מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנסיך פיליפ פותח מרכז נוער יהודי ומרכז קהילתי בעיר ליברפול באנגליה

אני עם סבא וסבתא בחנוכה
סבתא שלי כפעוטה
התרגשות לקראת איש חשוב ופתיחת מועדון חדש

שמי סנדרה אברהמס. נולדתי בעיר ליברפול שבאנגליה בשנת 1950.

בילדותי גרו לא מעט יהודים בליברפול (כ-12,000) שהיוו את אחת הקהילות היהודיות הכי ותיקות באנגליה. יש לי סיפור מילדותי אותו אני זוכרת במיוחד: בהיותי ילדה קטנה, בנו לראשונה בעיר בית ספר יסודי ותיכון יהודים בשם "המלך דוד". מוסדות אלו סימלו את התחלתה של בנייה ופריחה של מוסדות יהודיים בעיר. כך למשל, בשנת 1965, כשהייתי בת 15, בן המלוכה הנסיך פיליפ היה עתיד להגיע לעיר כדי לפתוח מרכז נוער יהודי חדש שנבנה בשם "בית הרולד". ההתרגשות לקראת בואו של אדם חשוב ומכובד לעירנו הייתה גדולה, בייחוד שהוא בא במטרה לעודד ולתמוך בנו כיהודים ובתרבות שלנו.

ביום שבו הנסיך הגיע הייתה התרגשות רבה. הנסיך נחת במסוק חיל האוויר המלכותי על מגרש בית הספר שלנו שהיה מאחורי בניין המועדון. כשהוא נכנס, כולנו קמנו והוא עבר ואמר שלום לכל אחד מאיתנו. על אחת האבנים במסדרון היו חרוטות מילים המתארות את בוא הנסיך לבית הנוער ואת התאריך: ה- 20 ליולי בשנת 1965. הנסיך חשף את האבן שהייתה מכוסה עד לביקורו ואבן זו נשארה בבית הנוער למזכרת למאורע המרגש והמכובד. כשהנסיך יצא אני זוכרת איך כולנו התבוננו בו יוצא החוצה וממריא במסוק.

דבר נוסף ששימח אותי במיוחד היה שמרכז הנוער נבנה במרחק של שתי דקות הליכה מהבית שלי. המועדון היה מאוד חדיש והוא הכיל בתוכו אולם גדול שנועד לתת מקום לכל מיני אירועי ספורט, תרבות, לחגים ושמחות משפחתיות. מסביב לאולם היו חדרים רבים שבתוכם היה ניתן להשתתף בכל מיני פעילויות כגון משחקי חברה, שירה, ריקוד ועוד. במתחם היה גם בית קפה בו כולנו אהבנו לשבת מסביב לשולחנות, לדבר ולשמוע מוזיקה.

הזוית האישית

יעל הנכדה המתעדת:  למדתי מהתכנית הזאת יותר על הילדות של סבתא. היה לי כיף לשאול את סבתא שלי את כל השאלות האלה ולמדתי יותר. שאלתי שאלות שאף פעם לא הייתי שואלת והתשובות ממש עניינו אותי. הייתי רוצה לאחל לסבתא שתמשיך לספר לי סיפורים מעניניים, כי הם ממש סיקרנו אותי. אני ממש נהניתי מהעבודה המשותפת.

סבתא סנדרה: זה היה מאוד נחמד בשבילי ובאמת הרגשתי כשחזרתי אחורה לילדות שלי והרגשתי שהייתי שם שוב ילדה. היה מקסים לספר לך הכל על ימיי במועדון הנוער, ובזמן שהסתכלתי בתמונות, נתקלתי בזיכרונות נפלאים אחרים. זה תמיד כיף להיות ביחד ולעבוד איתך על הפרויקטים שלך. זה נחמד בשבילי לחלוק את הילדות שלי איתך כי את בהחלט מחלקת את הילדות שלך איתי. אני מאחלת ליעל להמשיך להנות מהילדות שלה בארץ ישראל ותמיד להיות בקשר עם המשפחה.

מילון

הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו
הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו (באנגלית: Prince Philip, Duke of Edinburgh; נולד בתור הנסיך פיליפוס אנדראס מיוון ודנמרק, ביוונית: Πρίγκιπας Φίλιππος της Ελλάδος και της Δανίας;‏ 10 ביוני 1921 – 9 באפריל 2021) היה בעלה של אליזבת השנייה, מלכת הממלכה המאוחדת, ואביו של יורש כס מלכות בריטניה, צ'ארלס, נסיך ויילס. כמו כן, הוא גם אביהם של אן, הנסיכה המלכותית, הנסיך אנדרו, דוכס יורק והנסיך אדוארד, רוזן וסקס. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ההתרגשות לקראת בואו של אדם חשוב ומכובד לעירנו הייתה גדולה“

הקשר הרב דורי