מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבא אלכסנדר מלמוד

הקשר הרב דורי
הקשר הרב דורי
תחנות בחייו של סבי

סבי אלכסנדר מלמוד, נולד ברוסיה, בתאריך ה-22.5.1950 למשפחת אסתר ואלכסנדר מלמוד.

סבי, הילד הוא הילד הרביעי במשפחה. הראשון הוא בוריס בן השמונים ואחת, השנייה היא סבטלנה בת השבעים ושש, אחריה לריסה בת השבעים ושלוש ואז סבי, שכיום בן שבעים ושתיים., אחריו איגור בן השבעים, אחריו אלכסנדרה בת השישים ושמונה ואחרונה אלה בת השישים ושמונה. לסבי נולדו שלושה ילדים: ילנה (אמי) בת 41, יבגני בן 39 ואנדרי בן 38. לסבי יש שלוש נכדות ונכד אחד – אני, אלינוי, מאי וליאו.

עד גיל ארבעים ושתיים הוא חי בבירביג'אן במזרל שברוסיה. בשנת 1968, אחרי אחת עשרה שנות שנות לימוד, סבי התגייס לצבא הרוסי. בצבא הוא שירת בתותחנים ולקראת סוף השירות, הצטרף ללהקה הצבאית. אחרי הצבא הוא הלך לעבוד במפעל, עבד שם כשלוש שנים ואז החליט להתפטר, ועבד כאינסטלטור עד שעלה לארץ.

בשנת 1979, כשהיה בן עשרים ותשע,  הכיר סבי את סבתי גליה, בעבודתו, ואחרי זמן מה הם הפכו לזוג. ב-6.9.1980 הם התחתנו ובשנת 1981 נולדה אמי – הבכורה ואחרי שנתיים, ב-1983 דודי יבגני ואחרי שנה ב-1984 דודי אנדריי.

בשנת 1992 הוא עלה לישראל עם אשתו ושלושת ילדיו. כאשר הם עלו לארץ ב-14.7.1992 הם גם חגגו את יום ההולדת של סבתי. כאשר סבי עלה לארץ עם משפחתו הם חיו בתחילה בקרוואן ואחרי כשנה עבר לגור בעיר מעלות. בארץ עבד במפעל "ישקר" וב"דימר" בתפקיד מלחים מתכות.

ריתוך היא מלאכת חיבור ישירה בין מספר של מתכות. בעוד שבהלחמה ישנו חומר שנחשב לחומר מתווך בין שתי המתכות, בדרך כלל מדובר ב – בדיל. בריתוך לא קיים חומר מתווך והחיבור בין שתי המתכות הינו ישיר. ריתוך יתבצע על ידי רתכות מיוחדות שמתאימות לצרכיו של הרתך ולסוג המתכת. תהליך הריתוך יתאפשר רק באמצעות רתך מקצועי שידע לבצע את פעולת הריתוך בצורה נאותה – הוא יכין את המתכות לריתוך וחיבור ויניח את המתכת זו מול זו, על מנת שזה ישפיע על ההפרדה בין החום שלהן ועוד.

ניתן לבצע פעולת ריתוך בזכות הטמפרטורה הגבוהה שמצליחה להמיס את המתכות עד לשלב בו המתכת מתקררת. רתך מקצועי צריך לשלוט בדרגת חום כשהוא לוקח בחשבון שני גורמים – קצב והספק הרתכות. כדי לבצע חימום בחום גבוה יותר נדרש לחמם בקצב נמוך ולאורך זמן. החום ההתחלתי שהרתכת תפיק יהיה באותו היחס להספק שלה.

כשסבי היה קטן תחביביו היה אגרוף וכדור-עף. חלומו היה להיות אלוף באגרוף, אך חלום זה לא התגשם. כאשר עלה לארץ עסק בכדורגל ובריצה.

הזווית האישית

ליה: נהנתי להכיר יותר לעומק את הסיפור המשפחתי

מילון

מלחים מתכות
ריתוך, הדבקה בין שתי מתכות.

ציטוטים

”אחרי אחת עשרה שנות שנות לימוד, סבי התגייס לצבא הרוסי. בצבא הוא שירת בתותחנים ולקראת סוף השירות, הצטרף ללהקה הצבאית“

הקשר הרב דורי