מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסדרן הצעיר

תחילת תכנית הקשר הרב דורי, סבא ויהלי
פעילות כללית במסגרת התכנית
על חשיבותה של התמדה בעבודה ובלימודים

שמי איציק מרקוס, אני סבא של יהלי, יחד אנו משתתפים השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומתעדים את סיפורי.

את שמונה שנות "לימודי" בבית הספר היסודי (באותה תקופה לא היה קיים המושג חטיבת ביניים), ביליתי בגן החיות של תל אביב שהיה ממוקם בגן "הדסה" במקום בו שוכן היום בניין עיריית תל אביב.

גן החיות של תל אביב היה גן החיות הראשון בישראל ששכן עד 1980 בתל אביב-יפו בגן הדסה (לימים "גן העיר") שבקצה המזרחי של שדרות קרן קיימת (שדרות בן-גוריון של ימינו), ליד הבריכה הלימודית של גן-הדסה ומצפון לכיכר מלכי ישראל דאז. שטחו היה קטן יחסית לגני חיות אחרים בעולם ולספארי ברמת גן שתפס את מקומו, אבל בזמנו הוא נחשב למקום קסום ומושך לבילויים משפחתיים. (ויקיפדיה)

מאחר והוריי המבוגרים לא יכלו לסייע לי בלימודים, שלחו אותי לפנימייה "הכפר הירוק". "בכפר הירוק" שימשתי סדרן עבודה למחצית מתלמידי הכפר בזמן העבודה החקלאית שנדרשנו לבצע במשך חצי יום כל ימות השבוע כולל חופשות. את התפקיד הזה קיבלתי בשנה השנייה להגעתי לכפר, תפקיד שהיה שמור עד אז לשכבה הבוגרת.

במסגרת תפקידי הייתי אחראי לשבץ את מחצית תלמידי הכפר בענפי המשק השונים כגון רפת, לול, מטעים, משק בית בקבוצות, פרדס, השקיה ועוד. השיבוץ נעשה על פי מכסה נדרשת לכל ענף ובהתאם להתמחות תלמידי הכפר. במסגרת שהותי הצלחתי לסיים את הלימודים עם תעודת בגרות כמעט מלאה שהיה עבורי הישג ענק. בהמשך השלמתי לימודים אקדמאיים בהיסטוריה כללית במסגרת שירות הקבע שלי בצה"ל.

הזוית האישית

יהלי הנכד המתעד: היה ממש כיף ולמדתי דברים חדשים.

סבא איציק: הייתה לי זכות גדולה ללוות את נכדי בתכנית שחשפה בפניו היבטים נוספים אשר ספק אם היו נחשפים לו לולא תכנית זו לא הייתה מתקיימת. התכנית קירבה ביננו יותר והייתי שותף לחוויה חינוכית וערכית.

מילון

יגעת ומצאת - תאמין
השקעה והתמדה הן תכונות משתלמות.

הכפר הירוק
הכפר הירוק על שם לוי אשכול הוא כפר נוער בדרום רמת השרון, סמוך לגבולה עם תל אביב, המופעל כחברה ממשלתית. המוסד הוקם בשנת 1950 על ידי גרשון זק במטרה להקים מוסד חינוכי למען נוער עולה מהתפוצות ולנוער יליד ישראל, להשרשת ערכי הציונות, הסוציאליזם והחלוציות, באמצעות עבודת אדמה. בסמוך למוסד נמצא מחלף הקרוי על שמו, המחבר בין כביש 482 לכביש 5. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”את שמונה שנות לימודיי בבית הספר היסודי ביליתי בגן החיות הישן של תל אביב “

הקשר הרב דורי