מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנצחון של סבא יעקב ברזילי

שילת וסבא יעקב ברזילי
יעקב ברזילי בילדותו עם הוריו ואחותו
הנצחון הגדול של סבא יעקב על הנאצים

שמי יעקב ברזילי. נכדתי שילת ביקשה ממני שאספר לה מה עבר עלי בשואה, ואני מספר לה את סיפור יציאת הרכבות.

נולדתי בהונגריה, שחיו בה לפני השואה 800,000 יהודים. כמעט כל יהודי אירופה כבר הושמדו, כאשר יהדות הונגריה הייתה עוד שלמה. בשנה השישית למלחמה אדולף היטלר שלח להונגריה את אדולף אייכמן, כדי להספיק להשמיד גם את יהדות הונגריה, עוד לפני שגרמניה תפסיד במלחמה.

ב- 19 במרץ 1944 נכנסו הגרמנים להונגריה ותוך ארבעה חודשים הספיקו לקחת את רוב היהודים לאושוויץ ולמחנות אחרים. בהתחלה אספו אותנו בגטו לתקופה קצרה בת מספר שבועות, אחרי זה התחילו המשלוחים למחנות השמדה. תחילה היינו באוסטריה, משם נשלחנו לברגן בלזן, אבא, אימא, אחותי ואני וגם סבא מצד אבא.

בברגן בלזן לא היו תאי גזים, אבל היו להם אמצעים אחרים להשמיד יהודים, כמו רעב, צפיפות ותנאים סניטריים ירודים. אבי, שחלה מאוד, וסבי – לא החזיקו מעמד. הגענו לברגן בלזן משפחה בת חמש נפשות וחזרנו שלושה: אמי, אחותי ואני.

אמי הייתה הרוח החיה של המשפחה, היא קיימה את הבטחתה לשני ילדיה וגרמה להצלתם. ברכבת המוות שלקחה אותנו לאוסטריה ואחרי זה לברגן בלזן לא היו חלונות, היה חום אימים, הייתה צפיפות גדולה, ואימא השתדלה לעזור לכל הנזקקים בסביבתה. בברגן בלזן הייתה מוותרת על מעט המזון שקיבלה, כדי להעביר אותו לילדיה, בנוסף טיפלה במסירות רבה באבא שחלה ובסופו של דבר מת בידיים של אימא בהיותו בן 42.

מחנה ברגן בלזן שוחרר על ידי הצבא הבריטי, בין המשחררים היה נשיאנו השישי חיים הרצוג שהיה בבריגדה היהודית, המסונפת לצבא הבריטי.

ברגן בלזן שוחרר ב- 15 באפריל 1945, אנחנו השתחררנו יומיים קודם. רצו להטביע אותנו בנהר האלבה, אך לא הצליח להם בזכות הצבא האמריקאי ששחרר אותנו על פסי הרכבת.

שלושתנו חזרנו להונגריה בשנת 1945. כעבור שנה חגגתי בר מצווה, ב-1949, בהיותי בן 16, עליתי ארצה עם קבוצת בני נוער, שורדי שואה, נפרדתי מאמי ואחותי למשך שבע שנים, הן עלו ארצה בשנת 1956 והתאחדנו מחדש.

לבסוף הצלחתי לנצח את הגרמנים: נולדו לי שלושה בנים ותשעה נכדים ובשורות אלה אני מספר את תמצית קורותיי לנכדתי התשיעית, שילת ברזילי.

בארץ הפכתי לסופר ומשורר, לפני שבועות אחדים ביצעו יצירה מולחנת שלי באקדמיה למוסיקה במינכן, שהייתה המפקדה של היטלר בזמן המלחמה.

הזוית האישית

שילת הנכדה המתעדת: נהניתי לכתוב עם סבא את הסיפור האישי שלו ולמדתי המון על ההיסטוריה שלנו כעם.

מילון

הבריגדה היהודית
הבריגדה היהודית (באנגלית בשמה הרשמי: Jewish Brigade Group, ובעברית ידועה גם בשמות "חטיבה יהודית לוחמת" או בראשי התיבות, "חַיִ"ל", וכן בשם "הבריגדה העברית", ובפי רבים, בקיצור "הבריגדה") הייתה חטיבה בצבא הבריטי שהורכבה כולה מיהודים, בעיקר מקרב אנשי היישוב מארץ ישראל, כחלק מהתנדבות היישוב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”נפרדתי מאמי ואחותי למשך שבע שנים, הן עלו ארצה בשנת 1956 והתאחדנו מחדש“

”לבסוף הצלחתי לנצח את הגרמנים: נולדו לי שלושה בנים ותשעה נכדים“

הקשר הרב דורי