מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור על מנהיגות

כל המשפחה שלי
סבא שהוא היה נער
סבא אבי מספר על מנהיגות

שלום, קוראים לי אבי ניר נולדתי ב1943בישראל.

כיום אני בן שבעים ותשע וגר בקיבוץ שריד. יש לי חמישה ילדים ושלוש עשרה נכדים, לאחת הנכדות שלי קראים גפן ניר היא בת אחת עשרה, והיא לומדת בבית הספר שגיא בקיבוץ שריד.

שָׂרִיד הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי השוכן בצפון עמק יזרעאל, ליד מגדל העמק, ונמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. בתקופת העלייה הרביעית (1924–1928), היה עמק יזרעאל בראש סדר העדיפויות של קק"ל, אשר רצו להקים בעמק הפורה התיישבות חקלאית משמעותית, ויצירת רצף טריטוריאלי של היישוב, על ידי חיבור חיפה לגוש ההתיישבות בין עפולה לבית שאן. במסגרת המאמץ ליישב את העמק, קק"ל רכשו 30,175 דונם מהכפרים הערביים על יד נהלל ב-1924, עליהם הוקמו היישובים משמר העמק, רמת דוד, גבת, כפר ברוך וכן, שריד.

המנהיגות נחשבת תכונה חשובה בחברה האנושית, והניסיון להבין ולהגדיר מנהיגות מעסיק פילוסופים וחוקרים, כבר משחר ההיסטוריה הכתובה. לפי אריסטו, המנהיגות מורכבת מאמינות (אתוס), הנמקה (לוגוס), ופאתוס. התאוריות המדעיות המסורתיות טענו שאדם נולד או לא נולד עם כישורי מנהיגות. תאוריות עכשוויות בפסיכולוגיה, לעומת זאת, טוענות כי היבטים רבים במנהיגות ניתנים לרכישה.

במקביל, גישות מודרניות נוטות להתייחס למנהיגות כאל תופעה התלויה בהקשר. לפי שיטות אלה אופן מימוש המנהיגות בהקשר אחד, איננו בהכרח רלוונטי באחר. כך לדוגמה, אדם שהצליח כמנהיג ביחידת מכירות, לא יצליח בהכרח כראש המדינה או כאמון על תחום הביטחון במדינה. המשותף לכל ההגדרות, היא היכולת להוביל אנשים למימוש שינוי ופעולה להשגת מטרה משותפת.

לדעתי מנהיג זה מישהו שיש לו ערכים ויודע לסחוף אחריו  אנשים, לגרום לאנשים לסמוך עליו ולהאמין לו. לשמש דוגמה אישית. תחומי המנהיגות הם ניהול חברה, מפקד בצבא, ראש ממשלה, מורה בכיתה ועוד.

תכונות הנחוצות למנהיג הן: אומץ, יכולת לקבל החלטות קשות, ולשאת בתוצאות, חוכמה, יכולת להבין מצבים קשים ולמצוא פתרונות יצירתיים ועוד.

המנהיג שהשפיע עליי הוא יצחק רבין, כי מצד אחד הוא היה אדם שקט ובישן, ומצד שני הוא היה לוחם ומפקד נוער. הוא היה אדם ישר שידע להודות בטעויות ולקחת אחריות. הוא גם העז לנסות עשו שלום עם אויבים.

רבין היה מפקד גדוד בפלמ"ח, מפקד חטיבת הראל במלחמת העצמאות, הרמטכ"ל השביעי של צה"ל עליו פיקד בעת מלחמת ששת הימים. לאחר פרישתו מצה"ל היה שגריר ישראל בארצות הברית וראש ממשלת ישראל מטעם מפלגת העבודה בשתי קדנציות: הראשונה בשנים 1974–1977, במהלכה יצא אל הפועל מבצע יונתן, והשנייה בשנים 1992–1995, שבמהלכה נחתמו הסכמי אוסלו והסכם השלום עם ירדן. בנוסף כיהן כשר הביטחון במשך כתשע שנים.

רבין היה ראש הממשלה הראשון שנולד בישראל, על חלקו בהסכמי אוסלו קיבל פרס נובל לשלום לשנת 1994 (יחד עם שמעון פרס ויאסר ערפאת). רבין נרצח במהלך כהונתו כראש ממשלה בידי מתנקש יהודי-ישראלי, יגאל עמיר, שהתנגד להסכמי אוסלו.

הזווית האישית

גפן: למדתי דברים חדשים על סבא שלי, מעצם סיפורו על תקופות ואירועים שלא ידעתי.

מילון

שריד
משהוא שנישאר

ציטוטים

”לדעתי מנהיג זה מישהו שיש לו ערכים ויודע לסחוף אחריו  אנשים, לגרום לאנשים לסמוך עליו ולהאמין לו“

הקשר הרב דורי