מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסוד שאף פעם לא סופר

נכדי האהוב עופר ואני
אני בילדותי
ההיסטוריה של סבא רבא כחייל בריטי במלחמת העולם השנייה והקשר למשפחה
אפרים שרון חייל בצבא הבריטי שנלחם נגד גרמניה הנאצית

סבא אבינועם שרון מספר לנכדו עופר

שמי אבינועם שרון, נולדתי בשנת 1951 והתגייסתי לחיל האויר בשנת 1969. שירתי בחיל האויר 26 שנה ובתפקידי האחרון כאלוף משנה, הקמתי את מנהלת חומ"ה – חץ ומערכות הגנה. המִנהלת קמה במשרד הביטחון על מנת לפתח יכולות הגנה מפני טילי קרקע קרקע שנורו על ישראל.

במהלך שירותי הצבאי סיימתי תואר BSc בהנדסת אלקטרוניקה בטכניון, וכן לימודי מנהל עסקים MBA באוניברסיטת ירושלים.

השתחררתי בשנת 1996 ועד ליציאתי לפנסיה בשנת 2018 עבדתי בתפקידי ניהול ושיווק בכירים בין היתר בחברות פלאפון תקשורת, אריקסון ואלביט מערכות.

מלחמת העולם השנייה – המלחמה של צבא אנגליה נגד גרמניה הנאצית

בחרתי לספר לנכדי, עופר על סבא רבא שלו אפרים שרון, אשר בשנת 1939 התנדב להתגייס לצבא הבריטי ל"חיל החפרים" – שזה חיל ההנדסה, על מנת לסייע במאמץ המלחמתי של הבריטים במלחמתם כנגד האויב הגרמני הנאצי שפלש למדינות אירופה ואיים לכבוש את המדינות על מנת להשמיד את העם היהודי.

סבא אפרים, לאחר הכשרה במחנה צריפין, נשלח לאזורי הקרבות במצרים ו"במדבר המערבי" ובהמשך ליוון באזור אתונה, במטרה לסייע לכוחות הבריטים ששהו ביוון במאמץ לבלום את הצבא הגרמני.

סבא אפרים במסגרת שירותו הצבאי בצבא הבריטי בחיל החפרים

תמונה 1
.

בעת הכניעה של הצבא הבריטי בסוף מאי 1941 נלקחו כ-1,350 ארץ ישראלים, המתנדבים הללו, ובתוכם סבא אפרים, לשבי הגרמני והועברו למחנה שבויים "סטאלג VIIIB" מחנה שבויים שהיה בגרמניה. העובדה שהשבויים הארץ הישראלים היו חלק מהצבא הבריטי ובלחץ אנשי הצבא הבריטי, התייחסו לשבויים כאל שבויי מלחמה ולא כיהודים והודות לכך ניצלו חייהם. לאחר שחרורו מהשבי הוא נשאר תקופת שהות קצרה באנגליה לצורך שיקום יחד עם שבויים נוספים. סבא עלה לישראל והשתחרר משרות הצבא הבריטי בינואר 1946.

כל השנים סבא שמר את סיפורו בסוד ולא חלק אותו עימנו. הוא מעולם לא סיפר לנו מה הוא עבר. לא בצבא ולא בשבי. למדנו על הסיפור מתוך סְפרים שכתבו מספר חיילים שהיו חלק מאותם המתנדבים ואף הם שהו בשבי הגרמני.

אציין ספר אחד, של יוסף אלמוגי אשר ברבות הימים הפך להיות ראש העיר חיפה. סבא שירת ביחד איתו ואף הם היו ביחד בתקופת השבי – הספר נקרא: "בראש מורם".

