוכחי ידע את ההיסטוריה המשפחתית שהיא שונה בתכלית ממה שקורה ומתרחש היום.

שיר: נהנתי מאוד מהתוכנית, נהנתי מהפגישות וזמן האיכות שלי עם סבי. היה לי ממש מעניין ונהנתי משיתוף הפעולה

מילון

מעברה
ישוב אוהלים למגורים זמניים אחרי העליה לארץ.

מעברה
ישוב אוהלים למגורים זמניים אחרי העליה לארץ.

כילה
כילה היא רשת להגנה מפני יתושים, זבובים וחרקים נוספים, ולפיכך גם מפני המחלות שהם נושאים, כגון מלריה, קדחת דנגי, קדחת צהובה, דלקת המוח וקדחת מערב הנילוס. יעילות הכילה מותנית באריג שימנע חדירת חרקים אלו, ללא פגיעה מוגזמת ביכולת לראות דרכה ובחדירת אוויר. כדי להגביר את היעילות יש להשתמש גם בקוטל חרקים או דוחה חרקים.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא שלי פרש לגמלאות אחרי 32 שנות שירות צבאי וכיום מנהל חברה לשירותי ייעוץ בתחום תשתיות מסחר ויחסים בין לאומיים.“

הקשר הרב דורי