מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור הצבאי שלי

הרצל כיום בבי"ס ברנקו וייס
הרצל ביום חתונתו עם אולגה
השירות בגדוד 890 של הצנחנים

"שמי הרצל פנחס. נולדתי ב –  13.03.1953. שם אבי ג'ורג' פנחס ושם אמי נגיה כדורי. הוריי נולדו בעיראק, ועלו לארץ בשנת 1951.  ההורים שלי התחתנו פה בארץ, יש להם שישה ילדים: ארבעה בנים ושתי בנות. אבי עבד בסולל בונה. אמא עבדה בטקסטיל. אני למדתי בבית ספר יסודי מצודות ובבית ספר דנציגר" .

הרצל ואולגה נישאו  ב -20 לאוגוסט 1975 בחוף לידו בטבריה. בתקופה זו ועד לשנת 1990 הרצל עבד בקיבוץ איילת השחר כטכנת c.n.c.

בשנת 1990 המפעל נרכש ע"י ממשלת דרום אפריקה, וכל המשפחה עזבה לשם כדי לעזור ולהדריך בהקמת המפעל.

ב -1992 הם חזרו לארץ והרצל עבד במפעל הבונים בקיבוץ כפר הנשיא, באותו תחום. לפני שלוש שנים הוא יצא לפנסיה(עם פרוץ הקורונה) והוא מעסיק את עצמו בעבודות תחזוקה שוטפות של הבית והחצר שלנו. יש לנו ארבעה ילדים. שתי בנות ושני בנים ושמונה נכדים ונכדה אחת. הבת הבכורה גרה בקיבוץ עמיר, הבת השניה גרה במושב בית הלל, הבן בפתח תקווה, והצעיר בכפר סבא.

השירות בצנחנים

וכך הרצל מספר: "התגייסתי בגיל 18 , בפברואר בשנת 1971 לצנחנים , שירתתי שלוש שנים ושלושה חודשים. השתתפתי במלחמת יום כיפור בקרב בחווה הסינית ,ועקב המלחמה הייתי מעוכב שחרור שלושה חודשיים.

השתתפתי במלחמת יום כיפור והיו גם הרבה חדירות ללבנון וסוריה. הקרב  בחווה הסינית היה קרב מאוד קשה, הגדוד שלנו, גדוד צנחנים 890 נקלע למארב מצרי שבו נהרגו במכת אש ראשונה, רוב מפקדי הפלוגות. זה היה קרב קשה מאוד. במהלך השירות השתתפתי בחדירה לבירות במבצע אביב נעורים, שבו פגענו במחבלים שהיו בתוך הבתים שלהם.

השירות בצנחנים בזמני היה קשה מאוד, ומאתגר. במשך השירות יצאתי לקורס מכים, וקורס משקים, והמפקד שלי היה שאול מופז, לימים היה הרמטכ"ל של צהל. כמובן עברנו קורס צניחה, וצנחתי כשלושים ושמונה פעמים. בצבא למדנו לנווט עם מפות, במשך ימים שלמים. היינו קבוצה של שלושה חיילים מצפון הארץ והיו חיילים גם מדרום הארץ. השירות היה מאוד מעניין, נקשרו קשרי חברות שנמשכים עד היום , עם מפגשים של קבוצות חברים מידי כמה שנים.

לפני המלחמה בשירות הצבאי מילאנו הרבה תפקידים בשמירה, במוצבים ברמת הגולן, בבקעה, ובגבול מצרים בתעלה. בין שירות במוצבים  בקווים היינו עורכים אימון קיץ ברמה, ואימון חורף בבקעה. האימונים האלה כללו למידת שיטות קרב מכל מיני סוגים, שעזרו לנו במלחמת יום כיפור.

קורסים צבאיים

החלק הכי מהנה שהיה בשירות , היה כמובן קורס הצניחה, כמה שזה נשמע מפחיד לקפוץ ממטוס, בסה"כ זה קורס מאוד מהנה, מכלל השירות שעברתי .עברתי גם קורס צלפים כצ'ופר על היותי חייל טוב. וגם קורס צילום קרבי שזה היה אחד הקורסים הראשונים בצה"ל".

הזווית האישית

הרצל: המסר שלי לנוער ולנכדים שלי, שכל אחד יכול לתת את המקסימום בשירות הצבאי ואת הכי טוב שהוא יכול.

מילון

גדוד 890
יחידת הצנחנים הראשונה בצה"ל הוקמה בספטמבר 1948 במחנה בהר הכרמל. הצעד הראשון היה הקמת בית הספר לצניחה בבסיס תל נוף (בה"ד 8). ( ויקיפדיה)

ציטוטים

”השירות היה מאוד מעניין , נקשרו קשרי חברות שנמשכים עד היום “

הקשר הרב דורי