מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנעליים האדומות שלי

אני וסבי בביתו בקדימה
סבי בילדותו
סיפור החטיפה שלי במרוקו

שמי אברהם חמו נולדתי ב1946 בפאס שבמרוקו.

גדלתי בפאס במשפחה יהודייה עם שני הורים, ושבעה ילדים. אחד מהילדים הוא אני. פאס היא העיר השנייה בגודלה במרוקו. כיום חיים כ-2 מיליון תושבים. מיקומה הגאוגרפי של פאס הוא במרכז מרוקו, מה שהולם את שליטתה בעמדות הכוח במדינה.פאס נחשבת "העיר העתיקה הגדולה ביותר בעולם", והיא נוסדה על ידי אידריס ה-2 בשנת 789 לספירה על גדות הנהר פאס

בתקופה הזו (1952) החיים במרוקו עבור היהודים, התנהלו בפחד ואימה. אחד המקרים שהיה נהוג לעשות אז, היה חטיפת יהודים והפיכתם לערבים מוסלמים אני, כילד בעל שיער בלונדי ועיניים כחולות, משכתי את תשומת ליבם של החוטפים, ועוררתי בהם עניין.יום אחד בהיותי בן שש יצאתי בערב לטייל בקרבת ביתי במרוקו בעיר פאס. לאט לאט בלי ששמתי לב התרחקתי קצת מהבית ומשכונתי. הייתי שם לבד, הרחוב כולו היה חשוך , שמעתי צעדים. ובלי ששמתי לב הורמתי על ידי גבר, שהחביא אותי והכניס אותי מתחת למעיל שלו, ורק הנעליים האדומות שלי, בצבצו מתוך המעיל. הרגשתי את החוטף מתחיל להתקדם, לעבר הכיוון השני של השכונה, וזה היה הרגע שהתחלתי לבכות.

פתאום שמעתי את הספר של המשפחה שלי, דיוויד, צועק לעברי "אבי, אבי, לאן לוקחים אותך?" ומושך אותי מבעד לחולצה. אני ודיוויד ברחנו ורצנו לעבר ביתי. אחרי מספר דקות בהן דיוויד הרגיע אותי מחוץ לביתי, נכנסנו פנימה, ובפתח הדלת עמדו שני הוריי הכועסים שלא הבינו איפה הייתי כל הזמן הזה. כאשר הסברתי להם, דיוויד עלה ואמר "זיהיתי אותו בזכות הנעליים האדומות, שזכרתי שיש רק לו. מזל שהם כאלה בולטות עד כדי כך, שמשכו את תשומת ליבי" צחק דיוויד. דיוויד הכיר את משפחתי טוב משום שאמי הייתה אז מלכת היופי במרוקו ודיוויד היה ספר מאוד מפורסם ,שסיפר המון מפורסמים, ואני בתור ילד באתי להסתפר אצלו בתדירות מאוד גבוהה, כמו פעם בשבועיים.

לאחר כמה שעות, דיוויד חזר הביתה ואני הייתי צריך ללכת לישון. אני זוכר היטב את ההרגשה שלי, שוכב במיטתי, כאשר המחשבות לא פוסקות. פחד ואימה עברו עליי באותן שבועות, ומאותו יום פעלתי בזהירות יתר.

הזוית האישית

נוי:החוויה שלי עם סבא, היה מאוד מעניינת, ולמדתי עליו הרבה דברים חדשים. היה לי מאוד כיף איתו, ובעיקר להכיר את הילדות שלו.

אבי: העבודה עם הנכדה שלי הייתה מאוד מיוחדת, היה לי מאוד כיף לספר את הסיפורים שלי מהילדות, ולמדתי המון על הנכדה שלי. שמחתי להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי.

מילון

בצבצו
נגלו מעט

ציטוטים

”פתאום שמעתי את הספר של המשפחה שלי, דיוויד, צועק לעברי "אבי, אבי, לאן לוקחים אותך?" כשהוא מושך אותי מבעד לחולצה“

הקשר הרב דורי