מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המתכון הסודי לעוגת הדבש של סבתא

סבתי ואני ביום הולדתי שש שלי
סבתי בהיותה בת שמונה עשרה
המסע מבלארוס לירושלים של סבתא סופיה

שמי אמילי שטופנמכר ואני תלמידת כיתה ז' 5 – נחשון, בחטיבה לחדשנות וליזמות, ביוקנעם עלית.

לקחתי חלק בתוכנית "הקשר הרב -דורי", וראיינתי את סבתי סופי פיינברג, אימא של אימי מאיה.

סבתי סופי נולדה בשנת  1952 בפינקס שזוהי עיר ברוסיה הלבנה (בלארוס), ועלתה לארץ ב -21.4.1991 יחד עם  סבי איליה וילדיה, ריטה, מיכאל ומאיה (אימי ). כשהם הגיעו לארץ, הם התיישבו בירושלים, ומאז ועד היום, הם גרים בירושלים.

אחד הדברים המעניינים שסבתי סיפרה לי, על החיים בבלארוס כילדה, זה שלא היו להם פלאפונים, ואפילו טלפונים. על מנת לתקשר עם קרובי משפחה וחברים רחוקים, הם שלחו מכתבים בדואר, או מברק כשרצו שזה יגיע מהר.

בירושלים סבתי הכירה אישה ששמה ליודמילה, אישה בודדה, ללא משפחה, ילדים או בעל. ליודמילה עלתה לארץ בשנת 1995 יחד עם בעלה והם התגוררו ליד סבתא רבתא שלי. ארבע שנים לאחר מכן בעלה נפטר, והיא נשארה לבדה. מאז סבתא שלי ביחד עם סבתא רבתא, החלו לבקר אותה, לבלות איתה, לדבר איתה ולדאוג לשלומה. לפני שלוש שנים ליודמילה, עברה לגור בשכונה רחוקה מסבתא, מה שהיקשה על סבתא שלי לבקר אותה. בהמשך הגיעה הקורונה ולמרות הסכנה, סבתא שלי המשיכה לבקר אותה, ושלחה לה ממתקים ואוכל. פעם בחודש הייתה נוסעת אליה, ומדברת איתה דרך החלון. בנוסף היא דאגה שיגיעו אליה מתנדבים, כדי להקל על הבדידות שלה.

סבתא רבתא נולדה בשנת 1926 בחג החנוכה, ומאז היא ומשפחתה שמרו על המסורות של חג החנוכה. ב 2003 ביום ההולדת שלה, כל המשפחה חגגה לה יום הולדת. המשפחה עשתה תחרות כריכים, שבה הם הכינו כריכים בצורות שקשורות לחנוכה, בנוסף הם עשו הצגה שקשורה לחנוכה, שסבתא שלי ביימה. הם התחפשו לכדים, חנוכיות וסביבונים, וכמובן בסוף הדליקו נרות חנוכה, שרו שירי חנוכה ואכלו סופגניות.

אחד המאכלים שסבתא שלי מכינה הוא עוגת דבש. עוגה זו היא מקפידה להכין בכל אירוע משפחתי חגיגי ,אם זה חג או יום הולדת. המתכון נמצא אצל סבתי כבר ארבעים שנה, ולא נעשו בו שום שינויים עם הזמן.

המתכון לעוגת הדבש:

המצרכים : 2 כפות דבש

1 כפית סודה לשתייה

2-3 ביצים

1 כוס סוכר

2 כפות שמנת

150 גרם חמאה

4-4.5 כוסות קמח .

לקרם: 1 כוס סוכר ו600 גרם שמנת מתוקה .

אופן ההכנה : לחמם דבש עם סודה (לא להרתיח). להוסיף ביצים, סוכר, 2 כפות שמנת ,חמאה וקמח. לערבב הכל ולחלק לשלושה חלקים. לאפות עד שהעוגה מקבלת צבע חום בהיר ולקרר.

לערבב 600 גרם שמנת עם כוס סוכר ולהמתין שלושים דקות.

למרוח קרם שמנת על כל שכבה, ולהשאיר במקרר ללילה, אני מקווה שתאהבו עוגה זו כמו שאני אוהבת.

ב  ת  י  א  ב  ו  ן!

הזווית האישית

אמילי: למדתי דברים חדשים על סבתי ועל ילדותה.

סבתא סופיה: נהניתי לספר לנכדתי על ילדותי, ולהעביר לה את המתכון לעוגת הדבש, שהיא מאד אוהבת.

מילון

מברק
הודעה מהירה ודחופה הנשלחת באמצעות הדואר או בטלגרף.

ציטוטים

”על מנת לתקשר עם קרובי משפחה וחברים רחוקים, הם שלחו מכתבים בדואר או מברק כשרצו שזה יגיע מהר“

הקשר הרב דורי