מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שאול ששון

צולמה בבית הספר בזמן המפגשים
צולמה בבית הספר בזמן המפגשים
סבא רבא וסבתא רבתא עלו במבצע עזרא ונחמיה

שמי פלג בראל אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, יחד עם סבא שלי שאול ששון, יחד תיעדנו את סיפורו.

סבא שאול מספר לפלג

נולדתי בתאריך 3/11/1954, בעיר ירושלים להורי זכיה ועזרא. הורי נולדו וגדלו בעיראק. בשנת 1951 עלו לארץ במסגרת העלייה הגדולה מעיראק בה הוטסו בתוך מספר חודשים 120 אלף מתושבי עיראק והותירו את עיראק כולה כמעט ללא יהודים. בעיראק חוו ההורים התקפות מצד האוכלוסייה המקומית וחוו סבל רב עד לעלייתם לארץ ישראל.

מבצע עלייה גדול זה נקראמבצע עזרא ונחמיה, יש לו שמות נוספים, מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לישראל במהלך שנות ה-50.

ילדותי

נולדתי בבית חולים הדסה זיו במרכז העיר ירושלים. מבית החולים הגעתי למעברת הקסטל, לתוך צריף והעברתי את ילדותי שם עד גיל ארבע. אני לא זוכר שום דבר מהתקופה הזו הזיכרונות שלי הם מהביקורים שלי במעברה בתקופת הילדות המאוחרת שלי. שם גיליתי באמת באיזה עוני חיינו.

מהמעברה עברנו לשיכון, שזה בעצם דירת שני חדרים בגודל של 45 מטרים ששם היינו אבא ואימא ושמונה ילדים. בתנאים הללו זה היה רק ברור שחיינו במצוקה גדולה והנחמה הייתה בשיפור התנאים ממה שהיה לנו קודם. השיכון שעברנו אליו היה בישוב חדש סמוך למעברה שקראו מעוז ציון. (לימים מבשרת ציון), היישוב היה חלק מהרבה יישובים שהוקמו במדינה ושקראו להם יישובי "משק עזר".

הישובים האלו התבססו על בתים שמסביב לבית הייתה חלקת אדמה שעליה היה אפשר לגדל גידולים חקלאיים וגידול של עזים וכבשים ובעיקר לולים לגידולי עופות ולביצים. כך מצאנו את עצמנו מתפרנסים ממכירת ביצים, מתנובת חלב וגידולי פירות.

למדתי בבית ספר בתוך היישוב עד לכיתה ח'. בתקופת הילדות לא היו גני משחקים ושיחקנו בעיקר ברחוב בכל מיני משחקים שהמצאנו לנו. בתקופה מאוחרת יותר הקימו לנו גן משחקים שהיה בו סביבון ונדנדות שכל מי שעלה על הסביבון לא הסכים לרדת במשך שעות.

הזוית האישית

פלג: ההשתתפות בתכנית הייתה מעניינת היה לי כייף, וגם למדתי מושגים חדשים בהסטוריה, למדתי על תקופת המעברות?

מילון

מעברה
מקום שיישבו את העולים בשנות החמישים ושהמגורים התבססו על אוהלים ופחונים/צריפים

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, הקרוי גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לישראל במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגי היהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אורז בן גוריון“

הקשר הרב דורי