מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנחישות של אסתר לעתידה

אסתר עם התלמידים נועם ולירון
אסתר עם חברותיה לאחר סיום הלימודים
לחלום ולהתמיד

אנו: נועם בן דור ולירון נחימוב, תלמידי כיתה י' בתיכון קציר ברחובות מתעדים את סיפורה של אסתר אלוני במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

"בעירה פנימית ואהבה גוברת על כל קושי קיים יש רק לחלום ולהתמיד"

אסתר אלוני נולדה בירושלים בשנת 1935 לבית משפחת קילימאכר. מתוך שיחותינו עם אסתר והסיפורים ששמענו ממנה, אסתר בחרה לספר לנו על נחישותה שהביאה אותה ללמוד את המקצוע שבחרה.

באותה עת אביה של אסתר עבד כטפסן (פועל בניין כטפסן) ואמה עבדה בבניית כבישים, הכינה חצץ ועזרה בבניית כבישים ושטח הארץ,

בסיום כיתה ח', אסתר סיימה את לימודיה בבית הספר היסודי עממי א' (כיום סמילנסקי). בביתה של אסתר החל קונפליקט בכך שאסתר כיוונה ללימודים בסמינר במטרה להיכנס לתחום החינוך ואביה של אסתר הסביר לה כי אין בידיו אפשרות זאת לממן את ההוצאה הכבדה הזאת של מימון ארבע שנות לימודים. לבסוף אסתר הלכה לקורס לפקידות (מזכירות) שנה אחת בלבד.

לאחר הלימודים, אסתר עבדה בפקידות, היא עבדה רבות על מכונת הכתיבה והדפיסה מכתבים לבית הדין. אסתר מצאה עבודה כפקידה במכון זיו ושיפרה את תנאי העסקתה משמעותית ובכך אסתר לא ויתרה על חלומה והתחילה את לימודה בסמינר למורים וגננות. יש לציין כי העבודה כפקידה והלימודים בחינוך היו משולבים יחד וזה היה בגיל 16 בלבד.

באותה עת אסתר הוזמנה ליום הולדתו של נשיאה הראשון של מדינת ישראל חיים וויצמן כחלק מעובדי מכון זיו (כיום מכון ויצמן).

אסתר, כאחת מעובדי מכון זיו, מוזמנת ליום ההולדת של הנשיא וייצמן ז"ל

תמונה 1

בשנתה האחרונה ללימודים נדרשה אסתר לעזוב את הלימודים עם כל הקבוצה ולקבל את ילדי יהודי הגולה אשר עשו עלו ארצה כפליטים באופן לא לגלי (בצורה לא חוקית), לאחר שברחו מהפראות כנגד היהודים בעולם (תחילת השואה 1945).

נקודת המפנה של אסתר היתה ניסיונה לתקשר עם ילדים ממדינות שונות, שם נתקלה בקשיים מכיוון שכל אחד בא מארץ אחרת. אסתר פתרה את הבעיה בכך שעלה בה זיכרון למילות מפתח, בעיקר בשפה הערבית ויידיש מסבתא. אסתר יצרה קשר טוב עם האימהות וכך התקדמה עוד בתחום החינוך.

אסתר עם חברותיה לאחר סיום הלימודים

תמונה 2

המסר של אסתר הוא שלמרות מצבה הכלכלי הרעוע, נחישותה והבעירה הפנימית שלה הביאה אותה להישגיה הרבים בחינוך. אסתר במספר שנים ביססה את מעמדה בתור חלוצה בתחום החינוכי בארץ ועברה כל קושי מתוך האהבה שלה לנוער ולילדים.

בנוסף, אסתר תפקדה גם בתור שומרת בשומר הצעיר, זהו עוד הישג לזכותה של אסתר שכל הישגיה המסופרים פה בקטעים חלו בגילאי 15-19 (ממש בתור ילדה הפכה לבנאדם מבוגר).

הזוית האישית

נועם בן דור: אני התפעלתי מתפקודה ממש כאדם מבוגר ועצמאי עוד בגילאי נעורים דבר לא מובן מאליו להתמודד ככה בעולם כנערה צעירה. בנוסף בפרויקט הקשר הרב דורי זכיתי להכיר את אסתר ולחוות חיבור אמיתי לעולמה המרתק. לסיכום השתתפותי בפרויקט נתנה לי זוויות חדשות לחיים וסיפקה לי ידע וניסיון שקשה לקבל במקומות אחרים.

לירון נחימוב: התחברתי מאוד לסיפורה של אסתר במהלך כתיבת העבודה והתרשמתי מאוד מכישוריה הרבים של אסתר. על פרויקט הרב דורי אני סבור ובטוח כי זכיתי לקבל אפשרות להרחיב אופקים לגלות ולדעת דברים חדשים שלא הייתי פוגש במקומות אחרים. לסיכום, בחירתי לקחת חלק בפרויקט האדיר הזה נתנה כלים לחיים שלא אשכח ואשתמש בהם בעתיד.

אסתר: אסתר חוותה מהמפגשים תחושה של עניין רב, היה שיח מעניין. אסתר אומרת כי שמחה שדיברנו על נושאים חשובים ומעניינים וכי עסקנו בפלאי החיים והיא מביעה הערכה רבה לפרויקט.

מילון

נכון זיו
היום מכון ויצמן. המכון, שנקרא עם ייסודו בשנת 1934 מכון דניאל זיף (כתיב ארכאי של "זיו"), הוקם ביזמתו של חיים ויצמן.

ציטוטים

”בעירה פנימית ואהבה גוברת על כל קושי קיים יש רק לחלום ולהתמיד“

הקשר הרב דורי