מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של משהל'ה ארד

אני וסבא חוגגים לו יום הולדת 87
סבא שהיה צעיר
השואה ומלחמת העולם השניה

סבי משהל'ה (מוריס) ארד (ארדיטי)נולד בסלוניקי יוון בשנת 1928נפטר בשנת 2019, ואני אספר את סיפורו:

המעבר לאתונה והמלחמה 

סבי משה נולד ביוון בסלוניקי, ובגיל חמש עבר עם משפחתו לאתונה. לאחר כשש שנים החלה מלחמת העולם השניה, ומשה'לה נאלץ להיפרד מהוריו והוסתר ע"י משפחה נוצרית.

בגיל שתים עשרה הוא ברח לבד  ליער והצטרף לפרטיזנים. הוא וחבריו ניסו לגנוב אוכל, נתפסו והוכנסו למחנה. למזלו, אחיו של מפקד המחנה הכיר את סבי ולכן המפקד דאג לתת לו את כל מה שהיה צריך, ושחרר אותו. אחרי השחרור, הוא הסתתר ביערות, עד סוף המלחמה וחזר למשפחתו.

העלייה לארץ

כשהמשפחה התאחדה, הם החליטו להגר לארצות הברית. משהל'ה שמע שבארה"ב לא מתייחסים יפה לכהיי העור, וביקש לעשות טיול לישראל לבד. אך מטרתו האמתית הייתה לעלות לישראל ולהישאר בה.

בשנת 1950 משהל'ה עלה לארץ ישראל, והתחבר עם עוד ניצולי שואה, וכחלוץ עלה להקים את קיבוץ משגב עם. במשגב עם היה נהג האמבולנס.

מִשְׂגַב עָם הוא קיבוץ באזור הצפון באצבע הגליל ליד מטולה, קריית שמונה וגבול ישראל-לבנון, המשתייך למועצה אזורית הגליל העליון. משגב עם מצוי בקצה הצפוני של רכס רמים שבהרי נפתלי. שמו של היישוב ניתן לו על שם מיקומו הנשגב והמורם משאר האזור מסביב. ויקיפדיה

בשנת 1964 קיבוץ גבת הוותיק שלח אל קיבוץ משגב עם, לשנה שלישית את יהודית בורר. יהודית ומשהל'ה התאהבו, למרות שיהודית הייתה צעירה ממנו בחמש עשרה שנה. בקיבוץ משגב עם הקימו משפחה ונולדו רוני, גיל ושירלי. בשנת 1975 המשפחה עברה לגבת.

העבודה והמשפחה

בהגיעו לגבת הוא מצא עבודה בהנהלת חשבונות של גבת, ולאחר מכן בהנהלת החשבונות של המפעל – "פלסטרו".

אשתו וילדיו היו כל חייו והוא בילה איתם כל רגע שהתאפשר לו. בשנת 1999 הפך לסבא ליובל, ובהמשך לטל ולאחר זמן גם לעידן. כל החברים של ילדיו אהבו אותו.

הוא מאוד אהב לראות ספורט בטלוויזיה ומדי שנה נהג לנסוע לבקר את משפחתו בארה"ב.

עם השנים מצב הבריאות שלו עלה וירד ובתאריך 13 לדצמבר 2019 יום שישי בשעה אחת עשרה נפטר והוא בן תשעים ואחת.

הזווית האישית

עידן: היה כיף ללמוד על סבא משהל'ה ולגלות על עברו דברים שלא ידעתי. הייתי שמח להמשיך לחקור אודות חייו.

מילון

פרטיזנים
פרטיזנים יהודים היו לוחמים יהודים ביחידות צבאיות לא סדירות, שהשתתפו בתנועת ההתנגדות היהודית נגד גרמניה הנאצית ומשתפי הפעולה עמה במהלך מלחמת העולם השנייה. ויקיפדיה

ציטוטים

”בגיל שתים עשרה הוא ברח לבד  ליער והצטרף לפרטיזנים. הוא וחבריו ניסו לגנוב אוכל, נתפסו והוכנסו למחנה“

הקשר הרב דורי