מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנצחונות והחלומות של סבא רבא משה זיבלי

סבא רבא משה ואני בפעילות יצירת חנוכיות
סבא רבא- משה וסבתא ורדה בארוע משפחתי
לזכרו של סבא שלי הגיבור

סבא משה נולד בעיראק בשנת 1936 ועלה לארץ ישראל בגיל 3. בישראל המשפחה לא הייתה במצב כלכלי טוב, כך שהוא עזב את הלימודים בסוף כיתה ז' והתחיל לעבוד בתור מנקה והרוויח כסף בשביל משפחתו.

בגיל 26 הוא הכיר את סבתא שלי – ורדה. הם התחתנו והולידו את נאוה ואביבה שהולידו את ויקי (אמי) ,דור, הדר, טל ועוד שני אחיה. אמי ויקי ואבי אבי הביאו לעולם את תומי, עידו, עמית (אני) נגה ורום.

לסבי הייתה חנות ממתקים, מכולת, בחולון, לפני הרבה שנים. לפני כ-13 שנים סבא משה חלה בסרטן ריאות ונלחם במחלה, כרתו לו ריאה וחצי.  באותו הזמן אבא שלי הציע לאימא שלי נישואים. החלום הכי גדול שלו היה לרקוד בחתונה של אימא שלי כי היא נכדתו הראשונה.

על מנת להגשים את חלומו, ההורים שלי הקדימו את החתונה ועדיין הרופאים לא האמינו שהוא ישרוד עד החתונה. בסופו של דבר לא רק שהוא רקד בחתונה של אימא שלי, הוא גם ניצח את המחלה וגם הספיק להכיר עוד חמישה נינים.

לפני שנה וחצי (2020) הסרטן שלו חזר והפעם סבא חזר ואמר שהוא לא לוקח תרופות. אבל בכל התקופה הזאת הוא לא ויתר על הסיגריות, זה היה ברמה שהיה לו מכשיר שנותן לו אוויר ותוך כדי הוא היה מעשן.

לפני שלושה חודשים, (אפריל 2022) מצבו נהיה קשה במיוחד וסבתא שלי אומרת שהוא הרגיש שהוא עומד למות… הוא אפילו אמר לה לקנות כיסאות חדשים בשביל השבעה..

תמונה 1

.

אני ומשפחתי היינו אצלו ביום שבת, חג פסח. יום לפני שהוא מת. הוא הביא לכל אחד מאיתנו מאה שקלים ורק לי הוא הביא 200 שקלים כיוון שאני הנין הראשון שלו. כשהייתי קטן הייתי בגן ליד הבית שלו, ואבא שלי היה שם אותי אצלו בבוקר לפני שהוא הולך לעבודה. סבא היה דואג לקחת אותי לגן וגם להחזיר אותו בסוף היום. כל פעם שהם היו שומעים בכי מהגן, סבא וסבתא ישר היו באים לבדוק אם זה אני, ואם זה היה אני הם היו מוציאים אותי מיד באותו הרגע ולוקחים אותי לקניות בקניון.

 

כשהצעתי לסבא להצטרף אליי למפגשים משותפים בבית הספר סבא מאוד שמח וזה חיזק אותו באותה התקופה ואף חיזק את הקשר בינינו. סבא זכה להיות נוכח בשני מפגשים של תכנית הקשר הרב דורי.

הטלית של סבא

תמונה 2

סבא קיבל את הטלית מאביו כשהוא התחתן עם סבתי. הטלית הייתה בשימוש תקופה ממושכת. ונשמרה עד היום. החלום שלו היה לתת לי את הטלית שהייתה שלו בבר מצווה שלי. לצערי הטלית נשארה אך הוא לא…

אמי וסבתי מספרות שאני הייתי הנין האהוב עליו. כשהייתי מגיע לבקר אותו, הביקורים שלי היו מחזקים אותו.

סבא וסבתא יחד, משמאל: סבא משה עם הדוד- דור

תמונה 3

 

 

סבי משה היקר והאהוב, בן 86. נפטר בתאריך 16.4.2022 ט"ו בניסן תשפ"ב. ת.נצ.ב.ה

הזוית האישית

עמית הנין המתעד: הייתה לי חוויה מאוד קצרה איתו בתכנית הקשר הרב דורי, אך מאוד מהנה. אני שמח שתיעדנו את סבא רבא במאגר המורשת.

מילון

חנטריש
שובב

טלית
טלית היא סוג של בגד, אשר כיום משמש כבגד כבוד שנלבש בזמן התפילה. בנוסף לכך, בשל צורתה המלבנית היא אף מחויבת בציצית, ומשמשת כבגד לקיום מצווה זו. את הטלית לובשים יהודים ושומרונים בזמן התפילה. ישנה הבחנה בין בגד טלית גדול הנלבש בעת תפילה, לבין טלית קטן הנלבש באופן קבוע מעל או מתחת לבגדים הרגילים, כדי לקיים את מצוות הציצית ומצוות הגדילים בכל שעות היום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא, אתה יודע כמה אני אוהב אותך: עד השמיים ובחזרה“

הקשר הרב דורי