מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסביבון המיוחד

עמליה וסבא דב
פעילות כללית במסגרת התכנית
החפץ הוא פשוט גשר לאדם אחר, או לרגש אחר

שמי עמליה, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה כתבתי סיפור תיעוד אודות סבי, אותו אני מעלה אל מאגר המורשת של התכנית.

סבי נולד שנתיים אחרי השואה. הוריו היו בשואה, הם איבדו הכול חוץ מסביבון קטן מכסף שהוסתר במקום מסתור מיוחד לפני שנלקחו לאושוויץ. בני משפחתו של סבא גרו במקום שנקרא צֶ'נסטוֹחוֹבה (Częstochowa). ביתם היה במחנה עקורים. ביולי 1946 התרחש פוגרום, סבא שלי היה אז בן שנה ואימא שלו הייתה בהריון.

בני משפחתו ידעו שאין להם עתיד בפולין, סבא וסבא רבא שלי עלו על ספינה לקנדה. הם לקחו רק מזוודה אחת ובתוכה הסביבון היקר. אימא של סבא שלי טסה במטוס, מכיוון שהיא היתה בהריון. כעבור כמה חודשים הם הגיעו לטורונטו, החיים היו קשים ומאתגרים במיוחד, הם לא ידעו את השפה ולא היה להם אף אחד מהמשפחה, כולם נהרגו בשואה.

בחג חנוכה הם שיחקו בסביבון היקר. סבא שלי גדל בטורונטו, הלך לישיבה ואחרי זה הלך לבית ספר לרפואה. אחרי שהתחתן הוא עבר להמילטון בקנדה, המשפחה ב"ה התרחבה, הילדים למדו, רכשו השכלה, וביניהם אבא שלי.

סבא שלי עדיין זוכר את החיים הקשים בטורונטו ואת הסיפורים על חיי ההורים שלו לפני תקופת השואה, בתקופת השואה ואחריה. מה שהפיח רוח חיים וזכרון נעים הוא הסביבון הקטן ..

בכל חנוכה סבא מוציא את הסביבון מהכספת שלו וכל בני המשפחה שרים ומשחקים ואומרים הודיה על כל הניסים.

הזוית האישית

עמליה הנכדה המתעדת: נהניתי מאוד מתוכנית הקשר הרב דורי, התוכנית זימנה לי מפגשים מעניינים עם הסבים והסבתות, נהניתי מאוד מהביקור במוזיאון, הוא היה חווייתי ומלמד. התרגשתי מאוד מהמפגש של הסבים והסבתות בבית הספר.

מילון

מורידיק
נפלא

צֶ'נסטוֹחוֹבה
צֶ'נסטוֹחוֹבה היא עיר בדרום מערב פולין, על גדות נהר ורטה, בעלת אוכלוסייה של 240,027 תושבים נכון לשנת 2009, בעיר התקיימה לפני מלחמת העולם השנייה קהילה יהודית גדולה שמרבית חבריה נספו בתקופת השואה. בזמן השואה פעלה בגטו שהוקם בעיר מחתרת יהודית שעמדה מאחורי מספר אירועי התנגדות בזמן גירושים להשמדה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בכל חנוכה סבא מוציא את הסביבון מהכספת שלו וכל בני המשפחה שרים ומשחקים ואומרים הודיה על כל הניסים“

הקשר הרב דורי