מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור המשפחתי של סבא חיים גלב ז"ל וסבתא חנה,תבל"א

כל משפחת גלב
הברית של הנכד אורי
קורות משפחתי

הסיפור המשפחתי משפחת גלב – גולנד. סבתא חנה משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי עם הנכד אורי דוד. אורי תיעד את סיפורה:

סבתא חנה

סבתא חנה נולדה בשנת 1948 שלושה חודשים לאחר קום המדינה סבתא נולדה בבית החולים הדסה ברחוב בלפור בתל-אביב.

בשנותיה הראשונות היא גרה בשכונת שפירא שבתל-אביב, בדירת שני חדרים עם ההורים ועם אחותה שולה נכון להיום שולה סרפיאן. בשנת 1960 כשסבתא הייתה בת 12 עברה המשפחה לבית יותר מרווח שניים וחצי חדרים בקריית שלום שבתל אביב.

תמונה 1

סבתא חנה המשיכה ללמוד בבית הספר שבשכונת שפירא ע"ש ויתקין הייתה נוסעת כל יום עם אוטובוס קו 17, שנסע מקריית שלום עד שפת הים של תל-אביב.

סבא חיים ז"ל

תמונה 2

סבא חיים נולד בשנת 1947 בסלובקיה לסבא ליפו ולסבתא מרטה. בשנת 1949 הם עלו לארץ ישראל והתיישבו בשכונת אבו-כביר בתל אביב. באותה שנה נולד אחיו משה, סבא למד בבית הספר ברנר.

סבא וסבתא גרו ביפו עד שנת 1976 ובשנה זאת עברו לגור בכפר בן נון. בשנת 1970, נולד דורון בתל אביב בבית חולים הקריה. בשנת 1972, נולדה יפית בבית חולים הקריה. בשנת 1978, נולדה שמרית (אימא שלי) בבית החולים אסף הרופא בצריפין. בתאריך 5.11.1968 , סבא חיים וסבתא חנה נישאו ברבנות בתל אביב.

בתאריך 6.6.2011 , סבא נפטר. סבא היה מורה דרך, בזמן האנתיפדה, העבודה נחלשה וסבא עבר לעבוד על משאית. במשאית זאת הוא מצא את מותו.

סבתא רבתא מרטה אימא של סבא חיים נולדה בהונגריה (סלובקיה). בשנת 1944, הייתה מלחמה וסבתא עם אחיותיה נלקחו לאושוויץ שם נשארה עד סוף המלחמה. לסבתא הייתה משפחה גדולה שמתוכה נשארו רק שלוש נשים ובתוכם סבתא. בשנת 1946 נישאה לסבא ליפו (אפרים) ובשנת 1947 סבא חיים נולד.

בשנת 1949 הם עלו לארץ ישראל. סבא רבא ליפו אבא של סבא חיים.  נולד בסלובקיה היו לו 7 אחים כשהיה בן 19 התחילה המלחמה לקחו אותו ועוד חברים ברכבת שהייתה עשויה מעץ לכיוון אושוויץ. בדרך הוא וחבריו שברו חלק מהקורות של הקרון והצליחו לברוח. חלקם שברו רגליים ידיים. הדרך הייתה ארוכה לעיר הולדתם. והם קפאו למוות סבא, הצליח להגיע לעיר הולדתו והצטרף לפרטיזנים. הוא הצליח להזהיר את אנשי העיר מהגרמנים. הפרטיזנים היו עוצרים משאיות ציוד ואוכל של הגרמנים ומתחזים לגרמנים, לוקחים להם את הציוד והאוכל ומחלקים בעיר. בשנת 1949 סבא וסבתא רבא עם סבא חיים עלו לארץ ישראל, התיישבו בתל-אביב יפו.

סבא רבא ישראל

סבא ישראל נולד בפולין היגלו אותו בזמן מלחמת העולם השנייה לסיביר שברוסיה, הוא עבד שם בחפירות, מכר את הלחם שקיבל לאכול תמורת סיגריות, הוא הצליח לברוח באחת הרכבות שהגיעו למקום העבודה. כשסבא הגיע לארץ ישראל הוא הגיע באוניה ומשם ישר לאחד הקיבוצים. באחד הימים אחד מחבריו הכיר לו את סבתא יהודית ומשם כל סיפור משפחת גלב. סבתא חנה עבדה כסייעת בגן בכפר בן נון במשך 34 שנים וכיום גימלאית של מועצה אזורית גזר.

הזוית האישית

אורי דוד וסבתא חנה: התכנית  הזו מצויינת ולא היינו נחשפים לתכנית זאת לולא בית הספר בחר בה. תודה למורה והמדריכה המהממת, אורלי מאירי תודה רבה!

מילון

אהבת כל משפחתי
אהבה

ציטוטים

”אהבת חינם“

הקשר הרב דורי