מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנס של סבא שבתאי ארז

יובל וסבא בטיול
סבא בקורס טייס
סבי הטייס ניצל בנס

שמי שבתאי ארז, נולדתי בעיר חיפה ב1951.

הוריי, יהודית וניסים, שניהם ממוצא כורדי. כורדיסטן היא חבל ארץ הררי במערב אסיה, המכיל חלקים גדולים מהרי הזגרוס והרי הטאורוס, צפונית וצפון-מזרחית למסופוטמיה. משמעות השם "ארץ הכורדים". המושג הופיע לראשונה בימי הביניים, אם כי כבר בתקופה הקלאסית יש התייחסויות לממלכת קורדואן. ויקיפדיה

אבי עלה לארץ עם אמו ושתי אחיותיו על חמורים. אמי, נולדה בארץ, וכך גם אביה ואמה ואפילו סבה.

המשפחה מצד אימי נמצאת בארץ מזה כמה דורות. הם חיו בירושלים, ובהמשך עברו צפונה והיו ממקימי הישוב  אלרואי.

עד סוף שנות ה-50 אזור קריית טבעון הורכב מכמה יישובים, אחד מהם היה אלרואי שאכלס עולים מכורדיסטן. כיום השכונה מבוססת ונהנית משטחים ירוקים ומעיין קטן.

הורי חוו את תקופת המנדט הבריטי, את מלחמת השחרור ואת הקמת המדינה.

גדלתי עם הוריי ושלושת אחיי בחיפה, ברחוב ראש פינה, והיו לנו המון חברים ברחוב בו גרתי. לרוב היינו משחקים בגן הציבורי. כשהייתי חוזר מבית הספר, הייתי נפגש עם חברים, ובחלק מהימים הייתי הולך לתנועת הנוער "הצופים". הרבה מהשבתות שלנו, עברו עלינו כילדים באלרואי, נהגנו להיפגש  עם המשפחה בבית סבי וסבתי, לצאת לטייל בהרי הכרמל, וליהנות מהחוויות במושבה. לדוד שלי משה, אח של אמי, היו בבית חיות, הוא עבד כפקח בשמורות הטבע והגנים. היו לו דובה, צבוע, קוף, עורב, והמון כלבים, וכולם היו מאולפים. בכל שבת היינו לוקחים את הדובה עם רצועה לאכול אבטיחים במקשה.

בבית הספר התיכון למדתי במגמת האלקטרוניקה. הלימודים נמשכו מהבוקר עד הערב, והיינו בונים המון מכשירים.

בילדותי התעניינתי בטייס, וכשהגעתי לצבא, החלטתי להצטרף לקורס טייס, הלימודים היו קשים אבל מאוד נהנתי .יום אחד, בקורס הטייס, יצאתי לטיסה עם המדריך, ועשינו תרגילים מעל הים. כשרצינו לחזור חזרה, היה המון ערפל, ובמקום לטוס חזרה, ולהגביה לכיוון השמים, צללנו לכיוון הים. בשנייה האחרונה שמנו לב שאנו צוללים לכיוון המים, ושינינו את כיוון הטיסה. למעשה היה לנו נס.

לאחר שנה החלטתי לפרוש מקורס טייס, ולהצטרף לרפאל. רַפַאֵל – מערכות לחימה מתקדמות בע"מ היא חברה ממשלתית ישראלית, שעוסקת בפיתוח ובייצור של אמצעי לחימה מתקדמים, לרבות טילים ומערכות הגנה אקטיבית. החברה הוקמה בשנת 1948, כיחידת סמך של משרד הביטחון. בסוף שנות השמונים נקלעה למשבר כלכלי, ובעקבותיו הפכה לחברה ממשלתית. ויקיפדיה.

ברפאל עסקתי בייצור טילים, ובפיתוחים של מערכות נוספות, ועד היום אני עובד במקום, ונהנה מאוד מעבודתי שם.

הזווית האישית

יובל: היה לי מאוד כיף לעבוד עם סבא שלי, בתוכנית הקשר הרב דורי. למדתי המון דברים חדשים שלא ידעתי, וגם הייתה לי את ההזדמנות לשפר את האנגלית שלי.

מילון

המנדט הבריטי
כינוי מקוצר לתקופת שלטון בריטניה בארץ ישראל, שהחל מתוקף המנדט שקיבלה מחבר הלאומים. ויקיפדיה

ציטוטים

”בילדותי התעניינתי בטייס וכשהגעתי לצבא החלטתי להצטרף לקורס טייס, הלימודים היו קשים אבל מאוד נהנתי“

הקשר הרב דורי