מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הניצחון של סבתא בלה רענן על הנאצים

אבא שלי ואני
אבא עם סבתא רעיה
ניסים שקרו לסבתא בלה בתקופת השואה

שמי יסכה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מספרת על נס שקרה לסבתי, סבתא בלה, בתקופת השואה. אני מתעדת את הסיפור בעזרתו של אבי, שסיפר לי עליה ועל חייה.

סבתא בלה נולדה וגדלה בצ'כוסלובקיה. כשהגרמנים הגיעו לצ'כובלובקיה במלחמת העולם השנייה, סבתא בלה נשלחה עם יהודים רבים למחנות ההשמדה בפולין.

הקרונות ברכבת היו קרונות להובלת בהמות, סבתא בלה עמדה בצפיפות נוראה במשך שלושה ימים עם שאר היהודים. בקרון לא קיבלו אוכל ומים. אשה אחת מבוגרת שעמדה לידה נתנה לה בקבוקון קטן ואמרה לה לשתות ממנו, כי יש בו ויטמינים שיעזרו לה ויחזקו אותה. סבתא שתתה והרגישה שזה נותן לה הרבה כח לעבור את הנסיעה. האשה המבוגרת נפטרה ברכבת.

במחנה אושוויץ סבתא נשלחה לעבודה במפעל פצצות שעבדו בו יהודים רבים. הם עבדו שעות רבות בכל יום, כמעט בלי הפסקה ובלי אוכל ומים. באחד הימים סבתא בלה נרדמה בזמן העבודה. בדרך כלל, כשחיילים גרמנים היו מוצאים יהודי שנרדם בעבודה, הם היו הורגים אותו במקום. הנס של סבתא היה שכשעבר לידה חייל וראה שהיא ישנה, הוא כיבה את האור כדי שתנוח. החייל עשה את זה כי סבתא היתה חרוצה מאד וידעה לעבוד טוב, ובזכות זה שתמיד חייכה – גם כשהיה לה קשה.

זה היה רק אחד מהניסים שקרו לסבתא בלה בתקופת השואה.

בסיום המלחמה, סבתא בלה הוצאה עם כל היהודים שנשארו באושוויץ לצעדת המוות, וב"ה, היא היתה אחת מכאלף אנשים בלבד שנשארו בחיים בסוף הצעדה.

לאחר המלחמה עלתה סבתא בלה לארץ והקימה משפחה גדולה לתפארת. זה היה הניצחון הגדול של סבתא בלה על הנאצים.

הזוית האישית

יסכה הנכדה המתעדת: אני מקווה שאנשים רבים יקראו על ויכירו את הנס הגדול של סבתא בלה. גם בתקופות חשוכות ישנם ניסים, חשוב לזכור זאת.

מילון

צעדות המוות בשואה
צעדות המוות בשואה (בגרמנית: Todesmärsche) הוא הכינוי שניתן על ידי אסירי מחנות ריכוז והשמדה של גרמניה הנאצית לצעדות מוות, שהיו הצעדה כפויה ממחנות ריכוז והשמדה ליעדים אחרים. הכינוי אומץ על ידי ההיסטוריונים וחוקרי השואה להובלת שיירות אסירים למרחקים גדולים תחת שמירה כבדה ובתנאים לא-אנושיים, במהלך מלחמת העולם השנייה והשואה. במהלך צעדות המוות נרצחו רבים מהאסירים על ידי שומריהם, ורבים אחרים מתו כתוצאה מהתנאים הקשים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בזכות כח השמחה סבתא בלה שרדה את השואה“

הקשר הרב דורי