מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסבתא הנחמדה שלי – הדס כהנא

סבתא ואורי בתמונה משותפת
סבתא שלי
מדוע קיבלה סבתא את שמה?

שמי הדס כהנא, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי, אורי.

נולדתי בארץ, בעיר כפר סבא, באוקטובר שנת 1949. כשהייתי בערך בגיל 5 עברנו לנתניה. גרנו בדירה – הוריי אני  ואח שלי..

הוריי בחרו את שמי כי הדס הוא אחד מארבעת המינים. לא היינו עניים או עשירים, אבל היה לנו מספיק כסף כדי לקנות אוכל ובגדים. כשעליתי לכיתה א' למדתי בבית ספר ביאליק. בזמן החופשי הייתי משחקת בחבל עם אחי וחברי. אני ובעלי נפגשנו בתיכון ושיחקנו ביחד כל יום. כעבור שנים נפרדנו  כשכבר היו לנו שתי ילדות: אפרת וליה.

אחרי כמה שנים אני פגשתי מישהו אחר שקוראים לו אלפרד. אני והוא אהבנו אחד את השני אבל לא התחתנו. היו לו שלוש בנות שחשבו שאני רוצה לגנוב לו את הכסף שלו, אחר כך הוא נפצע והלך לבית אבות לשש שנים עד שנפטר.אני והנכדים שלי ביקרנו אותו כל הזמן.

עכשיו יש לי שלושה נכדים: יעלי, אורי ומאיה, אני מאד אוהבת אותם. כשהנכדים באים אלי אנחנו מדברים ומשחקים ביחד ונהנים מהזמן המשותף שלנו.

העשרה – הדס מצוי

הֲדַס מָצוּי הוא שיח יְרוֹק־עַד ריחני, בעל פרחים לבנים. הוא היחיד ממשפחת ההדסיים שגדל בר בארץ ישראל, בעיקר בצפונה, וכן במזרח התיכון ובאירופה. תפוצתו בעולם כצמח בר משתרעת באזורים הים תיכוניים, וכצמח תרבות תפוצתו משתרעת בארצות אירופה ובארצות אחרות בשאר היבשות, שאקלימן מתאים ומידות החום בהן אינן יורדות בהרבה מ-C°0. הדס מצוי הוא צמח ריחני מאוד בגלל תכולת השמן האתרי הגבוהה בבלוטות שפזורות על העלים, הפרחים, הפרי ואף על הקליפה של ענפיו הצעירים. על פי המסורת היהודית הצמח הנזכר בתורה בשם "ענף עץ עבות" (ויקרא, כ"ג, מ'), וכאחד מארבעת המינים שניטלים בחג הסוכות הוא הדס מצוי. כריתת הדס מצוי נאסרה לפי פקודת היערות בגליל העליון בשנת 1956, ובכל שטח מדינת ישראל בשנת 1996. הוא הוכרז בישראל כצמח מוגן (כערך טבע מוגן) בגליל העליון, בגליל התחתון ובעמק החולה בשנת 1970, ובכל הארץ בשנת 2005.

הזוית האישית

אורי: אני מאד אוהב את הזמן שלי עם סבתא.

סבתא: אני אוהבת לספר לנכדים על העבר שלי ולשתף אותם בחוויותיי.

מילון

עני
דל, אביון, קבצן חסר כל

ציטוטים

”לא היינו עשירים ולא היינו עניים, אבל היה לנו מספיק כסף כדי לקנות אוכל ובגדים“

הקשר הרב דורי