מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנס של סבתא יעל במרוקו

אוריאן מאיה וסבתא בבית ספר
סבתא בבית כנסת בעיר מרקש
אשרי המאמין

סבתא יעל אמרגי נולדה בשנת 1950 ברחובות.

אנחנו מאיה ואוריאן נכדותיה של סבתא יעל מתעדות את סיפור הנס שקרה לסבתא בטיול למרוקו.

הסיפור של סבתא הוא על טיול השורשים שעשו במרוקו, בשנת 1997. סבתא יעל שבזמן הזה כבר היתה אמא לאלעד אבא של מאיה, שהיה בן שבע עשרה, ואמא של ניר אבא של אוריאן שהיה בן שלוש עשרה, היתה כבר בת ארבעים, והיא רצתה עוד ילדים, אך בגילה היא  חשבה שכבר איחרה את הרכבת, וכבר לא תוכל להרות.

וכך היא מספרת:" נסענו לטיול שורשים של בעלי במרוקו. הגיע היום בו טיילנו במקומות הקדושים למסורת השורשית במרוקו .במסגרת הטיול לאתר הזה הגענו לקבר של צדיק ומקובל על יהודי מרוקו, שהיו בזמנו מאמינים, שכאשר מקבלים ברכה אצל הצדיק, ששמו רבי עמרם בן דיוואן זצ"ל, הברכות שהיו מיוחסות לך, הן סגולה לנשים שהיה קשה להן להרות, ולהביא ילדים לעולם. האגדות מספרות שהיו ניסים שהרב בירך את הנשים".

סבתא יעל בהגיעה אל המקום הקדוש קיבלה ברכה מאת שני אנשים מוסלמים, ששומרים על קדושת המקום, ומברכים את כל המבקרים. האיש ששמו  איברהים בירך  לפי בקשת סבתא יעל, שתוכל להרות (בשפה הערבית). "איברהים אמר לי שבשנה הבאה יהיה לי בעזרת השם בן או בת, מה שהשם ירצה".

הנס שקרה באמת הוא שסבתא הרתה לאחר שלוש עשרה שנים, כפי שאיברהים הבטיח לה, ולאחר תשעה חודשים של היריון, כשהייתה כבר בת ארבעים נולד הבן השלישי רם (עמרם). היום רם בן עשרים וחמש .

זהו הנס אשר קרה לסבתא יעל בטיול שורשים במרוקו בשנת 1997.

הזווית האישית

מאיה: לי היה כיף מאוד אם סבתא שלי ואוריאן למדתי דברים חדשים שלא ידעתי היה מהנה להיות במפגשים במוזיאון אנו.

אוריאן: היה לי מאוד מהנה אם סבתא ומאיה והתחברנו מאוד.

 סבתא יעל: החוויה שלי הייתה מרגשת מאוד, מכיוון שזו הפעם הראשונה שהשתתפתי בפרויקט כזה מיוחד, ובפרט שעשיתי זאת עם שתי נכדותיי מאיה ואוריאן האהובות. בחוויה זו חזרתי בציר הזמן המון שנים לאחור, ונזכרתי בכל ילדי והורי ז״ל. המטלות בתוכנית ובמפגשים היו בעיקר להביא חפצים מהעבר ולהיזכר במשחקי ילדות. היום כמובן אין את אותם המשחקים, והיה ממש כיף להיזכר במשחקי ילדות. נהניתי מאוד במפגש האחרון במוזיאון אנו. אסכם ואומר שאני מחכה לפעם הבאה עם נכדותיי האחרות, תודה מסבתא יעל למורה ורד המקסימה.

מילון

המילה שלימדנו את סבתא היא אינסטגרם
איננסטגרם זו אפליקציה חברתית שיש בה תמונות וסירטונים מכל העולם

ציטוטים

”סבתא לימדה אותנו שאף פעם לא מאוחר ללמוד להתקדם בחיים, לנסות דברים חדשים, ולהקשיב תמיד לב שלך“

הקשר הרב דורי