מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המשפחה הגדולה של סבתא איקה

אני ועומרי חוגגים יום הולדת 5
אני עם משפחתי
ילדות בלב שדות ובניית משפחה

אני סבתא רחל גונן (איקה), נולדתי בתאריך 4.4.1951 בישראל. הוריי, יצחק וחיה רוטמן, עלו לישראל מיד בסוף מלחמת העולם השנייה, מפולין.

היינו משפחה מאוד קטנה שחיה בשיכון חיילים משוחררים, בעיר גנים שליד קרית אתא. הבית היה קטן ונחמד וכלל רק שני חדרים – חדר אחד להורים וחדר שני לי ולאחי, עד שעזבנו את הבית.

בילדותי לא היו טלפונים, ובודאי שלא טלוויזיה או מחשבים. כל המשחקים שלנו התנהלו בשכונה שהייתה בלב שדות ומאוד רחוקה מכבישים ראשיים. המשחקים מבוקר עד ערב היו תמיד מחוץ לבית וכללו תופסת, מחבואים, מצאו את המטמון, קפיצה על חבל, כדורגל, קלאס, פינג פונג, ועוד. רצנו הרבה ורכבנו על אופניים. בערבים הקשבנו כולם יחדיו לתוכניות מתח (תסכיתים) ששודרו ברדיו. הלכנו פעם בשבוע לקולנוע. ערכנו כל יום שישי מפגשי ריקודים.

אני הייתי בחברת הנוער העובד והלומד לתקופה לא ארוכה. פעמיים בשבוע רכבתי על האופניים לקריית חיים לשיעורי נגינה במנדולינה. חבריי בשכונה היו בגילאים שונים, חלקם צעירים יותר ואחרים בוגרים בשנתיים. יצאנו תמיד לפעילויות מרוכזות כמו טיולים משותפים, קומזיצים, פסטיבלים.

הכרתי את בעלי משה שהיה שכן מבוגר ממני בשלוש שנים. יחד גדלנו והיינו "חברים" מגיל 15.

במלחמת ששת הימים, יצאנו כל תלמידי הכיתה שלי להתנדבות בקיבוץ בית אלפא. שם, כשעבדנו בשדות, התחילה המלחמה ואנחנו, כל התלמידים, לא יכולנו לחזור הביתה עד סוף המלחמה.

סיימתי בית ספר לאחיות ומיד בסוף הלימודים שירתי כאחות במרפאה צבאית. משה, בעלי, שירת בחיל הים, היה חובל והשתחרר בדרגת אלוף.

הזוית האישית

עומרי: נהניתי מאוד לשמוע את הסיפור על ילדותה של סבתא.

מילון

איקה
כינוי החיבה של סבתא.

חובל
המונח חובל מתייחס לקצין בכלי שיט מסחרי או צבאי. בחיל הים הישראלי, חובל הוא כינוי לקציני הים בוגרי קורס חובלים, המשרתים בשלל כלי השיט, הצוללות, היחידות המיוחדות של החיל ומרכיבים את שדרת הפיקוד שלו. להבדיל מצי הסוחר לא רק קציני סיפון/שיט נמנים עם הגדרת החובל אלא גם קציני מכונה, אלקטרוניקה וקציני שייטת 13 שסיימו קורס חובלים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בילדותי לא היו טלפונים, טלוויזיה או מחשבים, וכל המשחקים שלנו התנהלו בשכונה שהייתה בלב שדות ומאוד רחוקה מכבישים ראשיים“

הקשר הרב דורי