סבא אפרים במסגרת שירותו הצבאי והשבי הגרמני

תמונה 2

בשנת 2013 הוקם פורום שנקרא "פדויי השבי" ביוזמת נכדתו של אחד השבויים. מטרת הפורום היתה לזכור ולהנציח את פועלם ותרומתם של המתנדבים, החפרים במלחמת העולם השנייה. עבור שירותו הצבאי "זכה " סבא לקבל שלוש מדליות

שלוש המדליות שהוענקו לסבי

תמונה 3
.

סבא אפרים במסגרת שירותו הצבאי בצבא הבריטי בחיל החפרים

תמונה 4
.
תמונה 5
.

קישור לסיפור בפורמט PDF: הסיפור על אפרים שרון

סרטון: סבא אבינועם מספר

הזוית האישית

סבא אבינועם: תוכנית הקשר הרב דורי איפשרה מבט אחר על הקשר בין סבא לנכד, פתיחת ערוץ דיבור שונה והסתכלות על תכנים שונים מאשר אנו חווים ביום יום כסבא ונכד. ההשתתפות בקבוצה ושמיעת חוויות וקשרים בין סבים/סבתות לנכדים אחרים מרחיבה אף היא את זווית ההסתכלות על החיים ותורמת להידוק הקשר וההבנה בנינו.

ולך המורה אתי הרמל, ישר כח על ההתמדה האנרגיה שאת משקיעה בתוכנית.

עופר: במפגשי תוכנית הקשר הרב דורי היה לי ממש כיף. הכרתי יותר את הסיפור של סבא שלי והמשפחה שלו שכמעט לא הכרתי. הסיפורים היו ממש מעניינים, למדתי שסבר רבא שלי עזר לצבא הבריטי להלחם בגרמנים.

מילון

חיל החפרים
חיל החפרים המלכותי היה חיל הנדסה קל בצבא הבריטי. החיל הוקם בשנת 1939, ואוחד עם חיל הלוגיסטיקה המלכותי בשנת 1993. יחידות חפרים ביצעו מגוון משימות רחב בכל זירות המלחמה, כולל נשיאות אלונקות, הנחת מסלולים בנויים מראש בחופים, וביצוע משימות לוגיסטיות שונות. תחת פיקוח חיל ההנדסה המלכותי החיל בנה שדות תעופה, כבישים וגשרים; החיל בנה את נמל מאלברי וביצע את מבצע פלוטו.

המדבר המערבי
המדבר המערבי הוא חלק ממדבר סהרה ומשתרע על שני שליש משטחה של מצרים. זהו האזור הצחיח של הסהרה. מקור השם אל-סהרה הוא שיבוש צרפתי של הכינוי סחראווי, אדם שחי בצייה. צייה היא מדבר ללא משקעים, ולא ניתן להוביל בו צאן.

פורום "פדויי השבי"
פדויי השבי הוא הכינוי אשר העניקו לעצמם אלפי החיילים הארצישראליים שנפלו בשבי הנאצי במלחמת העולם השנייה. חיילים אלו התנדבו לשירות ביחידות מקומיות של צבא הבריטי כבר בתחילת מלחמת העולם השנייה, במסגרת "גיוס בעלי מקצועות" ובהמשך בגיוס מאורגן על ידי הסוכנות היהודית במה שזכה לכינוי הכללי - "ראשית ההתנדבות". פדויי השבי נפלו בשבי מדינות הציר (גרמניה ואיטליה) עם כניעת הכוחות הבריטיים בקלמטה, יוון ב-29.4.1941 ובקרב על כרתים ב-1 ביוני 1941 וכן במקומות נוספים לאורך ציר הלחימה במדבר המערבי בעיקר בין השנים 1941–1942. פורום משפחות פדויי השבי הוקם בשנת 2013 על ידי בני משפחות פדויי השבי לוחמי החילות השונים וממש הלכה למעשה את צוואתם הבלתי כתובה "אולי בכל זאת לא נישכח" (משה צבי גרינבלום, מפדויי השבי 1981).

ציטוטים

”כל השנים סבא שמר את סיפורו בסוד ולא חלק אותו עימנו“

הקשר הרב דורי