מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המשפחה במלחמת המפרץ

האחים נמצאים בחדר המוגן.
אורית בברדס והמשפחה במסכות אב"כ.
מלחמת המפרץ וסיכוניה

סבא עובדיה קדוסי נולד בשנת 1955, בבאר שבע, למשפחה בת שלושה אחים ושלוש אחיות.

הם גדול בבאר שבע כל חייהם, וחלקם עדיין גרים כמו סבא עובדיה, בבאר שבע. במהלך חייו, פגש עובדיה את פלורט, הם החליטו להתחתן, הקימו משפחה בת 4 ילדים.

סבא עובדיה וסבתא פלורט נשואים כבר 42 שנים. במהלך העשור הראשון לנשואיהם פרצה מלחמת המפרץ בשנת 1991 – ישראל במלחמת המפרץ.  בשנה זו היו להם 3 ילדים: אופיר (10), ירון(7), אורית(2). הממשלה העיראקית בראשות נשיא עיראק סדאם חוסיין הודיעה עוד טרם הפלישה לארצה, שבמקרה של מלחמה היא תתקיף את ישראל בטילים. מחשש שישראל תותקף בנשק כימי, חולקו לתושביה ערכות מגן שכללו מסכות גז ומזרקי אטרופין. כל משפחה התבקשה להכין בביתה חדר אטום, שבו תשהה בעת מתקפת טילים. יממה לאחר פתיחת מבצע "סופה במדבר", בלילה שבין 17 ל-18 בינואר 1991 הותקפה ישראל בטילי קרקע־קרקע מסוג סקאד בעלי ראש נפץ קונבנציונלי, ששוגרו ממערב עיראק לעבר גוש דן, מפרץ חיפה והנגב. (ויקיפדיה).

אחת הבקשות של הממשלה מהאזרחים הייתה, בכל פעם שיש אזעקה שהמבוגרים יחבשו את מסכת האב"כ והילדים יחבשו את מסכת האב"כ, ילדים מגיל 3 ועד גיל 8 קיבלו ערכת מגן מסוג "ברדס", העוטפת את כל הראש. ואת הפעוטים יש להכניס לתוך ערכת מגן מסוג "שמרטף", שהיא מעטפת לכל הגוף.

בשלב מסוים עובדיה ופלורט הבחינו באורית שנמצאת בתוך "השמרטף" כשהיא בקושי הצליחה לנשום. במהירות רבה הוציאו אותה מהברדס ומנעו את התעלפותה או אפילו את מותה של אורית.

מאז עובדיה ופלורט הביאו לעולם עוד אחות למשפחה בשם מור. הם עדיין גרים בבאר שבע באותו הבית שלהם, ואנחנו עדיין ממשיכים לבקר אותם בשבתות וחוגגים איתם חגים. אני והמשפחה שלי אמנם גרים קצת רחוק מהם אבל זה לא מונע מאתנו להמשיך להיות איתם בקשר. בכל יום שעובר אנחנו מתקשרים אליהם ומדברים איתם על איך עבר עליהם היום או השבוע.

הזוית האישית

נויה: הייתי רוצה לאחל לסבתא וסבא שלי עוד המון שנים מאושרות וחוויות של שניהם ביחד.

מילון

מלחמת המפרץ
מלחמת המפרץ הסתיימה בפורים תשנ"א – 28 בפברואר 1991. לאורך כל המלחמה למן הלילה שבין 17 בינואר ל-18 בינואר, שיגר צבא עיראק, בפיקודו של נשיא עיראק, סדאם חוסיין, 38 או 39 טילי סקאד לעבר ישראל. מרבית הטילים נורו לעבר גוש דן, שבו יש ריכוז האוכלוסייה היהודית הגדול בישראל. ישראל נמנעה מתגובה צבאית, לבקשת ארצות הברית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אנחנו עדיין ממשיכים לבקר אותם בשבתות וחוגגים איתם חגים“

הקשר הרב דורי