מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור המרגש של סבתא

נטע עם סבתא בקשר הרב דורי
סבתא עם אחייה
מנחם-מנדל ליזרוביץ' היה בן אדם טוב ומתחשב בנזקקים ועניים, אך לנאצים לא היה איכפת

המשפחה של ההורים של סבתא שלי חיו בעיירה קטנה בפולין בשם סוחדנייב.
שם האמא של סבתא היה צעשה, (ציפורה). שם האבא של סבתא היה חיים. שם הסבתא של סבתא שלי היה רייזל ליזרוביץ'. לסבא של סבתא שלי קראו מנחם-מנדל ליזרוביץ'. הוא היה קצב וסבתא שלי לא הכירה אותו כי היא נולדה אחרי המלחמה.
כל יום שישי אחרי התפילה בבית הכנסת הוא היה מביא הביתה אנשים עניים נזקקים לארוחת שבת. הם היו משפחה טובת לב. מנחם-מנדל ליזרוביץ' היה בן אדם טוב ומתחשב בנזקקים ועניים, אך לנאצים  זה לא היה איכפת.
בחנוכה בשנת 1942 מנחם – מנדל הלך ברחוב בדרך הביתה. הנאצים באו ולקחו אנשים מהרחוב למחנה ריכוז טרבלינקה והוא לא חזר משם. בהמשך אישתו רייזל, (סבתא של סבתא) גם נלקחה למחנה השמדה עם בני משפחה אחרים. אמא של סבתא, (צעשה), היתה צעירה וחזקה והיא נלקחה לעבודת כפייה במחנה בשם סקרז'סק שם היא היתה חייבת להכין כדורים לרובים של הנאצים. היא עבדה יחד עם האחיות של חיים, (אבא של סבתא) ודרכן היא הכירה אותו.
ההורים של סבתא שלי שרדו את המלחמה וקיבלו אישור להגר לאוסטרליה. סבתא נולדה בדרך בפנמה.
אישור נחיתה באוסטרליה הניתן לאמא של סבתא שלי "רוזה ווסטר" בת 21, אזרחית פולניה שגרה בגרמניה. האישור מ- 20 לפברואר 1948 והוא תקף ב-20 פברואר 1950.
תמונה 1
 
 
רוב האחים של אבא של סבתא שרדו את המחנה עבודה וקיבלו אישורים להגר לאוסטרליה. היה נדיר שהרבה אחים במשפחה אחת שרדו והצליחו לשמור אחד על השני במחנה ולשמור על קשר. אחרי במלחמה הם כולם הגיעו לאוסטרליה וסבתא גדלה עם המון דודים ובני דודים ועדיין בקשר איתם.
 
תשע"ו

מילון

נזקקים
הפירוש הוא אנשים שאין להם כסף והם צריכים כסף.

ציטוטים

”הנאצים באו ולקחו אנשים מהרחוב למחנה ריכוז טרבלינקה והוא לא חזר משם“

הקשר הרב דורי