מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבא עמיעוד

טיול עם אבא וסבא
סבא בילדותו
שנת שרות בשדה בוקר

סבא עמיהוד נולד  במושב מרחביה. בבית חולים ה"עמק" שבעפולה. תאריך לידתו של סבא הוא 28.11.1948. יום לפני הכרזת העצמאות בא"ום.

מֶרְחַבְיָה (מוֹשָׁב) הוא מושב בעמק יזרעאל הנמצא 3 ק"מ מזרחית לעפולה, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. שם היישוב לקוח מפסוק בספר תהילים: ”מִן הַמֵּצַר קָרָאתִי יָּהּ עָנָנִי בַמֶּרְחָב יָהּ“[2].

בשנת 1924 הפכה המושבה מרחביה, אשר הוקמה בשנת 1911 בסמוך לקואופרציה במרחביה, למושב עובדים תוך תגבורה בעולים מפולין ותושבים מתל אביב אשר רצו לעסוק בחקלאות כאיכרים. לאחר שנים של בעיות בהספקת מים בקיץ, הושלם מכון להספקת מים למושב בתחילת 1929[3]. בשנת 1929 הוקם קיבוץ מרחביה בסמוך למושב.

סבא מספר שכשהיה ילד, הייתה עליית יהודים מאוד גדולה, בעיקר מאירופה. העולים שהגיעו התיישבו בכל הארץ וגם ליד מושב מרחביה, סבא מספר שלא היה קשר מאוד גדול איתם, הם בעיקר באו לבקש ולרכוש מוצרי מזון. מושב מרחביה היה במצב כלכלי וחברתי טוב.

כששאלתי את סבא מה היה החלום שלו כשהיה ילד, הוא אמר לי "רציתי רק לטייל ולשחק עם חברים במשחקים פשוטים כגון מחבואים, חמש אבנים ועוד". בתקופתו של סבא לא היה אינטרנט, לכן הוא גם לא ידע מה זה, בקושי היה טלפון והאנשים תקשרו בעיקר בכתיבת מכתבים ושליחתם.

הלמידה התקיימה בעזרת בית הספר, ספרים, אנציקלופדיות ושמיעת סיפורים ממשפחה וחברים.

בזמנו של סבא לא היו טלפונים בכל בית, לכן אם הוא היה רוצה להיפגש עם חברים, הוא היה צריך ללכת עד לביתם, לדפוק בדלת ולשאול אם רוצים להיפגש.

ילדים באותה תקופה, ככה סבא מספר, היו אוספים בולים, אבנים יפות ואהבו לשמוע סיפורים.

היה חשוב לסבא לספר, שהוא הכיר את בן גוריון ראש הממשלה הראשון של ישראל, כשהיה בשנת שירות בשדה בוקר. סבא מספר שראה את בן גוריון בחדר האוכל של שדה בוקר, ואפילו שוחח עימו מספר רגעים, מכיוון שישבו סמוך אחד ליד השני, בזמן ארוחת הצהריים. סבא שוחח איתו על יישוב הנגב.

דָּוִד בֶּן־גּוּרִיּוֹן להאזנה ‏ היה ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל. בן־גוריון היה איש העלייה השנייה, ממנהיגי תנועת העבודה, חבר במפלגות פועלי ציון ואחדות העבודה, מזכירה הכללי הראשון של ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל ומנהיגה הראשון של מפא"י. ויקיפדיה

לצערו של סבא הוא לא שמר על קשר עם אותם אנשים שהיו איתו בשנת השירות בשדה בוקר.

הזווית האישית

נדב: תעוד הסיפור היה לי מאתגר, אבל גיליתי דברים על סבי שלא ידעתי.

מילון

שנת שרות
שנה של התנדבות כתרומה לקהילה

ציטוטים

”סבא מספר שכשהיה ילד הייתה עליית יהודים מאוד גדולה, בעיקר מאירופה. העולים שהגיעו התיישבו בכל הארץ וגם ליד מושב מרחביה“

הקשר הרב דורי