מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנכד אסף רונד מתעד את סבא יוסי

סבא יוסי עם הנכד אסף בגינת ביתו
סבא יוסי בצעירותו
סבא יוסי ממקימי עופרה

שמי יוסי (יוסף) לבית רונד. שם אבי אהרון ושם אמי רות לבית וולפס. נולדתי בשנת 1951 ביום 28 לחודש אוגוסט בשכונת קריית שמואל בעיר ירושלים שבמדינת ישראל. סבי וסבתי מצד אבי היו עמנואל רונד, מצד אמי קלוטילדה יוסף ואידה וולפס. מדי שנה אני חוגג את יום הולדתי עם המשפחה. בנוסף חוויתי לידה מחדש כאשר פגעו בי בפיגוע ירי. ערבי ירה עלי נפגעתי בכתף הובהלתי באמבולנס לבית החולים ושם שכבתי יומיים.

אני קרוי על שם סבי יוסף. במשפחת הוריי אני השלישי מבין שלושה אחים: אוראל ועמנואל. הרגשתי טוב עם המיקום שלי במשפחה, אהבתי אותו כי פינקו אותי. היה לי קשר טוב עם האחים שלי, אהבנו יחד לשחק במשחקי קופסא.

ילדות

ילדותי עברה עלי בירושלים. אני זוכר מילדותי את השכנים ברחוב. קראו להם משפחת יערי. מקרה מיוחד שהיה לי בילדותי קרה כשהייתי בן 8, שרטה אותי חתולה בפנים, הייתי לבד.

הבית בו גדלתי היה בן שני חדרים. אני זוכר עד היום את השיר-דקלום מילדותי "עוגה במעגל נחוגה". בבית הספר היסודי למדתי במעלה. המורים שלימדו אותי היו מאוד קשים. למיטב זכרוני בבית הספר היסודי היה מקרה בו נתנו לנו הרבה עונשים. החברים שלי בתקופה זו היו מעטים. נהגתי לשחק במשחקי רחוב עם חבריי. חפץ קרוב לליבי היה אופנים. הצבע של האופנים היה שחור, הם היו של אימא שלי, למדתי לרכוב לבד. בביתנו היה שכיח לאכול תפוחי אדמה. בביתנו לעולם לא נזרק אוכל לפח.

נעורים/בגרות 

בתיכון למדתי בבית הספר אורט בירושלים. זכור לי מאותה תקופה שהיה שם אוכל טוב. אהבתי בתיכון את הטיולים. התחביבים שלי היו בניית דגמי מטוסים מנייר. חברי הטוב בתקופה זו היה משה יערי. יש לי קשר אתו עד היום. אנחנו נפגשים מדי חודשיים וביחד מזכירים זיכרונות. בחופשים נהגתי לנסוע לים. החגים החביבים עלי הם פסח וסוכות משום שהיה חופש.

שירות צבאי 

בצבא שירתי בחיל חימוש. למדתי את התפקיד ואהבתי אותו. עסקתי בפיתוח אמצעי לחימה. אלו היו שנים בונות בחיי כיון שנתתי את חובתי למדינה. השתתפתי במהלך שירות החובה שלי במלחמת יום הכיפורים. המלחמה שזכורה לי במיוחד משנות חיי היא ששת הימים.

עבודה

תחילה עבדתי במקצוע שלמדתי, מכניקה עדינה. לאחר מכן גם בחקלאות.

אני עובד בתעשייה הצבאית.

הקמת עפרה

הגעתי לעפרה בשנת 1976, בעופרה היו אז 13 משפחות. באתי מרצוני והתחלתי לעבוד במסגריה אצל משה גרוסברג. לאחר מכן עברתי לעבוד בבית ספר שדה עפרה בתור איש אחזקה. הפרויקט הבא היה לבנות את הלולים. אני השתייכתי לגרעין הצרפתי וחיה השתייכה ל"בית השיח" יחד עם דבי, טובה מרחביה איילה מיימון וחוה שאג.

נישואים

הכרתי את אשתי חיה בשנת 1976 כשהייתי בן 26 בעפרה. אני השתייכתי לגרעין הצרפתי וחיה השתייכה ל"בית השיח" יחד עם דבי, טובה מרחביה איילה מיימון וחוה שאג. כשהגעתי לעפרה חיה עזבה את עפרה ללימודים בירושלים. כשהגעתי לביקור מבטינו הצטלבו. אני גרתי בצריף 2X3 חלון ודלת. יום אחד הייתי חולה ושכבתי  עם 41 מעלות. היחידה שבאה לבקר אותי הייתה זו חיה שהביאה סופגניה מחדר האוכל. התחתנו בכפר הרואה, כיום אנחנו גרים בעפרה. נולדו לנו ארבעה ילדים: עפרה, אורן ארז ואיה. אתה הבן של אורן. יש לנו גם 14 נכדים, כן ירבו שגרים בעפרה, עמיחי וגבעת וושינגטון. את הילדים והנכדים אנחנו פוגשים לטיולים משותפים.

רעייתי ואני

תמונה 1

בשנת 2002 נרצח הבן שלנו ארז בדרכו הביתה מהישיבה בה למד. מחבלים ארורים ירו על הרכב בו נסע כטרמפיסט, והוא נהרג מיריות אלו בין שילה לעפרה. מאז נולדו כבר יותר משלושה ילדים שנקראו ארז לזכרו, במקומות שונים בעולם, אך הצער על הירצחו נשאר אתנו תמיד. ארז היה מלא שמחת חיים, אהוב מאוד על הבריות, נקשר בקשרי חברות עם כל אחד, וזכרו עמנו תמיד.

כיום אני לומד לימודי קודש בכולל אזורי בעפרה.

אני מתגעגע להוריי. אבי נפטר כאשר הייתי בן 5 וחצי, אמנו רבקה באהבה.

הזוית האישית

סבא: התיעוד עם הנכד שלי תרם לי באופן שהוא יודע עלי יותר ואני מברך על כך. הייתי רוצה שאסף יידע יותר על ארז הי"ד.

אסף הנכד המתעד: הרגשתי שמח כי תיעדתי את סבי. הבנתי על סיפור חייו של סבא וגם על הדוד שהסיפורים ישמרו לדור הבא. התכנית חשובה כי אנחנו מעבירים את הזמן ביחד סבא ואני גם, לומדים על המשפחה ולומדים להכיר.

מילון

מכניקה
מֵכָנִיקָה (מיוונית: μηχανική) היא ענף מדעי העוסק בהתנהגות גוף פיזי כאשר מופעל עליו כוח או העתק, וההשלכות מכך על סביבת הגוף. תחילתו של הענף ביוון העתיקה בכתבי אריסטו וארכימדס. בתקופה זו הייתה מקובלת הפיזיקה של אריסטו כאמת מדעית.

ציטוטים

”אני מתגעגע להוריי. אבי נפטר כאשר הייתי בן 5 וחצי אמנו רבקה באהבה“

הקשר הרב דורי