מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנער איתמר שהגיע לבד מפולין לישראל

סבתא רחל ונכדתה איידי
סבתא רחל בצעירותה
העלייה של סבא רבא מפולין

סבתא רחל מספרת לנכדתה איידי קעניג: "שמי רחל קעניג, נולדתי בירושלים בשנת תשי"ג, 1953, להוריי איתמר וסימה צירל בקרמן.

אני רוצה לספר לכם על אבא שלי- סבא רבא של איידי נכדתי, סבא איתמר: היה זה לפני שנים רבות במלחמת העולם השנייה. אז הייתה עלייה גדולה לארץ של קבוצות שונות: בחורים וילדים שעלו לארץ ללא הוריהם. ההורים של הנער איתמר החליטו לשלוח את בנם לארץ ישראל, והם יעלו אחריו מאוחר יותר.. בארץ ישראל היה לו אח גדול, שעלה כמה שנים לפני כן. איתמר היה אמור להגיע לחיפה, ומשם אחיו הגדול היה צריך לקחת אותו לביתו שבתל אביב.

איתמר הצטייד בשקית עם כמה בגדים ויצא לדרך. אחרי הפלגה ארוכה ומייגעת מפולין לארץ, הוא ירד בחיפה וחיכה לאח שלו. אבל עברה כבר שעה ואפילו שעתיים ואחיו, עדיין לא הגיע. הוא לא ידע מה לעשות. לפתע הוא נזכר שההורים שלו נתנו לו איזה פתק שעליו כתובה הכתובת של אחיו. הוא החליט לשאול את העוברים והשבים, כיצד מגיעים לכתובת הרשומה. איכשהו הוא הצליח להגיע לביתו של אחיו הגדול, שהיה כבר היה נשוי.

כמובן שאחיו התנצל מאוד, ואמר שהוא התבלבל בתאריך הגעתו, הוא חשב שאיתמר מגיע למחרת. אולם, כשאיתמר הגיע לביתו של אחיו, הוא גילה שהם אינם שומרי תורה ומצוות! המטבח בביתו אינו כשר, והאוכל שהוגש לו לא היה כשר. לאחר שאחיו עלה לארץ, הוא עזב את דרך התורה שעל ברכיה חונך בבית הוריו. איתמר, שהיה היה אז נער בגיל 14, הבין מיד שאין זה מקומו, ושהוא לא נשאר שם. הוא עלה לארץ כדי להיות יהודי טוב, ולא כדי לעזוב את הדרך. אחרי שהוא היה שם כיום – יומיים הוא החליט שהוא לא יכול יותר להישאר שם.

הוא נסע לירושלים, שם גרה אחותו, ששמרה תורה ומצוות. אבל הבית שלה היה צפוף עם מעט מאוד חדרים. הוא  הרגיש שלא בנוח גם שם. הוא החליט לצאת לעבוד בעבודה מזדמנת, כל עבודה שתוצע לו, כדי להתפרנס, לשכור דירה ולשלם שכר דירה. אבל לאחר התבוננות נוספת, הוא הגיע למסקנה שמטרת עלייתו לארץ ישראל היא להתעלות בתורת ארץ ישראל. וכי מה הוא עושה? האם הוא הגיע לארץ ישראל כדי לעבוד כאן? ואז הוא החליט לשכור בתשלום אברך שילמד אתו תורה. בשעות היום אבי היה עובד ומתפרנס ובכל לילה הוא היה לומד עם האברך. כך עברו עליו שנות נעוריו, כאן בארץ ישראל. אבי שכר דירה בירושלים בסמוך לבית של אחותו, ומדי פעם היה מגיע לבקר אותה.

לאחר מספר שנים הוריו רצו לעלות לארץ. הם יצאו מפולין והגיעו עד לשערי הארץ. אך הבריטים ששלטו אז בארץ לא נתנו ליהודים להיכנס והם הוחזרו לפולין. שם באותם שנים התחוללה השואה האיומה, והם נרצחו על ידי הנאצים. איתמר נשאר לבדו בארץ, הוא התחתן עם בחורה יראת שמיים בשם סימה צירל, והם הקימו משפחה חסידית ביותר, עם הרבה צאצאים שומרי מצוות וחסידיים.

הזוית האישית

איידי: תודה לך סבתא, שמחתי להכיר את סיפורו של סבא רבא שלי.

מילון

שואה
השואה הייתה שורת מעשי רצח עם ורדיפות אנטישמיות מתוכננות ומאורגנות, שבוצעו כנגד העם היהודי החל מעליית הנאצים לשלטון בגרמניה בתחילת 1933, ובמהלך מלחמת העולם השנייה ועד כניעת גרמניה הנאצית במאי 1945.

ציטוטים

”הוא זכה להקים משפחה חסידית ביותר, עם הרבה צאצאים שומרי מצוות וחסידיים“

הקשר הרב דורי