מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של אלכסנדר אבויאן

בחגיגת את יום ההולדת 70 של סבא
אני (אלכס) סבא וסבתא שלי בחיפה
ציוני דרך בחייו של סבא שלי

סבא שלי נולד בתאריך 24.4.1952 במוסקבה במשפחה יהודית וארמנית. עד גיל 10 הוא גר במוסקבה, שם הוא הלך לגן חובה ואז המשפחה עברה לארמניה. אבא שלו היה ארמני, הוא היה טכני רדיו. מגיל קטן סבא שלי שומע מאימא שלו סיפורים, היא סיפרה לו על ההיסטוריה שלהם.

בבגרותו, הלך ללמוד הנדסה באוניברסיטה של ירבן שבארמניה והיה מהנדס טוב מאוד בתחום של מכשירי חשמל, הציונים שלו היו טובים מאוד. הוא היה המנהל של בית חרושת שבו עסקו במכשירי חשמל והוא ייצר סוגים של פטנטים שעזרו לו לעבוד קל יותר. סבא שלי ממש אוהב לקרוא ספרים ברוסית בארמנית ובגרמנית, הוא יודע טוב היסטוריה. הוא התחתן עם סבתא שלי בתאריך 7.2.1975, נולדו להם שני ילדים וארבעה נכדים.

הם עשו את העלייה לישראל עם סבתא שלי בתאריך 3.11.2003, הם גרו בעיר הרצליה במשך ארבע שנים. אחר כך הם עברו לנתניה. סבא וסבתא עבדו בסלקום, סבא עבד בחברה במשך 15 שנה. עכשיו סבא שלי בפנסיה, אנחנו בקשר טוב מאוד אתו. אנחנו רואים סרטים ביחד ומטיילים, זה ממש כיף. אני אוהב את סבא שלי ואת המשפחה שלי.

בילדותו, לסבא שלי היו הרבה חברים, הם גרו באותו בניין והם היו שכנים, שמותיהם היו: מאיס, לב וגאינה. הם הלכו לאותו גן. היו לסבא שלי גם  חברים מבית הספר, שמותיהם היו סורן, גרענת וארסן. הייתה להם גינה גדולה מאוד והם היו אוספים דובדבנים. הם בנו בגינה הזאת בית על העץ והיו מפגשים עם כל החברים בבתי העץ הזה, שם סיפרו סיפורים מפחידים או מצחיקים. היו להם הרים גדולים ובחורף הם אהבו לגלוש ולשחק עם השלג. אחר כך הם אספו ענף שרוף בשביל להתחמם, זה היה בחורף. בקיץ הם הלכו עם המכונית והאוהלים שלהם וישנו בהם. הם אהבו לעשות ברביקיו וגם לתפוס דגים בים ששמו סיוון, שהוא כמו הכינרת.  הם גם אהבו לשתול עצים כמו בט"ו בשבט, כמו כן אהבו לעשות ספורט. סבא גם אהב לבנות רדיו בזמן הפנוי שלו. עוד בילדותו היה סבא שלי היה מזמין את הילדים מהכיתה שלו לים וליערות כדי לקטוף פטריות מין היער ולפעמים היו הולכים לשחות בים. אם הוא היה רוצה לדבר עם אנשים שגרו בחו"ל, הוא היה רושם מכתבים, ועם האנשים שגרו איתו בשכונה הוא היה משתמש בטלפון הביתי – לא היו להם טלפונים ניידים.

השיעור האהוב על סבא בבית הספר היה פיזיקה והוא היה מאוד פעיל בשיעורים אלו. הוא אהב לבנות מכוניות דגם. התלבושת לבית הספר הייתה ג'ינס ומעיל, לא היו להם כל כך הרבה בגדים. המורים לפיזיקה, לחשבון, לשפה ולהיסטוריה היו האהובים על ידי סבא שלי. היה להם בבית הספר קיוסק כמו שיש לנו רק יותר גדול שהכיל הרבה יותר מוצרים, הם יכלו לקנות מה שהם רצו. המאכל האהוב על סבא הוא ברביקיו, לחם עם גבינה, תפוח אדמה אפוי ועוד הרבה דברים אחרים. היו להם פחות ממתקים מאשר לנו.

בנערותו, סבא שלי הקשיב לאדריאנו צ'לנטנו, לד זפלין, רולינג סטון, הביטלס. סבא שלי לא יכול לזכור את הרקדנים של התקופה. הזמרים הכי מפורסמים של הזמנים בהם סבא שלי היה צעיר יותר היו הביטלס וגם הריקודים היו רוק-אנד-רול. הוא היה רוקד עם חברים וחברות שירים של ג'אז, רוק אנד רול ועוד (כיום הוא לא יכול לעשות את צעדי הריקוד שהוא רקד פעם).

כיצד הכיר סבא את סבתא

סבא וסבתא שלי נפגשו כששני האבות שלהם, שעבדו ביחד, הלכו לטייל יחד. הם הפכו לחברים והלכו יחד לאוניברסיטה. סבא היה מבוגר מסבתא בשלוש שנים. כשהם סיימו ללמוד באוניברסיטה, הם התחתנו והביאו לעולם שני ילדים. סבתא שלי הייתה מלמדת את דודה שלי (בתה) איך לעשות שיעורי בית, היא הייתה לוקחת אותה לשיעורי ספורט וללמד את השפה. סבא שלי היה מלמד את בנו איך לנסוע ואיך להתעסק עם חשמל, הוא היה עוזר לו לעשות שיעורים בפיזיקה. נולדו לסבתא וסבא שלי ארבעה נכדים אבל עדיין אין להם נינים. הילדים שלהם עוסקים ביצירת כלים רפאויים ויצירת כלים. דודה שלי גרה עם סבתא וסבא ואבא שלי גר עם המשפחה שלו (כלומר – אני, אימא ואחותי וגם הכלב שלי).

העלייה לארץ

בתאריך 3.11.2004 סבא וסבתא שלי עלו לארץ, בגלל שאימא של סבא שלי הייתה בישראל עשר שנים לפני כן והם רק גרו איתה ארבע שנים, לאחר מכן היא נפטרה. הם גרו בהרצליה והם עדיין לא יודעים את השפה. כשעלינו לארץ אני הייתי רק בן שנה, אז אני לא זוכר כלום, אבל אימא ואבא שלי לא ידעו מה לעשות בארץ החדשה, הם היו הולכים לכיתה שבה מלמדים עברית – אולפן – והלכו לעבוד באמצעות השפה החדשה שרכשו.

הזוית האישית

אלכס הנכד המתעד: היה מאוד מעניין לדעת על ההיסטוריה של סבא ועל מה שסבא יכל לעשות עם החברים שלו בעבר.

מילון

անեկդոտ
סיפור מצחיק

אולפן עברית
אולפן עברית (מכונה בקיצור אולפן; מקור המילה בארמית "בית אולפנא", משמעותה: מקום לימוד) הוא בית ספר ללימוד אינטנסיבי של השפה העברית. האולפנים מיועדים בראש ובראשונה לעולים חדשים במסגרת תהליך הקליטה. בנוסף יכולים ללמוד בהם גם תושבי חוץ ותיירים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא שלי ממש אוהב לקרוא ספרים ברוסית בארמנית ובגרמנית, הוא יודע טוב היסטוריה“

הקשר הרב דורי