מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המקצב של סבא עמוס

אני וסבא
אבא שלי וסבא
משהו שיישאר איתי תמיד

שמי אלעד בילט ואני בנו של  צחי בילט, בנו של סבא עמוס.

סבא עמוס נולד בשנת 1933 בקריית חיים. הוא היה הבן הבכור לאמא שפרה ואבא יהודה. לעמוס נולדו עוד שני אחים ואחות. אחיו הצעיר יצחק נהרג בצבא בשנת 1954 ועל שמו אבא שלי קרוי, צחי.

בשנות החמישים משפחתו של אבא עמוס עברה לגור במושבה יבנאל, שלא רחוקה מהכנרת. יבניאל היא מושבה ותיקה ומועצה מקומית, בדרום מזרח הגליל התחתון. המושבה שוכנת בבקעת יבנאל, דרומית־מערבית לטבריה, לאורך כביש 767 מכפר תבור למושבה כנרת. המושבה נוסדה ביום 7 באוקטובר 1901, והוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1951. המועצה המקומית הורכבה מארבעה יישובים צמודים: יבנאל, המושבה בית-גן, מושב משמר השלושה ומושב סמדר. ויקיפדיה.

עמוס היה חקלאי ובעיקר עסק בהעמסת מכלי ירקות ופרות.

בשנות השישים התחתן סבא עמוס עם סבתא עתליה, ונולדו להם שלוש בנות ובן זקונים שזה אבי. לצערי שתיים מאחיותיו של אבי, הבנות של אבא עמוס נפטרו. אחת ממחלה קשה כשהייתה בת ארבע עשרה, והשנייה מתאונת דרכים כשהייתה בת עשרים ושש. כשהיה בן שבעים וחמש לקה סבא עמוס באירוע מוחי, והחיים שלו ושלנו כבר לא חזרו להיות כמו שהיו קודם.

בשנת 2015 כשהוא בן שמונים ושתיים, נפטר סבא עמוס ונקבר בבית העלמין ביבנאל, ליד בנותיו אחיו והוריו.

סבא עמוס היה אדם פשוט ואהב מאוד ביקורים של חברים ובני משפחה. חלק מטקסי הביקורים היה אוכל שהוא היה מכין ומתגאה בו, סיור בגינה הגדולה והמטופחת, קטיף פרות הדר, ופרות העונה, וישיבה מסביב לשולחן המרפסת בחוץ. הוא היה עורך בדיקה, האם כולם זוכרים את התיפוף, אשר יוצר את המקצב המיוחד, אותו אנו זוכרים ומכנים המקצב של סבא עמוס. לעניות דעתו של אבא שלי, המקצב של סבא הפך למסורת, בגלל שלסבא היה חשוב שכולם ילמדו אותו, ותמיד כשהיינו מגיעים אליו, היינו צריכים להוכיח שאנחנו זוכרים איך לתופף אותו. בנוסף לכך המקצב קליט קצבי  והתיפוף המשותף יוצר אווירה משפחתית מלאת שמחה, אנרגיה והומור. כל אלו ביחד יצרו את המסורת המיוחדת הזו שכולנו אוהבים לזכור.

המקצב של סבא עמוס

הזווית האישית

אלעד: היה לי מאוד חשוב ומעניין, ללמוד על המשפחה ועל סבא ועל החיים שלו במושבה יבניאל.

מילון

בן זקונים
ילד שנולד כשההורים שלו מבוגרים יחסית.

ציטוטים

” התיפוף המשותף יוצר אווירה משפחתית מלאת שמחה, אנרגיה והומור כל אלו ביחד יצרו את המסורת המיוחדת הזו שכולנו אוהבים לזכור.“

הקשר הרב דורי