מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיבוך בפרס

סבא אברהם ז"ל וסבתא יפה בשנת 2020
סבא אברהם וסבתא יפה ביום ההולדת שלי
למה ברחנו מפרס, מה קרה שם?

סבא אברהם נולד בפרס ולכן קיבל שם פרסי. השם שלו היה: אגאגאן (זה שם עם הרבה כבוד שבא איתו).

בילדותו אברהם היה עוזר מאוד בבית, הם היו משפחה מאוד עניה ומרובה בילדים. אברהם היה הבכור. מהיום הראשון, חוץ מלעזור למשפחה הוא לא היה עושה דבר בשביל עצמו, תמיד היה עוזר למשפחה גם אם זה בא על חשבון זמן עם חברים.

לסבא שלי היתה שכנה שגרה דירה מעליו (הוא גר בבניין), הוא מאד אהב לשחק עם אותה ילדה. קראו לילדה יפה (זה היה השם העברי שלה). אברהם ויפה היו חברים מאוד טובים וגם ההורים שלהם היו חברים טובים מאז שהם קטנים. כשסבא שלי היה בן 18 הוא התחתן עם סבתא שלי, יפה.

הם הביאו את אבא שלי לעולם, לסבתא שלי היה ילד כשהיא הייתה בת 16. אחרי כמה שנים, בזמן מלחמת העולם השנייה, סבא וסבתא שלי היו צריכים לברוח מפרס כי היו איומים עליהם, רצו להרוג אותם כי הם היו יהודים. הם היו צריכים לקחת כסף וכמה דברים שהם יכולים ולברוח לארץ. אחת הסיבות שרצו להרוג את סבא היתה שהוא לא רק היה יהודי – הוא גם היה גאה בזה. הוא היה מניח תפילין וחוגג חגים יהודים. הוא ממש היה גאה בזה שהוא יהודי.

אבא שלי עלה לארץ כשהיה בן תשע, סבא שלי עלה לארץ בגיל 27. הם הקימו בית בישראל ביחד עם עוד שלושה ילדים, כשהם לא יודעים את השפה של המקום. הם היו צריכים ללמוד עברית כדי להצליח להשתלב בחברה, עד היום סבא שלי ז"ל וסבתא שלי לא יודעים עברית.

לצערי, סבא שלי אברהם מורדיאן אגאגאן, נפטר לפני קצת פחות מחצי שנה. המשפט שתמיד אמרתי לו: הדור התקדם והרבה דברים שלא היו פעם ואפילו לא חשבו שיצאו, קיימים. אנחנו צריכים להתקדם ביחד עם הטכנולוגיה ולא להישאר מאחור. כמה שנים לפני שסבא שלי נפטר קנינו לו את הטלפון הכי חדש, כדי שהוא ישתמש בו. לימדנו אותו ועזרנו לו להשתמש בו,  בסופו של דבר הוא לא התשמש בטלפון והטלפון היה כל הזמן בקופסה.

אני יודע שסבא שלי אהב אותי מאוד משום שאני הייתי הילד היחידי מכל נכדיו שממשיך את השושלת עם שם המשפחה מורדיאן. אני גאה להיות הנכד שלו ולהחזיק בשם משפחה כזה שאני יודע מה עברו.

סבא אברהם ז"ל היה בן אדם מדהים צדיק ומאד חכם, הדברים היחידים שהצלחתי להבין יותר ממנו בהם היו נושאי הטכנולוגיה.

הזוית האישית

איתי: מאד נהניתי להכיר את עברו של סבא וסבתא שלי קצת יותר ממה שאני יודע עליהם. זה חיבר בינינו ונתן לי הרגשה של משפחה. אני מאוד אוהב אותם ומאוד שמחתי לדעת שיש למשפחה שלי משהו מדהים ובעל כבוד, יושרה ואהבה כמו שהיה לסבא שלי. לצערי סבא שלי אברהם מורדיאן אגאגאן נפטר לפני קצת פחות מחצי שנה, אני מאחל לו את כל הטוב שבעולם בעולם הבא. אני יודע שהוא אהב אותי מאוד משום שאני הייתי הילד היחידי מכל נכדיו שממשיך את השושלת עם שם המשפחה מורדיאן, אני גאה להיות הנכד שלו ולהחזיק בשם משפחה כזה שאני יודע מה עברו.

מילון

هاربوزا یعنی چه؟
זה משפט בפרסית, אני תמיד הייתי שומע את סבתא ואבא שלי אומרים אותו כשהם עצבנים ורוצים לרדת על משהו. למשפט יש פירוש קצת מוזר אבל זה אמור להיות סוג של קללה, קוראים את זה: "מי פאמי חרבוזה?", זה אומר: למה הכוונה חרבוזה? חרבוזה זה פרי שקיים בפרס, פרי גדול שקצת מזכיר מלון אבל יותר ארוך וכבד. כשאומרים את המשפט מתכוונים לזה שהראש שלה כבד כמו הפרי חרבוזה, זה היה נהוג להיות קללה בפרס.

ציטוטים

”הוא לא רק היה יהודי הוא גם היה גאה בזה “

הקשר הרב דורי