מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מכפר טודרא לישראל

הדלקת נרות באנגליה
טיסה לחול
חדשות משפחת אלמקיס

שמי יונתן אלמקיס, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי השנה ותיעדתי את סיפורה של סבתא שלי יקוט אלמקיס לבית משפחת אמסלם. סבתא נולדה בשנת 1945 במרוקו בכפר טודרא.

סבתא של נולדה וגדלה בכפר טודרא במרוקו. בילדותה למדה בבית ספר שבו התחילו ללמוד רק בגיל תשע, במשך שלוש שנים. אחרי זה היא למדה אצל מורה שאמר שהוא יחטוף אותה. ההורים נבהלו והעבירו אותה לגור אצל דודיה במשך שנתיים.

תמונה 1

העלייה לישראל

הוריה רצו  מאוד לעלות לישראל ובסוף עלו לארץ. הם הגיעו לישראל לאחר עצירה של שלוש חודשים בדרך, הם היגיעו באנייה. סבתא התחילה לעבוד בבישול במטבחים ועזרה לילדים, סבתא שלי "מצאה את עצמה" והאהבה שלה לבישול נשארה מאז ועד עכשיו.

כשהם הגיעו לארץ היא פגשה את סבא שלי והבוס שלו אמר לו "זאת אישתך". וזה היה נכון. סבי וסבתי התחתנו שהוא היה בן 23 והיא הייתה בת 17.5. הם הלכו לרופא ששינה את הגיל של סבתא שלי בתעודת הזהות שלה לגיל 18.5, כי היה אפשר להתחתן רק מעל גיל 18.

כשהיא הייתה צעירה, היא מספרת שהיא ומשפחתה חיו 9 נפשות בדירה של 48 מטרים רבועים. לסבתי הייתה ועדיין יש לה חנות שבה היא עובדת  כבר יותר מארבעים שנים. סבי עבד במפעל עד שהוא שבר את ידו ואז הפסיק לעבוד.

זהו היה הספור של סבתי וסבי.

הזוית האישית

יונתן אלמקיס: היה לי מאוד מעניין לשמוע סיפורים על הילדות של סבתי.

מילון

המילה במרוקאית "שימדורה"
המשמעות שלה היא כפרה עליך

ציטוטים

”''זאת אישתך'' זה מה שהבוס של סבא שלי אמר לו. המשפט הזה שינה את החיים של סבא וסבתא שלי לטובה“

הקשר הרב דורי