מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנעל שנותרה על רגלו של סבא – אריה צלרמאיר

סבא כיום
הנעל של סבא מתקופת השואה
סיפורו של חפץ מיוחד שנשמר מזמן המנוסה מן הנאצים

שמי הראל, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבא שלי, אריה צלרמאיר, ומעלה את סיפורו אל מאגר המורשת של התכנית.

סבא שלי נולד ברומניה והיה ילד יחיד. אבא של סבא היה הילד הצעיר מבין 12 אחים. אימא של סבא היתה החמישית מבין תשעה ילדים. בעת מלחמת העולם השנייה, כשהרומנים עזרו לנאצים, סבא שלי חי ברומניה והיה בן שבעה חודשים. פינו אותם מהבית בגלל המלחמה והם הלכו לאורך נהר שהתפתל וזרם. סבא היה בעגלת תינוק בצורת מכונית. בעגלה היו חפצים כמו שעונים, טבעות של אימא שלו וחפצים נוספים, כדי שאימא שלו תוכל למכור כדי להביא אוכל למשפחתה.

בחלק מהדרך המים הציפו את השביל והעגלה נתקעה בבוץ. חייל נאצי צרח על אימא של סבא: "תתקדמי, את תוקעת את כל התור!", והחייל הטביע את העגלה (כשסבא בתוכה) בבוץ הטובעני. אימא של סבא תפסה את סבא בנעלו ומשכה אותו ברגע האחרון מהבוץ הטובעני. נעל אחת הוטבעה בבוץ, ורק נעל אחת נשארה על סבא. כמובן שכל התכשיטים ודברי הערך טבעו לעולמי עד, אבל סבא שלי ניצל.

הסיפור האישי של סבא הוא אחד מהרבה סיפורים שקרו בתקופת השואה תקופה שעיצבה את עם ישראל. השואה התרחשה בין השנים 1933 עד 1945, בעיקר בגרמניה ושכנותיה. השואה הייתה שורת מעשי רצח עם ורדיפות אנטישמיות מתוכננות ומאורגנות, שבוצעו כנגד העם היהודי החל מעליית הנאצים לשלטון. פשעים אלו בוצעו על ידי גרמניה הנאצית בהנהגתו של אדולף היטלר, כשתכליתם הייתה בהתחלה פגיעה במעמד היהודים וגזילת נכסיהם וזכויותיהם. ובהמשך, בעיצומה של המלחמה, השמדתם השיטתית של כל בני העם היהודי. אנשים מפורסמים בשואה: היטלר, אנה פרנק, אוסקר שינדלר. השואה הונצחה בטקסים שנתיים בישראל ובעולם ובתזכורת של צפירות דומייה וכן בעשרות סרטים והצגות.

לימים סבא עלה לארץ, לסבא יש חוש טכני מפותח, הוא שימש כטכנאי מטוסים בצבא, השתתף במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים, נישא לדבורה. נולדו להם שלושה ילדים ושמונה נכדים.

גלגולו של חפץ

החפץ שנשמר במשפחה הוא נעל של סבא מצד אבא כשהיה בן שבעה חודשים, אותה נעל מדוברת מסיפור ההצלה מן הבוץ הטובעני. הנעל יוצרה ברדאוץ, עיר מחוז בוקובינה בסביבות 1940, בתחילת מלחמת העולם השנייה. הנעל עשויה מעור רך ועדין. הסוליה עשויה מעור רך בצבע חום. הביטנה מבד כותנה. החלק העליון מעור לק מבריק עם קישוטים ועיטורים בצבע חום כהה ושחור.

הזוית האישית

סבא אריה: הרגשתי כיף ועוד יותר מזה במסגרת התכנית, אני שמח שרצית לשמוע את סיפורי.

הראל הנכד המתעד: היה לי מעניין לשמוע את הסיפור על הנעל, אני שמח שתיעדנו אותו במאגר המורשת של התכנית.

מילון

ניצל
נמלט, נחלץ מצרה.

ציטוטים

”נעל אחת הוטבעה בבוץ, ורק נעל אחת נשארה על רגלו של סבא“

הקשר הרב דורי